diabete

مصرف پروتئین ها در رژیم غذایی روزانه خواص زیادی دارد.افرادی که سطح قند خون بالایی دارند می توانند با استفاده از پروتئین ها و یا مواد خوراکی غنی از پروبیوتیک (نوعی باکتری خوب) به کاهش سطح قند خون خود کمک کنند و به این ترتیب قند خون خود را کنترل نمایند.

محققان در دو مطالعه جداگانه دریافته اند هر دو پروتئین ها و پروبیوتیک ها موجب کاهش روند هضم کربوهیدرات ها می شوند و بدین ترتیب از افزایش قندخون که منجر به بروز دیابت نوع۲ یا افزایش صدمات ناشی از بیماری می شود پیشگیری می کنند.

هیوسیو منگ، سرپرست تیم تحقیق یکی از مطالعات از دانشگاه تافتس بوستون، در این باره می گوید: «خوردن ماهی تن به همراه یک برش نان سفید کمتر از خوردن کربوهیدرات ها به تنهایی موجب افزایش قندخون می شود.»

آرجون پاندی، عضو تیم دیگر تحقیق از موسسه دانشگاهی واترلو کانادا، نیز می گوید: «افرادی که مواد خوراکی غنی از پروبیوتیک (نوعی باکتری خوب) به رژیم غذایی DASH که برای سلامت قلب مفید است، افزودند به کاهش قابل توجهی در سطح قندخون شان دست یافتند.»

به گفته محققان، این دو مطالعه اطلاعات مفیدی را ارائه می کند که نشان می دهد افراد می توانند با تغییر در رژیم غذایی روزانه شان، قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند.

در مطالعه پروتئین-کربوهیدرات، تیم منگ از چهار گروه حدود ۲۰ نفری خواستند که غذاهای خاصی را بخورند. میزان قندخون این افراد در فواصل منظم دوساعتی اندازه گیری می شد.

گروه ها، نان سفید به همراه غلات برنج (کربوهیدرات ها)، ماهی تن (پروتئین)، کره بدون نمک (چربی) یا غلات جودوسر (فیبر) مصرف کردند.

محققان می خواستند بدانند که آیا انواع مواد غذایی بر هضم کربوهیدرات ها تاثیر دارند.

محققان مشاهده کردند پروتئین موجب کاهش آزادشدن قند در جریان خون شد، اما هیچ تاثیر مشابهی در مورد چربی های کره یا فیبر موجود در غلات جودوسر نیافتند.

به گفته منگ، «پروتئین ممکن است موجب تحریک آزادشدن برخی هورمون های روده شود که سرعت معده خالی را کُند می کند. سرعت معده خالی، سرعتی است که غذا برای هضم، معده را ترک کرده و وارد روده ها می شود.»

در مطالعه ای دیگر، ۸۰ فرد مبتلا به فشارخون بالا از رژیم غذایی DASH (شیوه رژیمی توقف فشارخون بالا) که برنامه غذایی سالم برای قلب در جهت کاهش فشارخون است، پیروی کردند. اما پاندی از نیمی از شرکت کنندگان خواسته بود که مواد غذایی پروبیوتیک را جایگزین سایر اقلام موجود در رژیم غذایی کنند.

به عنوان مثال، آنها می توانستند ماست پروبیوتیک را جایگزین لبنیات کم چرب کنند یا نوشیدنی های پروبیوتیک بنوشند.

طبق گزارش پاندی، افرادی که پروبیوتیک به رژیم غذایی شان افزوده بودند شاهد هیچ تفاوتی در فشارخون خود در مقایسه با گروه دیگر نبودند، اما کاهش قندخون آنها در حالت ناشتا و میزان A۱C هموگلوبین شان بهتر کاهش یافته بود. A۱C هموگلوبین شاخص استانداردی برای آزمایش میزان قندخون در بلندمدت است.

به نظر می رسد باکتری های پروبیوتیک، ترکیباتی را تولید می کنند که استفاده از هورمون انسولین را برای سلول ها در جهت تبدیل قندخون به انرژی آسان تر می نماید.

منبع: خبرداغ

ارسال شده در 3 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • شیوه های خانگی متعدد برای سفید کردن زیر بغل
  • از شفابخشی کاکائو چه می دانید
  • اقدامات درمانی مهم برای مشکل در دیسک گردن
  • این غذا ها سلامت دندان شما را تضمین می کنند
  • اصلاح رفیق بازی همسر با این کارها
  • مهمترین اشتباهات جراحین در اتاق عمل
  • توصیه های مفید درباره فرکردن موها
  • لباس خزدار برای چه کسانی ضرردارد؟
  • کاهش عوارض پیری و عادات شیوه زندگی
  • 7 راه آسان برای کمک به ترمیم مغز پس از سکته مغزی
  • چرا دچار سردرد خوشه ای می شویم؟
  • وجود بوی بد در دهان
  • ایا آسپرین عمر را طولانی میکند؟
  • 5 نکته برای اجتناب از داشتن زایمان زودرس
  • از کجا بدانیم رفیق بدی داریم؟
  • محبوبترین ها

  • نحوه ابراز عشق به شریک زندگی
  • اختلال سلوک شایع ترین مشکل بهداشت روانی
  • منتقد درونی عامل مهم در بیماری افسردگی 2
  • آیا خرید کردن نیز اختلال به شمار می آید؟
  • بررسی جسم و ذهن
  • عوامل خوراکی تشدید کننده ناراحتی های روحی
  • کارهای مفید در رفع افسردگی در افراد
  • فضولی در زندگی زناشویی
  • چطوری شخصیت انسان بر روی وزن ما تأثیر می گذارد (قسمت دوم)
  • راهکار هایی عملی برای کنترل عصبانیت
  • ایمیل کاری و چک کردن آن
  • نارضایتی از زندگی های امروزی
  • کسب مهارت های شادی در افراد پرمشغله
  • دوری از ابزار هوشمند به این دلایل
  • یک دوست خوب چگونه است؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است