Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet with Walnuts.  (PRNewsFoto/California Walnut Commission)

بیماری های قلبی و عروقی جزء کشنده ترین بیماری ها مییاشد که سالیانه تعداد زیادی از افراد بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.به همین دلیل اهمیت استفاده از روشها و راه هایی که بتواند از بروز این بیماری ها جلوگیری کند و سلامت قلب فرد را تضمین کند نکته ای ضروری است.در این مطلب قصد داریم شما را با رژیمی آشنا کنیم که می تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری های قلبی پیشگیری نماید.

پیروی از رژیم سالم عامل کلیدی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است و مطالعات بی‌شماری فواید رژیم مدیترانه‌ای را در این زمینه نشان داده‌اند.

مطالعه اخیر منتشر شده در مجله علمی اروپایی قلب نشان می‌دهد سالمندانی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند نسبت به آنهایی که رژیم غربی داشته‌اند، در معرض خطر کمتری برای حملات قلبی، سکته و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی قرار دارند.

رژیم مدیترانه‌ای اصولا سرشار از غذاهای گیاهی مثل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و مغزها است و مقدار گوشت قرمز و چربی‌های ناسالم آن بسیار پایین است. همچنین مصرف منظم ماهی و ماکیان به طور منظم در این رژیم دیده می‌شود. خطر بیماری‌های قلبی طی پیروی از رژیم مدیترانه‌ای تا 16 درصدکاهش می‌یابد.

در این مطالعه اطلاعات حاصل از 23902 فرد بزرگسال سالم مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان پرسشنامه بسامد خوراک را تکمیل کردند که بر اساس آن میزان پیروی از رژیم مدیترانه‌ای سنجیده می‌شد. همچنین از سیستم امتیازدهی 15 آیتمی براساس راهنماهای موسسه رژیم مدیترانه‌ای نیز استفاده شد. افراد به‌طور میانگین 17-12 سال پیگیری شدند که در این سال‌ها 7606 ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داد و 1714 نفر بر اثر بیماری‌های قلبی جان باختند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کرده بودند 16-6 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شده بودند. همچنین شواهد حاکی از آن است که این رژیم می‌تواند تا 9/3 درصد از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و 5/12 درصد از مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

نکته عملی: به افراد بزرگسال توصیه می‌شود از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کنند تا خطر بیماری‌های قلبی و عروقی در آنان کاهش یابد.

منبع: خبرداغ

ارسال شده در 7 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مشکلاتی که اشخاص چاق برای ورزش با آن مواجهه هستند
  • مصرف این نیم چاشت های مفید در حاملگی
  • بازی های موثر برای تقویت روحیه اجتماعی در سنین پایین
  • برای التیام درد شکستگی چکار کنیم
  • شیوه کار داروهای لاغری چگونه است
  • روش های تغذیه ای برای مقابله با التهاب پانکراس
  • ورود فاضلاب شهری در رودخانه کرج
  • پیشگیری از مشکلات حافظه در پیری
  • محبوبترین ها

  • مهم ترین عوامل که سبب پیری زودرس می شوند
  • تاثیرات مفید سر وقت خوابیدن در جوانی
  • چگونه از افسرده شدن سالمندان جلوگیری کنیم؟
  • تنوع در سبک زندگی در سالمندان
  • پیشگیری از مشکلات حافظه با رانندگی
  • با این غذاها جلوی پوکی استخوان را بگیرید
  • مادربزرگ سیگاری و تنگی نفس نوه ها
  • برطرف کردن تیرگی اطراف چشم در میانسالی
  • رپورتاژ

  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است