sleep

افراد مختلف به شکل های متفاوتی میخوابند.برخی افراد عادت دارند بر روی شکم بخوابند و برخی دیگر بر روی پهلو و یا به شکل های دیگر.جالب است بدانید حالتی که شما در آن می خوابید تاثیر مستقیم بر روی کیفیت خواب و حتی سلامت بدن شما دارد.ممکن است وضعیتی که در ان میخوابید حالت مناسبی نباشد و نیاز باشد به اصلاح آن بپردازید.برای رسیدن به چگونگی این امر با ما همراه باشید.

اگر از بیخوابی و بدخوابی رنج می برید و یا می خواهید وضعیت خوابیدن تان را اصلاح کنید، بهتر است به حالت بدن تان در رختخواب بیشتر دقت کنید و وضعیتی را انتخاب کنید که بدون ایجاد فشار، شما را به خواب راحتی ببرد. در این مطلب به شما خواهیم گفت بهترین حالت بدن برای داشتن خواب بهتر کدام است.

بهترین وضعیت برای خواب

نمی توان به طور قطعی از یک وضعیت ایده آل و یا وضعیت نامناسب برای خوابیدن صحبت کرد. در گام اول برای داشتن خوابی راحت باید شرایط مناسبی فراهم کنید و در وضعیتی قرار بگیرید که به آن عادت دارید و در آن راحت هستید.

بسیاری از افراد موقع خوابیدن، به پهلو برمی گردند یا در حالت جنینی یعنی جمع کردن زانوها داخل شکم می خوابند. البته اگر در این وضعیت به خواب می روید بدون شک صبح خواهید دید که در وضعیت دیگری بیدار می شوید، چون تقریبا همه بعد از به خواب رفتن در رختخواب جا به جا می شوند و همان وضعیت ابتدایی را حفظ نمی کنند.

به عقیده متخصصان، افرادی که دچار مشکلات گوارشی یا ریفلاکس اسید معده هستند، بهتر است به پهلو بخوابند

در واقع وضعیت ابتدایی فقط در فاز اول خواب یعنی خواب سبک حفظ می شود. سپس به تدریج که خواب عمیق می شود و بدن رها می شود، بدون اینکه متوجه باشیم جا به جا می شویم. به همین دلیل می گوییم که نمی توان برای همه یک نسخه واحد پیچید. برای داشتن خوابی راحت بهتر است ابتدا وضعیتی که به آن عادت دارید را انتخاب کنید.

خوابیدن به پشت: باعث تنفس بهتر می شود

بدن ما زمانی که به خواب عمیق فرو می رود، به طور طبیعی به پشت بر می گردد. به خاطر اینکه این وضعیت، مناسب ترین وضعیت برای تنفس راحت است. علاوه بر این، خوابیدن به پشت یکی از ارگونومیک ترین وضعیت ها برای راحتی پشت محسوب می شود. تنها مشکلی که به پشت یا همان طاقباز خوابیدن دارد این است که باعث شل شدن عضلات و عضله زبان شده و به همین دلیل باعث خر و پف می شود.

خوابیدن به پهلو : برای گوارش بهتر

به عقیده متخصصان، افرادی که دچار مشکلات گوارشی یا ریفلاکس اسید معده هستند، به پهلو بخوابند. بهتر است به پهلوی چپ بخوابید، چون معده در قسمت چپ بدن قرار دارد و اگر روی دنده راست بخوابید، محتویات آن سنگین تر خواهد شد. بنابراین اگر غذای سنگینی میل کرده اید و می خواهید راحت تر بخوابید، حتما به دنده چپ بخوابید. خانم های باردار نیز برای داشتن خوابی راحت بهتر است به پهلو بخوابند.

قرار دادن بالش کوچکی زیر پاها : برای بهبود جریان خون

اگر پاهایتان ورم کرده است و احساس بیقراری می کنند، بهتر است آنها را کمی بالاتر از سطح بدن نگه دارید تا خون به راحتی برگشت داده شود. برای این کار می توانید زیر تشک تخت تان یک عدد کتاب بزرگ قرار دهید تا چند سانتی متر بالا بیاید. یا اینکه یک بالشت کوچک زیر پاهایتان بگذارید.

تنها مشکل خوابیدن در این وضعیت این است که ممکن است باعث بروز اندکی ریفلاکس معده شود. اگر جزو افرادی هستید که از ریفلاکس معده رنج می برید، باید سعی کنید که سر و بالاتنه تان نیز به میزان فقط چند سانتی متر بالاتر قرار بگیرند. بهترین وضعیت برای این افراد این است که سر و پاهایشان کمی بالا قرار بگیرد.

