371

آهن نوعی ماده معدنی ضروری برای کودکان است که دریافت آن برای رشد خردسالان بسیار مهم و حائز اهمیت است مراقب تامین ید کافی در غذای کودکان باشید این ماده برای هوش و استعداد فرزندتان مهم و تاثیرگذار است سعی کنید این موادمعدنی را در خوردنی های فرزندتان جای دهید و مانع کاهش ید و آهن در بدن آن ها شوید توصیه های متخصصین تغذیه را در ادامه می خوانیم .

در بین املاح مختلف، آهن از اهمیت خاصی برای دانش‌آموزان برخوردار است، چون وجود آن برای عملکرد شناختی و رشد مغزی ضروری به حساب می‌آید. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کمبود آهن باعث کاهش ضریب هوشی (IQ) در کودکان، ضعف در قوه تفکر و اختلال در توانایی‌های حل مساله آنان می‌شود. کمبود آهن، حتی اگر به سطح بیماری کم‌خونی نرسد، با ضعف در حافظه و اختلال در مهارت‌های فکری مرتبط است.

 

کمبود یُد نیز موجب کاهش ضریب هوشی در کودکان می‌شود. درواقع، مطالعات علمی نشان می‌دهند که کمبود یُد، ضریب هوشی را در کودکان بین ۱۲ تا ۱۴ نمره پایین‌تر می‌آورد. خوش‌بختانه، استفاده از مکمل‌ها در کودکان مبتلا به کمبود یُد و آهن، اثرات ناشی از کمبود آن‌ها را جبران می‌کند.

14325588743

 

از بین منابع غنی از آهن می‌توان به این موارد اشاره کرد: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزی‌های برگ سبز، مغزهای خام، حبوبات و انواع مواد غذایی غنی‌شده با آهن مثل ماکارونی یا نان.

ماده دیگری که از اهمیت خاصی در تمرکز دانش‌آموزان برخوردار است، امگا-۳ نام دارد. اسیدهای چرب امگا-۳، نوعی از چربی‌های سالم هستند که برای غشای سلولی مغز ضروری به حساب می‌آیند. بدن انسان نمی‌تواند امگا-۳ تولید کند، پس باید این ماده مهم را به رژیم غذایی اضافه کرد. کمبود امگا-۳ در دانش‌آموزان می‌تواند روی توانایی تمرکز آنان، تاثیر منفی بگذارد. یکی از مطالعات منتشرشده در Pediatrics در سال ۲۰۱۲ میلادی، نشان می‌دهد که کمبود امگا-۳ در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشتر است. بهترین منابع حاوی امگا-۳ بدین ترتیب هستند: ماهی‌های چرب، گردو و سویا. البته می‌توان از روغن ماهی و روغن بذر کتان نیز برای دریافت امگا-۳ استفاده کرد.

salamdr_57e784bbb4915

منبع:livestrong

ارسال شده در 4 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پوست پرتقال و موز را دور نریزید
  • انتخاب ماهی و میگو برای دریافت ویتامین دی
  • مزایای شناختی آدامس
  • مواد لازم برای پای گوشت به سبک ایتالیایی
  • عکس هایی از ریشه و بوته شیرین بیان
  • با جوش هایتان خداحافظی کنید (بخش اول)
  • برای آسیب دیدگی های مختلف مفاصل چه کنیم
  • 5کار نادرست درباره مواظبت از موها
  • از رفتار پدرش خواستگارتان را شناسایی کنید
  • در پائیز از غذا های مخصوص این فصل را مصرف کنید
  • ایست قلب ناگهانی چه زمانی اتفاق می افند؟
  • انجام اقدامات گسترده ای در درمان ناباروری
  • مناسب ترین تغذیه برای کودکان دبستانی
  • سردردها و ارتباط آنها با مشکلات روحی
  • برای کاهش تشنگی در ماه رمضان این نوشیدنی های سنتی بسیار عالی است
  • محبوبترین ها

  • ناگفته هایی درباره تغذیه از دکتر مریم مهرآزی
  • برتری جوانه ها نسبت به گوشت
  • بررسی فواید و خواص درمانی پیاز
  • آیا خوردن پای مرغ منفعت دارد؟
  • روغن پالم چرا ضرر دارد؟
  • آبلیمو، ماست و پیاز و جلوگیری از مسمومیت
  • عادات غلط زندگی ۴۰ تا ۵۰ ساله ها
  • مواد غذایی مفید برای دوری از کم آبی در تابستان
  • دلیل زیان آور بودن پفک
  • تغییر ذائقه برای چای نوشیدن
  • همه چیز درمورد فواید باورنکردنی تخم مرغ
  • میان وعده ای سالم در فصل سرما
  • تاثیر نوشیدن قهوه قبل از شروع ورزش
  • معرفی 5 قانون ساده و مؤثر برای کاهش وزن
  • رژیمی به نام رژیم مشت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است