نوشیدنی‌های مضر نوشابه‌های شیرین گازدار عادت‌های غلط و مخرب الگوهای غذایی نادرست آب‌میوه‌های مصنوعی

برخی افراد فکر می کنند با نوشیدن مایعات چاق نمی شوند و با خیال راحت هر نوع نوشیدنی را مصرف می کنند تصورات نادرست و اشتباهی در این زمینه وجود دارد که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن ها بپردازیم الگوهای تغذیه ای غلط از جمله  مشکلات عمده در عدم موفقیت در کاهش وزن به شمار می روند .

یکی از الگوهای غذایی نادرست که به خیلی‌ها آسیب می‌رساند، این است که کالری مایعات را اصلا جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند که کالری این محصولات اهمیتی ندارد.
جودیت استرن، استاد دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «چیزی که من را عصبانی می‌کند، میزان آب‌میوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های شیرین گازداری است که می‌نوشیم! آرزوی من این است که همه نوشیدنی‌های شیرین به فضایی بیرون از زمین پرتاب شوند و هیچ وقت به زمین برنگردند!». به نظر او و بسیاری از متخصصان، نوشیدنی‌های شیرین، مقدار کالری مصرفی شما را خیلی زیاد می‌کنند، در حالی که شما اصلا احساس سیری نمی‌کنید و متوجه این افزایش نمی‌شوید. بهتر است به‌جای این نوشیدنی‌های مضر، از نوشیدنی‌های سالمی مثل چای استفاده کنید که بدون کالری هستند و سلامت قلب را تقویت می‌کنند. چای علاوه بر این مزیت، از شما در برابر چند نوع سرطان محافظت می‌کند، استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند و نقش مثبتی هم در محافظت از پوست دارد.
یکی از مشکلات غذایی خیلی از انسان‌ها این است که نمی‌دانند احساس گرسنگی دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد و گرسنگی واقعی چه موقعی است! در واقع، خیلی از غذا خوردن‌ها براساس عادت‌های غلط است، نه نیاز واقعی بدن. به نظر متخصصان، اگر ما ندانیم که چه موقعی واقعا گرسنه‌ایم، بنابراین این را هم متوجه نمی‌شویم که چه زمانی سیر هستیم! به همین دلیل دیگر نمی‌دانیم چه موقعی باید غذا خوردن را متوقف کنیم و چه موقعی غذا بخوریم!
برای مقابله با این عادت‌های غلط و مخرب، باید نکات را زیر را رعایت کنید:
  • قبل از خوردن غذا، در آرامش به گرسنگی فکر کنید و میزان گرسنگی‌تان را از ۱ تا ۷ درجه‌بندی کنید. (۱= گرسنه‌ترین وضعیت؛ ۷= سیرترین وضعیت).

 

  • آرام غذا بخورید و حین غذا مکث کنید تا ببینید میزان گرسنگی‌تان چه‌قدر تغییر کرده است.

 

  • وقتی غذا تمام شد، یک بار دیگر میزان گرسنگی‌تان را درجه‌بندی کنید.

 

  • اگر به خودتان نمره‌ای بین ۲.۵ تا ۵.۵ دادید، در وضعیت مطلوبی قرار دارید.

منبع:prevention

ارسال شده در 6 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • هدایای مضر دخانیات برای سلامتی
  • خطرات ابتلای جنین به آبله مرغان
  • تب چه علائمی دارد؟
  • مصرف دارو با روزه داری
  • عادات خطرناک پس از صرف غذا
  • جدال با خواب ناکافی با کمک این روش ها
  • علت چرخش بیضه چیست؟
  • مهمترین نکات برای اختتام بارداری و زایمان
  • محبوبترین ها

  • خانم های بار دارمراقب خود و جنین باشند
  • ابتلای جنین به این بیماری با نخوردن اسیدفولیک
  • توصیه های مناسب زنان باردار
  • زایمان طبیعی و تاثیرات آن روی نوزاد
  • گزینه های مناسب کرم ضد آفتاب برای بارداری
  • انواع جوش و آکنه صورت در حاملگی
  • تاثیر روحیات مادر بر جنین
  • تهدیدات خطرناک برای نوزادان نارس
  • رپورتاژ

  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است