دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

برخی مواد غذایی می توانند چرخه خواب شما را نامنظم کنند و در آن اختلال ایجاد کنند بهتر است آن ها را بشناسید و از مصرف آن ها پرهیز کنیدبا ما همراه باشید و  به برخی توصیه های تغذیه ای موثر در این زمینه گوش فرا دهید کلم ،سس گوجه ،شکلات تلخ ،گوشت قرمز و غذاهای تند و ادویه دار نقش بسزایی در این زمینه ایفا می کنند .

امروزه اکثر انسان‌ها می‌دانند که مثلا نوشیدن قهوه اسپرسو در ساعت 4 عصر یا خوردن بیش از حد دسرهای شیرین، باعث بیداری طولانی می‌شود؛ اما احتمالا نمی‌دانند که خوردن بعضی از غذاها، که اتفاقا بخشی از رژیم غذایی سالم هستند، می‌توانند روی خواب شبانه تاثیر منفی بگذارند. بنابراین در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که نباید شب‌ها بخورید.

  • کلم :

یکی از این غذاها، انواع کلم است. درست است که سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین‌ها و املاحی هستند که نقش آن‌ها در فرآیند سم‌زدایی از بدن و حتی تاثیر آن‌ها در جلوگیری از سرطان، اثبات شده است. ضمنا کلم‌ها حاوی تریپتوفان ( یک اسید آمینه خواب آور است که به تولید سروتونین در بدن کمک میکند ) هستند که خواب را تنظیم می‌کند. با این‌حال، نکته منفی این‌جاست که کلم‌ها سرشار از فیبر نامحلول هستند که هضم خیلی کُندی دارند. در واقع، اگر در ساعات منتهی به خواب از مقدار زیادی فیبر نامحلول استفاده کنید، بدن شما دقیقا در ساعاتی که می‌خواهید بخوابید، مجبور است که برای هضم این فیبرها فعالیت کند. پس طبیعی است که این وضعیت، مانع از خواب طبیعی و مطلوب شما شود. البته معنای نکاتی که گفته شد، این نیست که نباید از کلم‌ها استفاده کنید، بلکه مسئله این‌جاست که نباید ساعاتی قبل از خواب شب کلم بخورید.

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

  • سس گوجه‌فرنگی :

سس گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C، آهن و لیکوپن ( نوعی آنتی اکسیدان که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد) است. مسئله این‌جاست که سس گوجه‌فرنگی خیلی اسیدی است و همین خصوصیت می‌تواند به سوزش سر معده و سوء هاضمه در طول شب منجر شود. بنابراین برای جلوگیری از اختلالات خواب، در ساعات منتهی به خواب شبانه، پیتزا یا ماکارونی همراه با سس گوجه‌فرنگی نخورید. اگر هنوز هم می‌خواهید شب‌ها از این سس‌ها استفاده کنید، حداقل 3 ساعت زودتر از این‌که به رخت‌خواب بروید، این کار را انجام دهید.

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

  • شکلات تلخ :

کسانی که علاقه زیادی به شکلات‌ها دارند، ممکن است شب‌ها بعد از شام شکلات تلخ بخورند، چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مزیت‌های زیادی برای سلامت انسان‌ها دارد. با این‌حال، اگرچه یک یا دو تکه شکلات تلخ بعد از شام می‌تواند گزینه مناسبی برای دسر باشد، ولی اصلا برای خواب شبانه مفید نیست، چون کافئین آن مانع از خواب راحت می‌شود. در واقع، مقدار کمی شکلات تلخ حاوی کافئینی به‌اندازه یک‌چهارم فنجان قهوه است. ضمن این‌که هرچه قدر شکلات تلخ خالص‌تر باشد، کافئین بیشتری هم در آن وجود دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که شکلات تلخ حاوی اسید آمینه‌ای به ‌نام تیروزین است که می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد.

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

  • گوشت قرمز و پنیرهای کهنه :

استفاده از گوشت قرمز در ساعات منتهی به خواب شبانه، مانع از خواب مطلوب و راحت می‌شود. در حالی که گوشت قرمز حاوی پروتئین است و می‌توان انواع بدون چربی آن را هم انتخاب کرد، اما هنوز هم نمی‌شود چرب بودن آن را انکار کرد. همین چربی گوشت قرمز یکی از عواملی است که هضم آن را سخت‌تر می‌کند و بدیهی است که هضم سخت، خواب شبانه را مختل خواهد کرد. بگذارید مثلا اگر استیک یا چیزبرگر برای شام بخورید، با مشکل مواجه می‌شوید، چون بدن‌تان دقیقا در ساعاتی که می‌خواهید بخوابید، باید شدیدا فعالیت کند تا بتواند محتویات درون معده شما را هضم کند و همین وضعیت شما را تا زمان زیادی بیدار نگه می‌دارد. به همین دلیل است که متخصصان معتقدند رژیم‌های غذایی‌ پر پروتئین، با آپنه خواب مرتبط می‌شوند و در نهایت کیفیت خواب را شدیدا کاهش می‌دهند . همچنین پنیرهای کهنه و گوشت های دودی شده نیز حاوی تیرامین هستند که این آمینو اسید آزاد شدن نوراپی نفرین را تحریک میکند و این ماده محرکی است که باعث هوشیاری بیشتر می شود.

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

  • غذاهای تُند و ادویه‌دار :

می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند و از این طریق به کاهش وزن کمک کنند. با این‌حال، غذاهای تُند این خصلت را هم دارند که خواب شبانه را آشفته کنند. در واقع، غذاهای تُند باعث افزایش درجه حرارت مرکزی بدن می‌شوند و همین مسئله است که تاثیر منفی روی خواب شبانه می‌گذارد. ضمن این‌که غذاهای تُند باعث سوزش سر معده می‌شوند و این مشکل وضعیت را بدتر می‌کند و باعث اختلال در خواب شبانه خواهد شد.

قهوه اسپرسو قهر با دوستان فراموشی عدم تمرکز شوند خواب کم حواس پرتی تغییر خلق و خو بی حوصلگی افت نمرات

5 1000
ارسال شده در 9 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه
ارکید
کلینیک صدف
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x