best-way-to-quit-smoking

ترک سیگار اگرچه ممکن است کاری سخت باشد اما با اراده ای قوی برای رسیدن به زندگی سالم تر قطعا می توان سیگار را برای همیشه کنار گذاشت.در این راه افراد زیادی ممکن است به کمک شما بیایند تا از تجربه آن ها استفاده کنید و زودتر و راحت تر به خواسته خود برسید.برخی از افراد سیگار را قدم به قدم کنار می گذارند و آن را کم می کنند تا در نهایت برای همیشه آن را کنار بگذارند و برخی دیگر یکدفعه آن را کنار می گذارند.مهم رسیدن به خواسته اصلی که همان ترک سیگار است می باشد.در این مطلب شما را با 4 اصل تغذیه ای ترک سیگار آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ترک سیگار: توصیه هایی که باید به آن ها توجه کنید

زمانی که تصمیم می گیرید قدم بزرگی بردارید و با ترک سیگار سلامتی تان را بهبود ببخشید باید به چند نکته توجه کنید. اولین مسئله مهم این است که بدانید با شروع ترک سیگار مغزتان با کمبود نیکوتین مواجه خواهد شد. نبود این ترکیب در بدن باعث بروز مسئله ای با نام سندرم محرومیت می شود. در واقع هر فرد سیگاری 20 دقیقه بعد از کشیدن سیگار این حالت را تجربه می کند.

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید باید مصرف آب را افزایش دهید تا توکسین ها یا همان سموم بدنتان دفع شده و سلول هایتان به خوبی سیراب شوند. برای این کار می توانید به سراغ شربت عسل بروید

هر فرد سیگاری می داند که اولین ساعات روز سخت ترین لحظات است چون زمانی که از خواب بیدار می شوند حدود 7 تا 9 ساعت بدون سیگار سر کرده اند. با نکشیدن سیگار تغییرات فیزیکی به صورت مشهودی دیده می شود: از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، خشکی دهان، اضطراب و افزایش اشتها.

به محض اینکه شما سیگار را ترک می کنید میزان مونواکسید کربن و نیکوتین در بدنتان به شدت کاهش می یابد. در این زمان مغز به بدن دستور می دهد که آسیب های ناشی از مصرف دخانیات در قلب و ریه ها را ترمیم کند. این تغییرات در 3 هفته اول بعد از ترک سیگار بروز می کنند. این دوره دقیقاً سخت ترین دوره است و مراقبت از تغذیه نقش مهمی دارد. در ادامه خواهیم گفت چه مواد غذایی بیشترین کمک را به ترک سیگار خواهند کرد.

قانون شماره 1: به مدت 1 ماه قهوه ننوشید

کافئین باعث تحریک میل به سیگار می شود. در واقع کافئین یک محرک طبیعی نیکوتین است و بهتر است که در هفته های اول یعنی زمانی که باید با سندرم محرومیت مقابله کنید از مصرف این نوشیدنی نیز بپرهیزید. توصیه می شود به جای قهوه از نوشیدنی های دیگری مانند چای دارچین، دمنوش شیرین بیان، چای زنجبیلی و دمنوش گل ساعتی استفاده کنید. در عین حال لازم است که مصرف ویتامین C را افزایش دهید تا به احیا و سم زدایی از ریه هایتان کمک کند. برای این کار تا می توانید مصرف سالاد میوه با میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال، کیوی، انبه و غیره را افزایش دهید.

قانون شماره 2: غلات کامل مصرف کنید

زمانی که سیگار را ترکی می کنید میزان قند خونتان کاهش پیدا می کند. این افت قند جزئی می تواند باعث افزایش استرستان شده و احساس ناخوشایندی به شما بدهد. البته اگر بخواهید این افت قند خون را با اشتباه مصرف کیک ها و شیرینیجات جبران کنید میل به سیگار کشیدن دوباره را نیز زنده خواهید کرد. بنابراین لازم است که مواد غذایی خود را به خوبی و با دقت انتخاب کنید. داشتن رژیم غذایی مناسب بر پایه غلات کامل به شما کمک می کند که با میل به سیگار کشیدن مقابله کنید. با مصرف غلات کامل شرایط روحی تان بهبود یافته و احساس سیری بیشتری می کنید. این کار افت قند خونتان را جبران می کند. بنابراین توصیه می کنیم برای موفق شدن در راه ترک سیگار غلاتی مانند جوی دوسر، گندم سیاه، نان چاودار، نان جو، برنج کامل، تخم کتان و غیره را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

