درمان استرس با خنده

خنده یکی از موثرترین و بهترین روش ها برای درمان بیماری،درمان استرس،درمان اضطراب و دیگر درمان ها است و هنگامی که انسان میخندد چند اعضای بدن از خودشان واکنش نشان میدهند.به درمان استرس با خنده اشاره کردیم،بله همینطور است اما خنده هم انواعی دارد.در درمان استرس کدام روش خنده بهتر است؟

اگر دلتان می خواهد از استرس خلاص شوید با ما در این نوشتار همراه شوید تا بهترین تمرین خنده درمانی را به شما بیاموزیم.

صورت فهرست ذهن است. بله! می‌دانم همه این را می‌دانند اما معنی واقعی این جمله چیست؟ آیا هیچ‌گونه شواهدی علمی در تایید آن وجود دارد؟ در واقع وجود دارد. دانشمندان باور دارند صورت ما آن‌چه را در ذهن‌مان است بازتاب می‌دهد و حتی این قدرت را دارد که وضعیت هیجانی ذهن را تغییر دهد. این یعنی اگر شما در یک وضعیت شاد اخم کنید ذهن‌تان فکر می‌کند شما ناراحت هستید.این درباره‌ی خنده نیز صدق می‌کند. یعنی وقتی در یک وضعیت پراسترس می‌خندید ذهن‌تان اندورفین ترشح می‌کند و با این تصور که شما شاد هستید مانع از استرس می‌شود. تمرینات خنده‌درمانی با بهره‌گیری از این پدیده طراحی شده‌اند تا شما را از استرس رها کنند و سلامت‌تان را بهبود ببخشند. بیایید ببینیم خنده درمانی چگونه انجام می‌شود.

بر خلاف آن‌چه بسیاری از ما تصور می‌کنیم خنده درمانی این نیست که از اول تا آخر فقط بخندیم. بلکه طی ۳ فاز با تمرکز بر لذت و حس خوب انجام می‌شود. این تمرینات معمولا بیرون از خانه، مثلا در پارک انجام می‌شود.

شماره ۱ – فاز اول
این مرحله با دست زدن به صورت ریتمیک آغاز می‌شود تا نقاط طب سوزنی فعال شود و افراد را برای فازهای بعدی فعال کند.

شماره ۲ – فاز دوم
توصیه می‌شود در طول این فاز تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید. نفس عمیق کمک می‌کند روحیه‌تان بهتر شود و ریه‌هایتان آرام شود. این تمرینات به ما کمک می‌کند تمرکزمان روی فعالیت‌های روزانه‌مان بیش‌تر شود.

فاز سوم
در این فاز ما آماده هستیم! خندیدن مانند یک کودک بازیگوش بدون هیچ دلیلی هدف اصلی این فاز است. برای رسیدن به این هدف روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. انواع مختلف خنده در این فاز شامل این موارد است:

شماره ۳ – خنده از ته دل:
دست‌ها را بالا ببرید، به آسمان اشاره کنید، سرتان را کمی به عقب ببرید یا چانه را بالا بیاورید. از ته دل بخندید. خنده‌تان را طوری هدایت کنیدکه از اعماق دل‌تان باشد. هر وقت لازم بود می‌توانید دست‌ها را پایین بیاورید.

شماره ۴ – خنده تقلیدی
صدای کسی را تقلید کنید که فکر می‌کنید بامزه است، مثلا یک سلبریتی.

شماره ۵ – داستان ناراحت‌کننده
یک رخداد ناراحت‌کننده را به یاد بیاورید و آن را بازگو کنید، در پایان یا در حین آن از ناراحتی یا عصبانیت قاه قاه بخندید.

شماره ۶ – خنده خوانش‌پریشی:
دست‌ها را به آرامی به دو طرف تاب بدهید و بخوانید: هو هو ها ها ها. این کار هر دو نیمکره‌ی مغز را درگیر می‌کند.

شماره ۷ – خنده بی‌صدا، خنده‌ی صامت
خنده از طریق بینی

شماره ۸ – خنده شادمانی
هر رخداد کوچکی را که ارزش شادمانی دارد با گروهی از آدم‌ها به اشتراک بگذارید و خنده سرخوشانه را آغاز کنید.

شماره ۹ – خنده احمقانه:
این نوع خنده به ما کمک می‌کند محدودیت‌های شخصی‌مان و تشویش ناشی از رفتار احمقانه و احمق دیده شدن را بشناسیم و با آن رو به رو شویم. مانند کودکی‌تان رفتار کنید و ببینید آیا برایتان لذتبخش و آرامش‌دهنده است یا نه. چیزهای پوچ، خنده‌دار، و غیرقابل باور را کشف کنید.

شماره ۱۰ – خنده نوسانی
این یکی خیلی جالب است. همه‌ی اعضای گروه ۲ قدم به عقب بردارند و یک دایره‌ی بزرگ تشکیل دهند. با علامت فرد مجری افراد با یک صدای طولانی اِ اِ اِاِاِاِ جلو بیایند و هم‌زمان دست‌‌هایشان را بالا ببرند و بزنند زیر خنده. بعد از تمام شدن خنده، به جای خود برگردند. بار دوم با صدای اُ – اُاُاُاُ جلو بیایند و زیر خنده بزنند.

این‌ها تنها تعدادی از تمرینات خنده درمانی است. لازم نیست فقط به این روش‌ها پابیند باشید، بلکه می‌توانید خودتان راه‌هایی برای انفجار خنده پیدا کنید. استرس را با خنده پشت سر بگذارید.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 3 آذر 1395 توسط آقای واحدی با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • برای حجیم کردن عضلات بازو بخوانید
  • اهمیت اجتناب از برخی مواد آرایشی در حاملگی
  • افزایش سرطان در مردان با نگرانی
  • خیلی از داروها “حساسیت پوست به نور آفتاب” را زیادتر می‌کنند
  • تونیکی برای ایمنی بهتر و درمان عفونت
  • ابتلا به سکته مغزی و درگیری های آن
  • موارد آسیب رسان به مغز
  • منشا و منبع هراس
  • تعریف کاریوتایپ را باهم مرور میکنیم
  • ترویج راستگویی در اطفال
  • شکست های تلخ عاطفی در بچه
  • از کبدتان بیشتر محافظت کنید
  • فواید فیزیولوژیکی سرد کردن
  • همه چیز درمورد انواع سرکه ها
  • باورهای رایج در زمینه اختلالات روحی و روانی
  • محبوبترین ها

  • در سنین نوجوانی ازدواج چه خطراتی دارد؟
  • درمان به روش آکت یا ACT چه مزایایی دارد.
  • پرورش روحیه اعتماد به نفس در سنین پایین
  • عوارض و آسیب های خیانت به فرد خیانت دیده
  • معنا و مفهوم بهره هوشی (هوشبهر)
  • ناتوانی در نگهداری راز
  • انواع رنگ ها و تاثیر آنها در ثروتمند شدن افراد
  • چند اصل برای دگرگون کردن زندگی
  • بیماری افسردگی و تغییرات خلق و خوی
  • سلامت روح و روان با صحبت با افراد جدید
  • توصیه های پزشکی برای بهتر شدن خلقیات و روحیات
  • عوامل موثر در ترس از تغییر را بشناسیم و با آن مقابله کنیم
  • عامل افسردگی تان را در ویروس ها و انگل ها بیابید
  • نشانه های خطرناک تنش های روانی
  • بهترین اسانس‌ها برای کاهش اضطراب
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است