asibe-aloodegie-hava

هوای آلوده به سبب داشتن ذرات و گرد و غبار های مضر برای بدن انسان تاثیرات مخرب زیادی بر بدن افراد جامعه می گذارد.مراقبت در چنین هوایی برای تمام افراد جامعه به خصوص زنان باردار موضوعی بسیار مهم خواهد بود.مادران باردار در چنین شرایطی علاوه بر مراقبت از خود باید مراقب نوزاد درون شکمشان نیز باشند.در این مطلب قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که چنین هوایی بر روی زنان باردار و جنین آن ها چه تاثیری دارد و با ارائه راهکارهایی به  آن ها کمک کنیم چگونه با این موضوع مقابله نمایند.

تاثیر آلودگی هوا بر زنان
تحقیقات نشان داده است طیف وسیعی از اختلالات و عوارض آلودگی هوا بر دستگاه تولیدمثل، بارداری، جنین و نوزاد اثر می‌گذارد. میزان مواجهه مادر با گروهی از ذرات معلق یا هیدروکربن در هشتمین ماه بارداری بر رشد جنین اثر مستقیم می‌گذارد. این اتفاق بیشتر در نواحی صنعتی و شهرهای بزرگ به‌ویژه در زمستان رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آلاینده‌هایی مانند منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق بیشترین تاثیر را در این میان دارند. همچنین مطالعات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد احتمال دچار شدن به کم‌وزنی در کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری در معرض سطوح بالای اُزن قرار داشتند، بیشتر است. نمونه‌های زیادی از افزایش میزان سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و بیماری‌های زنان مانند اندومتریوز در اثر آلودگی هوا دیده شده است. در حقیقت مطالعات ژنتیکی انجام شده جنبه‌های مختلفی دارد، مثل تغییرات کروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها، تخریب DNA ، اشکالات DNA در جنین و مادرِ در معرض آلودگی و درنهایت ایجاد سرطان که نشانگر ارتباط میان آن‌ها و آثار آلودگی هوا بوده است. به‌علاوه بر اساس مطالعات انجام شده عوارضی مانند وزن کم هنگام تولد، مرگ داخل رحمی، تاخیر رشد داخل رحمی و ناهنجاری‌های جنینی مانند لب و کام شکری، کم شدن ضریب هوشی و توانایی‌های مغزی جنین، ناهنجاری‌های قلبی عروقی و زایمان زودرس به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ایجاد می‌شود.
تخمک‌گذاری تحت تاثیر آلودگی هوا
دکتر «پاتریشیا سیلویرا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در رابطه با ارتباط آلودگی هوا و تخمک‌گذاری  در زنان می‌گوید: ما متوجه شدیم که تنفس گاز اُزن توسط موش‌های ماده در روز تخمک‌گذاری نه‌تنها سبب کاهش سطح پروژسترون در موش‌های ماده شد، بلکه تعداد تخمک‌های تولید شده هم کاهش یافت. به‌علاوه قرارگیری در مقابل گاز اُزن از وقایع مهم تاثیرگذار بر سیگنال‌دهی مغز و تخمدان بوده که برای فرآیند تخمک‌گذاری بسیار مهم است. بر اساس این یافته‌ها، محققان فرض می‌کنند این امکان وجود دارد که زنان در شهرهای بزرگ، مشکلات باروری ناشی از تنفس غلظت بالای اُزن سطح زمین را تجربه کنند.آلودگی هوا با بدن ما چه می‌کند؟
دکتر عاطفه عابدینی می گوید:  ممکن است نگران این باشید که آلودگی هوا چه مضراتی می‌تواند برای بدن‌تان داشته باشد. باید بگوییم عوارضی که آلودگی هوا می‌تواند برای اشخاص به‌همراه داشته باشد بستگی به میزان آلودگی هوا، نوع ماده آلاینده، غلظت آن‌، زمان تماس و شرایط آب و هوایی دارد. به‌طور متوسط هر انسان در هفته حدود 168‌ ساعت در‌ معرض هوای آزاد  و 40 ساعت در ‌معرض هوای بسته قرار می‌گیرد. آلودگی هوا می‌تواند سبب خستگی، رخوت، سردرد، سرفه، اختلال تنفسی، کم‌خونی و گرفتگی رگ‌های خونی شود، اما در موارد شدید ممکن است موجب تشنج و به کما رفتن شخص هم بشود. حتی ممکن است ریه‌ها را هم درگیر کند و شخص به بیماری مزمن ریوی مبتلا شود. در‌نهایت اگر به‌موقع درمان انجام نشود، می‌تواند موجب مرگ افراد هم بشود.