 

قانون شماره 3: به سراغ مواد غذایی آرامبخش بروید

مواد غذایی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد احساس آرامش شده و سندرم محرومیت ناشی از نیکوتین را تسکین می دهد. متخصصان تغذیه این مواد غذایی را «زِن» می نامند. توصیه می کنیم به روش هوشمندانه ای تغذیه کرده و مواد غذایی مصرفی تان را از بین موارد زیر انتخاب کنید:

سوپ کدوحلوایی

فیله بوقلمون آماده شده در فر با لیموترش

ماهی سفید

سبزیجاتی مانند بروکلی، پیاز خام، شلغم، هویج، تربچه، تره فرنگی، خیار، کرفس، گوجه فرنگی

آجیل ها

موز

سیر

مخمر آب جو

قانون شماره 4: شربت آب و عسل

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید باید مصرف آب را افزایش دهید تا توکسین ها یا همان سموم بدنتان دفع شده و سلول هایتان به خوبی سیراب شوند. برای این کار می توانید به سراغ شربت عسل بروید که علاوه بر تأمین آب بدن باعث می شود از خواص عسل نیز بهره ببرید. توصیه می کنیم یک قاشق عسل را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و روزانه یکبار بنوشید. نوشیدنی عسل تصفیه کننده و ضدباکتری است و باعث افزایش قدرت دفاعی بدنتان می شود. این نوشیدنی انرژی تان را افزایش داده و از ریه هایتان بیشتر محافظت می کند. نوشیدنی عسل همچنین باعث آرام شدن اعصابتان شده و احساس سیری ایجاد می کند. این نوشیدنی یک مکمل طبیعی، ارزان قیمت و مناسب برای افرادی هست که می خواهند خود را از شر سیگار خلاص کنند.

حرف آخر

در نهایت یادتان باشد که این توصیه ها صرفاً زمانی موثر خواهند بود که به طور مرتب انجام شوند و شما نسبت به این مسئله آگاه باشید که ترک سیگار به نفع سلامتی تان است. در کنار رعایت توصیه های غذایی، لازم است که ورزش کنید و سرگرمی یا تفریحات جدیدی را تجربه کنید. توصیه می کنیم شنا کنید یا در باشگاه ثبت نام کرده و ورزش کنید. کتاب بخوانید و به هر روشی که می توانید حواس خود را از میل به سیگار کشیدن پرت کنید.

منبع : تبیان

 

ارسال شده در 8 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع مواد مخدر

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف آسپرين احتمال کشندگي سرطان را کاهش مي‌دهد
  • غذاهای چرب برای سیگاری ها ممنوع
  • درمورد سندرم ترنر چه میدانید؟
  • بهترین رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا
  • درمان بیماری تاندونیت بازو به روش خانگی
  • دندان هایی سفید با استفاده از نمک
  • جراحی با وجود مشکل سینوس ها
  • اهمیت استفاده از فرآورده های دریایی
  • راه حل قطعی برای از بین بردن جوش های صورت
  • دوری از سرطان معده با سیب زمینی خوردن
  • 10 راه حل طلایی برای کنترل میگرن
  • آیا شیر خشک جایگزین کامل و مناسبی برای شیر مادر است؟
  • ایجاد سلولهای سرطانی در بدن
  • آب چغندر و هویچ آبمیوه ای برای دید بهتر چشم
  • فیلمبرداری از اژدهای دریایی یاقوتی
  • محبوبترین ها

  • درباره آبسه در انتهای روده
  • شوکه شدن دنیای هنر از مرگ نیما طباطبایی
  • مشکلات روحی خردسالان آلمانی
  • جادوی تناسب اندام با این برگ
  • امیدی تازه برای درمان با IVF
  • با روزه داری دیابت را از خود دور کنید
  • ممانعت از فروش اغذیه توسط فروشنده های سیار در شیراز
  • کودک کار حذف شدنی نیست، درمان شدنیست
  • زمانی که در خشکسالی مجبور به خوردن آب فاضلاب شویم
  • از پرندگان مرده دوری کنید
  • فعالیت پزشکان خارجی در ایران نیاز به مجوز دارد
  • خوراکی که روی زمین می افتد را بخورید!
  • آمار جدید از رسیدگی به قصورات پزشکی و جرایم آنها
  • دختری که در هفت سالگی اش مانده!
  • افزایش 60 درصدی رفاه اجتماعی در کشور
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است