1431252808

انواع مکمل ها و ترکیبات دارویی برای چربی سوزی را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد بد نیست با روش های استفاده از آن ها و مضرات و عوارض جانبی هریک آشنا شوید و به صورت خودسرانه از این فرآورده ها استفاده نکنید و ناخواسته باعث آسیب به سلامت جسمی خود نشوید . توصیه های پزشکی مختلف در این زمینه را در ادامه مطلب با هم مرور خواهیم کرد .

اسید لینولئیک ترکیبی (CLA)، یکی از چربی‌های ضروری است که عمدتا در گوشت قرمز یافت می‌شود، و کمک می‌کند تا چربی‌های بدنتان را بسوزانید و عضلات خالص بسازید. از سوی دیگر، کارنیتین یکی از آمینو اسیدهاست، که به سوزاندن چربی درون سلول‌های بدنتان کمک می‌کند. تحقیقات، نشان از تاثیر کم کارنیتین بعنوان یک چربی‌سوز دارند.با وجود اینکه کارنیتین برای حمل و نقل اسیدهای چرب، ضروری است، اما توانایی بدن در تولید کارنیتین از طریق سنتز آمینو اسیدهای دیگر، باعث شده تا کارنیتین غیر ضروری محسوب گردد. بهرصوت به خاطر داشته باشید که پیش از مصرف هرگونه مکمل غذایی، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

اسید لینولئیک ترکیبی (CLA)

سی‌ال‌ای در گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود، اما بیش از همه در گوشت قرمز می‌توان سراغش را گرفت. سی‌ال‌ای نسبت به بسیاری از چربی‌های دیگر دمای ذوب پایین‌تری دارد، لذا بعنوان یکی از منابعی شمرده می‌شود که بدن به راحتی از آن برای تامین انرژی استفاده می‌کند.

سی‌ال‌ای از طرف سازمان‌های دارو و غذا، بعنوان یک ماده‌ی بی خطر تشخیص داده شده است. و آنطور که از مطالعات مختلف بر می‌آید، می‌تواند به افزایش توده‌ی عضلانی بدن، کاهش چربی، و حتی مقابله با سرطان کمک کند.

 

مکمل‌های CLA

با وجود اینکه می‌توانید سی‌ال‌ای را از گوشت و لبنیات دریافت کنید، اما اگر بخواهید مقداری که برای اثری قابل توجه بر روی بدنتان به آن نیاز دارید را از رژیم غذایی‌تان تامین کنید، کاری بی معنی است. پس می‌توانید به سراغ مکمل‌های سی‌ال‌ای بروید.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت و در مجله‌ی «Journal of Nutrition» انتشار یافت، روشن ساخت که مصرف مکمل سی‌ال‌ای بر روی بدن تمام افراد حاضر در تحقیق اثر کاهش چربی بدن داشته است. در برخی موارد، در تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد و در «Lipids» منتشر شد، حتی مصرف سی‌ال‌ای باعث کاهش نرخ رشد تومورها هم شده است.

1429359222

 

کارنیتین

کارنیتین یک آمینو اسید است، و بصورت کلی به مقدار کافی از آن، توسط آمینو اسیدهای لیزین و متیونین در کبد و کلیه‌هایتان تولید می‌شود. از آنجایی که برای مصرف روزانه‌تان به مقدار کافی از این آمینو اسید تولید می‌شود، کارنیتین در دسته‌ی آمینو اسیدهای ضروری قرار نمی‌گیرد.

همچنین کارنیتین در تمام منابع پروتئین کامل همچون گوشت و لبنیات یافت می‌شود. کارنیتین در تنظیم جابجایی و تجزیه‌ی چربی‌ها بعنوان انرژی درون سلولی نقشی ضروری دارد. و مگر در مواردی که شما دارای یک اختلال نادر باشید، نیاز به کارنیتین اضافه در برنامه‌ی غذایی خود ندارید.

 

مکمل‌های کارنیتین

با وجود اینکه عمده‌ی کمپانی‌های تولید کننده‌ی مکمل‌های ورزشی و غذایی، کارنیتین را در دسته‌ی مکمل‌های چربی سوز آورده‌اند، شواهد مبنی بر اثر چربی سوزی کارنیتین تقریبا صفر است! در مورد اشخاصی که کمبود کارنیتین دارند، شاید مصرف مکمل کارنیتین تاثیری داشته باشد.

مثلا با افزایش سن شما، از قابلیت پردازش و تولید آمینو اسیدها کاسته می‌شود، و ممکن است به همین دلیل برخی از عملکردهای بیوشیمیایی بدن شما دچار اختلال گردد. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ انجام شده و در مجله «American Journal of Clinical Nutrition» متشر گردید، در چنین بیمارانی، مصرف مکمل کارنیتین اثرات مثبتی خواهد داشت، هم خستگی بدنی و هم ذهنی را کاهش خواهد داد.

 

CLA در مقایسه با کارنیتین

CLA به شما کمک خواهد کرد تا چربی بسوزانید و عضله بسازید، در حالی که Carnitine کمکی نخواهد کرد. سی‌ال‌ای یک ضد التهاب قوی است، اما کارنیتین نه. سی‌ال‌ای جزو آمینو اسیدهای ضروری است، اما کارنیتین خیر. در حقیقت هیچ شواهدی دال بر نیاز ما بر مصرف کارنیتین به هر دلیلی وجود ندارد، مگر اینکه دارای شرایط خاص پزشکی باشید. هنگامی که رژیم می‌گیرید، برای اینکه مطمئن شوید بجای از دست دادن بافت عضلانی، چربی می‌سوزانید، مصرف سی‌ال‌ای خیلی کمک خواهد کرد.

ارسال شده در 3 آذر 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • سالاد ماست و کلم قمری
  • مقابله با انواع مشکلات جنسی در خانواده
  • راهی جالب برای پنهان کردن رگ واریس پا!!
  • قرص بی فایده برای تسکین کمر درد
  • گوشزد کردن نکات جنسی به اطفال
  • رایج ترین خطاها در بکارگیری دستگاه الپتیکال
  • عوامل خسته شدن یک ورزشکار
  • بقچه خمیری داخل کیک یزدی
  • درباره زرد شدن زبان بیشتر بدانیم
  • اهمیت تنظیم فشارخون
  • مواد معدنی موجود درکیوی
  • سیستم ایمنی بدن با تغذیه ناسالم چقدر به هم میریزد؟
  • نیاز به مصرف اسید فولیک در افراد مختلف
  • مقابله با چاقی با تغذیه سالم
  • ماسک برگ کاری برای بلند شدن مو
  • محبوبترین ها

  • اقدامات مهم برای چین و چروک
  • نکات ضروری درباره لایه برداری پوست
  • درمان خانگی برای تغییر فرم بینی
  • روغن های طبیعی برای ترمیم پوست
  • تهدید بوتاکس برای چشم ها
  • عوامل موثر در حالات غیر طبیعی مو
  • انواع و اقسام رنگ ها در آرایش صورت
  • تخریب محل خارش با خاراندن زیاد
  • ویتامین هایی برای درخشان کردن پوست
  • جراحی پیشانی و راز و رمز آن
  • سه روش خانگی استفاده از سولفات منیزیم برای داشتن پوستی شفاف تر
  • ایجاد مشکلات پوستی مانند کهیر
  • آرایش بر حسب حالات مختلف چشم
  • کمک به زیبایی مژه
  • برای ریزش مو به روش سنتی اقدام کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است