استفاده از کدام ماسک‌ها بهتر است؟
ماسک‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی ماسک‌های ساده هستند که بیشتر در اتاق‌های جراحی یا توسط پزشکان در مطب‌ها مورد ‌استفاده قرار می‌گیرند. در روزهایی که هوا آلوده است تنها کاری که از پس این ماسک‌ها بر می‌آید، جلوگیری از رسوب مواد معلق بزرگ در هواست. این ماسک‌ها نمی‌توانند از ورود ‌ذرات معلق کوچک جلوگیری ‌کنند ‌و این ذرات با ابعاد کوچک به‌راحتی می‌توانند وارد سیستم دستگاه تنفسی افراد شوند. در این موارد استفاده از ماسک فیلتر دار یعنی  ماسکN 95   می‌تواند نقش موثری در تضمین سلامت شما داشته باشد، اما فراموش نکنید که این ماسک‌ها هم نیاز به تعویض دارند. به‌عنوان مثال اگر روزانه ساعات زیادی را در هوای آزاد سپری می‌کنید، بهتر است ماسک خود را هر روز تعویض کنید، اما اگر خانم خانه‌داری هستید و بیشترین ساعتی که در بیرون از منزل سپری می‌کنید حدود یک ساعت است، می‌توانید هر دو روز یک‌بار ماسک فیلتر دار خود را عوض کنید.

ویتامین ضد آلودگی
دکتر پیام فرحبخش می گوید:  آنتی‌اکسیدان محلول در آب بهترین و درواقع در دسترس‌ترینش ویتامین‌C است که البته در مرکبات از قبیل لیموشیرین، لیموترش، پرتقال، نارنگی، فلفل‌های شیرین یا همان فلفل دلمه‌ای می‌توان این ویتامین را یافت. انار هم یک میوه فوق‌العاده برای کاهش آثار آلودگی هواست.

آنتی‌اکسیدان‌های ضروری
آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی در ویتامین‌های‌E ‌ یافت می‌شوند که این ویتامین در مواد غذایی چرب وجود دارد. به‌عنوان مثال در برخی روغن‌ها مثل روغن ذرت یا آفتابگردان و… این ویتامین به‌وفور دیده می‌شود.

مثلث آب، میوه، سبزی 
به‌طور کلی توصیه می‌شود مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را افزایش دهید و حتما روزانه بین 3 تا 4 واحد میوه تازه و 3 تا 5 واحد انواع سبزی‌ تازه مصرف کنید. همچنین در کنار مصرف میوه و سبزی باید روزانه بین 3 تا 4 لیوان شیر از نوع کم‌چرب مصرف شود، چرا‌که قادر است اکسیدان‌ها را از بدن جمع‌آوری و از طریق کبد و کلیه دفع کند. باید در روزهای آلودگی آب بیشتری نوشید، چرا‌که گردش مایعات در بدن را افزایش داده و عملکرد فیلتری دارد، ضمن این‌که به دفع سموم هم کمک می‌کند. پس لازم است روزانه بین 8 تا 12لیوان آب نوشیده شود.

از طب سنتی کمک بگیرید
دکتر ناصر رضایی پور می گوید:  دود کردن گیاهانی چون پوست انار، ریشه بادام تلخ، میوه به، برگ بید، اندام هوایی ریواس، گل زعفران، چوب سیب، غده سیر، سقز، عود هندی، کافور، کندر، مشک، مصطکی، برگ مورد، اسپند و… می‌توانند به تقویت اعضای اصلی بدن و کاهش عوارض آلودگی کمک کنند. این موارد، قابل استفاده برای بیشتر افراد هستند، اما توصیه می‌شود اگر مشکل یا بیماری زمینه‌ای خاصی دارید، پیش از استفاده، با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید. به‌علاوه پرهیز از خوراکی‌های افزاینده غلظت خون مانند گوشت گاو، عدس، بادنجان به‌ویژه میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی (سوسیس و کالباس)، غذاهای خمیری چون ماکارونی و لازانیا، غذاهای چرب و سنگین مثل کله‌پاچه هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. خوردن خوراکی‌هایی مثل  آلوبخارا، انار، مورد، انواع به، پسته، پونه، پیاز، تمر هندی، جو، خاکشیر، خرفه، رازیانه، زرشک، زعفران، سماق، سیب، سیر، کاسنی، گشنیز، گلاب، لیمو، نارنج، نارنگی، هل و… که موجب نشاط و تقویت اعضای رئیسه (مغز، قلب و کبد)می‌شوند هم مفید است. آثار این مفردات در تقویت سیستم ایمنی، آثار ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی و… ثابت شده است.