سر روی بالشت مناسب برای خوابی راحت

فرقی نمی کند جنس بالشت چه باشد، مهم این است که بالش تا اندازه ای سفت باشد که سر بیش از اندازه در آن فرو نرود، بخصوص اگر عادت دارید به پهلو بخوابید. بالشتی که انتخاب می کنید نباید زیاد نازک یا بلند باشد، چون لازم است ستون فقرات در خط صافی قرار بگیرد. در واقع باید بر حسب وضعیتی که می خوابید ضخامت آن را تنظیم کنید، به عنوان مثال بالشت های کم حجم تر و کوتاه تر برای افرادی که روی شکم یا پهلو می خوابند مناسب ترند.

به شکم خوابیدن باعث تشدید دردهای کمری می شود، چون باعث تشدید گودی کمر و فشار به عضلات ذوزنقه ای می شود

توصیه می کنیم حین خرید بالشت، آن را در مغازه امتحان کنید. بالشتی خریداری کنید که با آن احساس راحتی بیشتری دارید. یادتان باشد که هر بالشتی باید بعد از حداکثر دو ماه عوض شود. مدت زمان تعویض تشک نیز 5 تا 10 سال یکبار است. چون استفاده از بالشت و تشک بیش از این زمان باعث می شود که فرم و قابلیت حفاظتی خود را از دست بدهند.

خوابیدن روی شکم: در صورت بروز درد ممنوع

اگر حالت راحت و مورد علاقه تان برای خوابیدن دمر خوابیدن است، عیبی ندارد. اما بهتر است بدانید که در حالت کلی این وضعیت خوابیدن باعث تشدید دردهای کمری می شود، چون باعث تشدید گودی کمر و فشار به عضلات ذوزنقه ای می شود. در صورت احساس درد بهتر است که عادت به شکم خوابیدن را ترک کرده و در وضعیت راحت تری قرار بگیرید.

فیزیوتراپ یا متخصص استخوان می تواند توصیه های بهتری برای تسکین درد بر حسب شرایط بدنی تان ارائه دهد، به عنوان مثال می توانید به پشت یا به پهلو دراز بکشید، یک کوسن زیر زانوها یا بین زانوها قرار دهید. این کار باعث کاهش فشار می شود. همچنین می توانید یک کوسن کوچک زیر قسمت انتهایی کمرتان قرار دهید.

توصیه می کنیم از جمع کردن بیش از اندازه پاها به داخل شکم خودداری کنید. بهتر است زانوها در زاویه 90 درجه قرار بگیرند. لازم است که از خوابیدن به پهلو یا شکم در وضعیتی که یک پا بالاتر از دیگری باشد، خودداری کنید.

منبع: خبرپو

ارسال شده در 8 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • رشد ذهنی و استعداد خردسالان را بالا ببرید
  • مکمل ورزشی و این خطرات
  • رژیم پروتئین خالص
  • ذرت مکزیکی یک میان وعده پر طرفدار
  • پاکسازی هوای منزل با این روش ها
  • برای مبتلایان به فشارخون بالا رژیم غذایی «دش» توصیه می شود
  • نحوه صحبت کردن افراد با اعتماد به نفس پائین
  • تست ارزیابی و شناخت رفتار همسر آینده
  • حجامت و اینهمه فایده
  • مصرف مواد قندی و پیامدهای ناگوار آن
  • تاثیر آجیل در رژیم غذایی سالم
  • داروهای تاثیر گذار بر اختلالات جنسی
  • چگونه با کودک عزادار، رفتار کنیم؟
  • عکس های کاهو و کلم چینی
  • هشدار دانشمندان در خصوص مصرف داروهای نیروزای مبتنی بر پروتئین میوستاتین
  • محبوبترین ها

  • سوء استفاده از متادون نگران کننده است نه مصرف آن
  • 96درصد داروهاي كشور توليد داخل است
  • موارد مصرف شیاف استامینوفن
  • مسكن‌هاي بدون نسخه، اعتيادآور هستند
  • هر دردی برای خودش مسکنی مخصوص دارد
  • توصيه‌هايي در خصوص مصرف منطقي داروها
  • فرق استامینوفن کدئین با دیگر داروهای مسکن
  • مصرف داروي خودسرانه بدترين شيوه درمان است
  • تاثیر آسپرین بر سرطان لوزالمعده
  • کاهش سرم برای دیالیزی ها
  • قرص فشار خون و درمان MS
  • به مکمل های آهن برای اطفال اعتماد نکنید
  • قرص‌هاي DHEA سرچشمه جواني نيستند
  • دانستنیهایی درباره داروهای هورمونی رفع مشکلات جنسی
  • داروهای آرام‌بخش سبب بوجود آمدن اختلالات عضلانی و استخوانی می‌شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است