1440872686

گاهی اوقات به صورت ناخواسته و غیرارادی پرخوری می کنیم بدون توجه به چاقی و اضافه شدن وزنمان می خوریم و در اکثر مواقع پس از زیاده روی در خوردن پشیمان می شویم با چه روش هایی می توانیم مانع این رفتارهای تغذیه ای غلط شویم چه توصیه هایی به ما در این زمینه کمک خواهد کرد .توصیه های موثرمتخصصین تغذیه در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد .

اگر دارید خودتان را به کشتن می‌دهید تا وزنتان کاهش پیدا کند، و اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که خیلی اشتها دارید و از غذا خوردن هم لذت می‌برید، یکی از عواملی که باید با آن دست و پنجه نرم کنید پرخوری است. در این راهنما ترفندهایی را برایتان جمع آوری کرده‌ایم که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. 

۱. هر لقمه‌تان را بشمارید

پیش از اینکه شروع به خوردن کنید، هر چیزی که روی میز غذاست را بررسی کرده و آنچه که می‌خواهید بخورید را برای خودتان قسمت کنید. بخاطر داشته باشید که اندازه‌ی هر پرس یک کلید است!

۲. فقط آنچه که بنظر میرسد سالم است را انتخاب نکنید

اگر خودتان را از غذاهای لذیذ محروم کنید، به ولع می‌افتید و در نتیجه پرخوری می‌کنید. متأسفانه من از تجربه‌ی شخصی‌ام در اینباره می‌گویم!

۳. بشقابتان را با میوه و سبزیجات پر کنید

اینکه همیشه ابتدا بشقابتان را با میوه و سبزیجات پر کنید و جای کمتری برای غذاهای پر کالری بگذارید ایده‌ی خوبی است.

december_20_2014_84306_pm_gmt_0330_1_

۴. کوچک‌ترین بشقاب ممکن را استفاده کنید

به این خاطر می‌گوییم کوچک‌ترین بشقاب ممکن را استفاده کنید، چرا که بعید بنظر می‌رسد دوباره آنرا از غذا پر کنید. البته می‌دانم که این کار کمی دردآور است.

۵. آرام باشید

اگر می‌توانید بین هر لقمه چنگال یا قاشق خود را زمین بگذارید. آرام غذا خوردن به شکم شما فرصت خواهد داد که به مغزتان بگوید «می‌دونی چیه؟ من دیگه پر شدم!» ۲۰ دقیقه پس از زمانی که شروع به غذا خوردن می‌کنید، مغزتان پیغامی مبنی بر اینکه دیگر بس است، دریافت می‌کند. پس کافیست تا غذا خوردنتان را ۲۰ دقیقه طول دهید تا متوجه شوید که واقعاً نیاز به هیچ ترفند دیگری ندارید!

۶. از پشت میز بلند شو، آنجا دیگر چیزی برای خوردن نیست

وقتی دست و جیب‌هایتان، یا اگر خیلی امیدوار باشیم همان بشقاب کوچکتان را پر کردید، از غذاها دور شوید. من مطمئنم که در اغلب موارد، ما غذاهای لذیذ که در دسترسمان است را بدون اینکه فکر کنیم می‌خوریم. پس بهترین راه این است که از این وسوسه خودمان را دور کنیم.

۷. از نه گفتن نترسید

اگر چیزی که از شما می‌خواهند، چیزی نیست که چشمتان دنبالش باشد، هیچ مشکلی نیست، فقط بگویید نه! خوردن، به این معنی نیست که بخاطر خواست دیگر خودتان را پر از غذا کنید! خوردن برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن است.

۸. به احساساتتان توجه کنید

خیلی از ما برای اینکه احساس راحتی کنیم از غذاها استفاده می‌کنیم، که البته این کار در دراز مدت می‌تواند استرس زا هم باشد. مراقب خودتان باشید، و از چیزهایی که می‌خورید آگاه باشید. خود آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا براحتی از خیر یک میز پر از غذا و نوشیدنی بگذرید.

۹. در حد اعتدال الکل مصرف کنید

هنگام می‌گساری، همین‌طور که به جرعه‌هایتان اضافه می‌شود، سعی کنید با خودتان مهربان‌تر شوید. بین هر پیک یک لیوان آب بنوشید و از انواع نوشیدنی‌های سبک‌تر استفاده کنید تا کالری کمتری داشته باشد. همچنین سعی کنید از کوکتل‌ها دوری کنید تا قند مصرفی‌تان را هم محدود کنید.