 توصیه اضطراری به خانم‌ها

در طول دوره بارداری باید تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوید، به‌ویژه در سه‌ماهه اول بارداری که ارگان‌های جنین در حال شکل‌گیری است. به‌علاوه حتما به فکر تامین اکسیژن در منزل‌تان باشید، چرا‌که جنین بیش از بقیه در معرض خطر است. می‌توانید از دستگاه‌های تصفیه هوا، بخور و… استفاده کنید. بهتر است در این هوای آلوده، فعالیت زیاد نداشته باشید و از رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنید. یادتان باشد از تنفس‌های عمیق همراه با فعالیت‌های تند خودداری کنید؛ پیاده‌روی (تند و  هسته)، انجام حرکات ورزشی در فضای باز و بازی کردن کودکان در این شرایط ممنوع است. تا جایی که امکان دارد باید از انجام کارهایی که سبب می‌شود تنفس تندی داشته باشید، خودداری کنید. اگر مجبور هستید برای انجام کاری از منزل خارج شوید، بهتر است در روزهای آلوده در اوایل صبح یا بعد از غروب آفتاب از خانه بیرون بروید، چرا‌که نور خورشید سبب تولید گازهای سمی در روزهای آلودگی می‌شود. همچنین آلودگی هوا می‌تواند احتمال بروز سرطان در افرایش دهد. برای محافظت چشم‌ها هم بهتر است از عینک آفتابی و قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.

منبع: مجله ی سیب سبز.

 

ارسال شده در 7 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع سلامت زنان

پیشنهاد سردبیر

  • اطلاعات کامل در مورد عارضه گواتر
  • شیوه هایی که در ارتباط با هورمون لازمست رعایت کنید
  • چگونه بدون صدمه و سالم رشد بیشتری داشته باشیم
  • 6 توصیه لاغری برای افرادی که اهل رژیم نیستند
  • از دیدن فیلم ترسناک بپرهیزید
  • داروهای خانگی برای اختلالات خواب
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • تاثیرات مفید چای نعناع روی ذهن
  • در دوران بارداری؛ انجام این کارها ممنوع!
  • چاق کننده های طبیعی
  • لیزر راه جدید برای استقامت دندان ها
  • ازدواج با پرخورها ممنوع!
  • خورد و خوراک فردی که میخواهد حجامت کند!
  • برای قسمت داخلی عضلات سینه قهرمانان چه سفارشاتی دارند؟
  • ارزش غذایی آلو برقانی
  • محبوبترین ها

  • مصرف قره قروت برای نوجوانان
  • بازیگران چگونه وزن خود را کاهش می دهند؟
  • 5 فایده بی نظیر کاکائوی داغ
  • چگونه با تغذیه مناسب به کمک دستگاه گوارش برویم؟
  • کدام روغن بهتر است؟ روغن آفتابگردان ، ذرت یا کانولا
  • تقویت و افزایش شانس باروری مردان با گردو
  • کمک به سیستم گوارشی با این روش ها
  • کلسیم و ترشح غدد بدن
  • اگر مشکلات کلیوی دارید این رژیم را در پیش گیرید
  • از لحاظ ارزش غذایی ماهی تن با ساردین چه تفاوتی دارد؟
  • با مصرف سویا استخوان هایتان را تقویت کنید
  • به کودک خود از این غذا ها بدهید و از این غذا ها منعش کنید
  • تنظیم ساعت خواب بدن با منیزیم
  • لاغری در زمان شیردهی
  • منوی غذایی چاق کننده
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است