food
استفاده از مواد غذایی مقوی و سالم برای تمام افراد در همه ی گروه های سنی لازم است.در دنیای امروز مواد غذایی هم از بالارفتن قیمت ها بی بهره نمانده اند و برای خرید هر ماده غذایی لازم است پول زیادی پرداخت نماییم.اما برخی از مواد غذایی با وجود داشتن قیمت مناسب و ارزان ارزش غذایی بالایی هم دارند.در این مطلب قصد داریم شما را با 15 ماده غذایی با ارزش و ارزان که خواص زیادی برای بدن دارند آشنا نماییم.

کنسرو قزل آلا:
ماهی قزل آلا یکی از بهترین منابع برای داشتن مغز و قلبی سالم است. این ماده سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت انسان بسیار مفید خواهد بود. استفاده از تن ماهی قزل آلا به شما کمک می‌کند نیازی به خرید ماهی گران قیمت نداشته باشید و بتوانید بدون پخت ماهی و ایجاد بوی بدن در آشپزخانه، از فواید آن بهره مند شوید. شما می‌توانید از تن ماهی قزل آلا برای تهیه سالاد نیز استفاده کنید.

گلابی یک ماده سالم و موثر برای بدن است

جوی پرک:
جوی پرک حاوی فیبرهای قابل حل است که کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید جوی پخته شده را به همراه میوه‌ها و ماست یونانی مصرف کنید. همچنین استفاده از جو به همراه شیر یک صبحانه عالی محسوب می‌شود.

توفو:
توفو قیمت زیادی ندارد اما سرشار از پروتئین است و منبع عالی از کلسیم و پتاسیم محسوب می‌شود. این ماده جایگزین عالی برای گوشت است و می‌توان آن را با مواد دیگری مصرف کرد. شما می‌توانید توفو را با مواد مختلفی مزه‌دار کنید.

قارچ دکمه‌ای سفید:
همه قارچ‌ها باعث سلامت بدن می‌شود و می توان آن ها را در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار داد. این مواد حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین D هستند و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سرطان پروستات و ابتلا به دیابت نوع ۲ بازی می‌کنند.

گلابی:
گلابی یک ماده سالم و موثر برای بدن است. یک گلابی متوسط تقریبا ۱۰۰ کالری و ۶ گرم فیبر دارد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است.

گوجه فرنگی کنسروی:
زمانی که صحبت از میوه و سبزیجات به میان می‌آید، به نظر استفاده از مواد تازه بهترین انتخاب است اما گوجه فرنگی کنسروی دارای مزایای بیشتری برای سلامتی است. زیرا این ماده پخته شده است و بدن شما می‌تواند لیکوپن بیشتری جذب کند. برای جذب بهتر لیکوپن شما می‌توانید روی گوجه فرنگی روغن زیتون بریزید.

نخود تفت داده شده:
نخود تفت داده شده یک ماده سرشار از فیبر و پروتئین است. شما می‌توانید نخود را در روغن زیتون و با ادویه جات مورد علاقه خود تفت دهید.

هویج:
هویج سرشار از فیبر است و منبع عالی از ویتامین A و بتاکاروتن می‌باشد.این مواد برای سلامت چشم و پوست بسیار ضروری است.

تخم مرغ:
علاوه بر مصرف مواد غذایی گیاهی بهتر است از تخم مرغ نیز استفاده کنید. این ماده سرشار از پروتئین و لوتئین است.

دانه ذرت بو داده:
شما می‌توانید ذرت را در منزل تهیه کنید. ذرت یک غلات سبوس دار محسوب می‌شود و کالری اندکی وارد بدن خواهد کرد.

نخود فرنگی منجمد:
نخود فرنگی نیز همانند لوبیا جزو حبوبات محسوب می‌شود و دارای پروتئین و فیبر است. نخود فرنگی منجمد برای نگهداری ایده‌آل است زیرا خراب نمی‌شود.

بادام زمینی:

همه ما می‌دانیم که بادام زمینی منبع خوبی از چربی‌های مفید است. کنترل پروتئین این ماده بسیار آسان است.

عدس خشک:
عدس منبع خوبی از پروتئین، پتاسیم و فیبر است.بر خلاف سایر حبوبات خشک شده، عدس به سرعت می‌پزد.

کنسرو لوبیای سیاه:
این لوبیا نه تنها زیاد گران قیمت نیست بلکه از قبل پخته شده است. یک پیمانه از لوبیای سیاه حاوی ۱۵ گرم از پروتئین و فیبر است و منبع عالی از تیامین، فولات ، آهن و منیزیم محسوب می‌شود. این ماده سرشار از پتاسیم، روی و مس است. بهتر است از کنسروهایی استفاده کنید که نمک زیادی نداشته باشد.

جعفری تازه:
شما می‌توانید از جعفری تازه در سالادها و سوپ‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید جعفری را به همراه کمی سیر، گوجه فرنگی، آب لیموی تازه و نمک داخل غذاساز بریزید و خوب ترکیب کنید. این یک تبوله ساده و مقوی است.جعفری کالری اندکی دارد و سرشار از فیبر است. این ماده حاوی پتاسیم و ویتامین C نیز هست.

منبع: بامداد

 

 

ارسال شده در 5 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • بارداری و مشکل تنگی نفس
  • حسین محب اهری دچار عفونت شدید شد
  • منشا و علل ایجاد بیماری Schizophrenia
  • از عفونت های سینوسی مزمن بترسید
  • خروپف می تواند بروز آلزایمر را 10 سال جلو بیندازد
  • دیابت: نکاتی برای غلبه بر مشکلات جنسی
  • چگونه آبله مرغان را در بزرگسالی درمان کنیم؟
  • به کودکان چگونه آداب مهمانی رفتن را یاد بدهیم
  • لطفا احترام کودکتان را داشته باشید!
  • تاثیرات مختلف مواد غذایی بر حالات روحی
  • تلاش برای افزایش هوش
  • خوابیدن با رایحه های خوشبو
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • چگونه مغزمان را جوان نگه داریم؟
  • در صبحانه چه نوشیدنی بنوشیم بهتر است؟
  • محبوبترین ها

  • رژیم های مناسب بیماران HIV
  • اشخاصی که در طی دوران رژیم ضعف میکنند
  • با خانواده ی ویتامین B بیشتر آشنا شوید
  • معرفی خوردنیهای سم زدا در فصل تابستان
  • برای ورزش و تغذیه سه شیوه میانبر مفید
  • بخور نخورهای آکنه
  • تاثیرات منفی شیر کاکائو برای خردسالان
  • افزودنی های مجاز برای طعم بخشیدن به غذا
  • 5نکته درباره رژیم سرخپوشان
  • درمان بیماری ها با خوردن میوه
  • تاثیر مصرف پروتئین ها بر کنترل قند خون
  • غذاهایی که در طول حاملگی باید به طور کامل کنار گذاشته شوند
  • عصبی شدن به واسطه گرسنگی
  • انتخاب چربی های سالم
  • ماست و تداخلات غذایی اش
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است