نوشیدنی الکلی

۱۰. خودتان را گرسنه نگاه ندارید

این طبیعی است که با کمی احساس گرسنگی به مهمانی بروید، اما سعی کنید تا پیش از هر وعده‌ی غذایی احساس گرسنگی شدید نکنید. در غیر اینصورت نه تنها به مصرف بیش از اندازه گرایش پیدا خواهید کرد، بلکه سوخت و ساز بدنتان نیز کاهش پیدا خواهد کرد، که تمام فداکاری‌هایتان را از بین خواهد برد.

۱۱. شلوارهای چسبانتان را در کمدتان رها کنید

پوشیدن لباس‌های گشاد برای پنهان کردن شکمتان، چیزی است که حقیقتاً به شما اجازه‌ی خوردن بیش از اندازه می‌دهد! البته نباید لباس‌های چسبان و بدن نما هم بپوشید، اما لباس‌هایی استفاده کنید که همیشه از اضافه وزنتان شما را آگاه کند. پوشیدن چنین لباس‌هایی به شما کمک خواهد کرد تا پیش از اینکه سراغ بشقاب سوم یا چهارم بروید دوباره فکر کنید.

۱۲. آب فراوان بنوشید

یکی از راحت ترین راه‌ها برای جلوگیری از افراط در خوردن، این است که آب فراوان بنوشید. نوشیدن آب زیاد علاوه بر دفع سموم، به شما کمک خواهد کرد تا سریع‌تر احساس سیری کنید.

با فواید معجزه آسای آب و لیمو ترش آشنا شوید

۱۳. فقط به مهمانی‌ها توجه نکنید

برای جلوگیری از پرخوری تنها نباید در مهمانی‌ها هواستان را جمع کنید. بین مهمانی‌ها و پارتی‌هایی که می‌روید، سعی کنید غذاهای سالم بخورید. غذاهایی سالم با مقادیر زیادی از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌جات و پروتئین.

۱۴. همیشه ورزش کنید

خیلی خیلی اهمیت دارد که از ورزش کردن دست بر ندارید. ورزش علاوه بر اینکه به کاهش یا کنترل وزن شما کمک می‌کند، می‌تواند فشار خون شما را نیز کنترل کرده و استرس‌هایتان را کاهش دهد.

۱۵. واقع بین باشید

احتمالاً می‌خواهید چند ده کیلویی وزن کم کنید. پس به خودتان زمان دهید و برای حفظ وزنتان و کاهش تدریجی آن تلاش کنید. به این ترتیب درباره‌ی زمانتان آسان بگیرید تا به اهدافتان برسید.

ارسال شده در 3 آذر 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پاکسازی بدن از تومور با ورزش
  • با لبهایی که رنگ تیره دارند چکارکنیم؟
  • بررسی ویژگی های درمانی کلم سبز
  • زیبایی و شفافیت پوست را با جو دوسر تجربه کنید
  • ریشه یابی کم تحمل بودن تازه مادران
  • بررسی داروی متفورمین به عنوان درمان کننده دیابت
  • نرم کننده لباس و این عوارض
  • اثرات مهم گل شاه پسند
  • اعتیاد به شبکه های اجتماعی و پیامدهای آن
  • انرژی سازی بدن با این ویتامین
  • هرآنچه که باید درمورد کرم های ضدچروک بدانیم
  • خطرات میکاپ فانتزی چهره در سنین پایین
  • چگونه ماهیچه های کمررا تقویت کنیم
  • برای لذت بردن از روزتان این کارها را انجام ندهید
  • تعیین اهداف بزرگ برای خودتان به 5 دلیل
  • محبوبترین ها

  • در مورد چشم سوم چه می دانید؟
  • عصبانیت عامل خطر مهم برای بیماری قلبی
  • نیازهای بنیادی شخصیت
  • ایا اختلال سلوک قابل درمان است؟
  • کارهای ساده ای که انرژی شما را بالا می برد
  • علاقه افراد به خشونت چرا و به چه علت؟
  • رفع استرس با شیرینی جات
  • 5 نکته برای کاهش ناراحتی های بعد از طلاق
  • لطفا مرتکب این اشتباهات نشوید
  • اگر نگران رابطه های مجازی همسرتان هستید
  • سرلوحه مدیران کارآفرین
  • مبتلا شدن به اختلالات خواب و این توصیه ها
  • هر آنچه را که می خواهید با این 4 شیوه بدست آورید
  • رفع افسردگی با مصرف خوراکی سالم
  • آسیب به سلامتی زنان شاغل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است