رهایی از التهاب فصلی

شاید شما هم که این مطلب را میخوانید با مشکل آرتریت مواجه باشید،پس باید به تغذیه تان دقت کنید و حواس تان باشد.در کنار دقت کردن به تغذیه،تمرینات ورزشی هم میتواند اثرات مثبتی بگذارد و توقفی را در پیشرفت بیماری بوجود بیاورد.این تغذیه مناسب و حرکات ورزشی میتوانند دردهای آرتریتی تان را تا حد زیادی کاهش دهند.

پس باید بدانید که در کنار ورزش مناسب چه غذاهایی بخورید و از چه غذاهایی پرهیز کنید. ما در این مطلب مهم‌ترین این فعالیت‌ها و رژیم غذایی مناسب شما را تدارک دیده‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا آب درمانی مفید است؟
اگرچه نیازهای هر کسی در انجام حرکات ورزشی با هم تفاوت دارد، برخی تمرینات به بسیاری از افرادی که آرتریت سوریاتیک داشته یا از سایر انواع آرتروز رنج می‌برند کمک موثری خواهند کرد. برای مثال حرکات کششی ملایم در یوگا و «تای چی» باعث تسکین درد مفاصل می‌شوند. افزودن آب به تمرینات‌تان باعث تقویت میزان مقاومت و انعطاف‌پذیری‌تان شده و تاثیر مختصری بر مفاصل‌تان خواهد داشت. بهترین کار این است که در استخر کاملا زیر آب بروید، چرا‌که این کار باعث افزایش جریان خون شده و مفاصل‌تان را هنگام حرکت تقویت خواهد کرد. برای انجام شنا، ایروبیک آبی و پیاده‌روی در آب حتما با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی ورزش و چه زمانی استراحت کنید؟
انجام ورزش در حالی که دچار آرتریت سوریاتیک هستید، نوعی عمل تعادلی محسوب می‌شود. زمان‌هایی هست که دوست دارید به جای ورزش، استراحت کنید. وقتی بیماری‌تان شدید می‌شود یا زمانی که مفاصل‌تان قرمز و متورم هستند، سعی کنید از بروز آسیب به مفاصل پیشگیری کرده و هرگونه فعالیتی را که منجر به درد شدید خواهد شد، متوقف کنید. پزشک یا فیزیوتراپیست شما هم می‌تواند راهنمای خوبی برای‌تان باشد و به شما بگوید که آیا باید برای مدتی از انجام یکسری حرکات‌ پرهیز کنید یا نه. برای مثال اگر آرتریت سوریاتیک شما روی پاها و قوزک پای‌تان هم تاثیر گذاشته است، باید سعی کنید از ورزش‌های تحمل وزنی مانند دو خودداری کنید. خستگی ناشی از آرتریت سوریاتیک به معنای آن است که باید تمرینات را به آرامی آغاز کرده و فواصل استراحت زیادی بین آن بگنجانید. اما به مرور زمان باید سعی کنید همان تمرین، انرژی بیشتری به شما بدهد.

اهمیت تغذیه 
ورزش، یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌ها برای مدیریت و کنترل آرتروز مفاصل، هیچ ارتباطی با قفسه داروهای‌تان ندارد بلکه به یخچال یا کابینت محصولات غذایی مربوط است. مصرف غذاهای سالم باعث می‌شود بدن، مواد مغذی لازم را برای کارکرد درست دراختیار داشته باشد. درواقع رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می‌تواند با التهاب مفاصل مبارزه کرده، میزان انرژی‌تان را افزایش داده و وزن‌تان را در حد تعادل حفظ کند.

تنوع مواد غذایی، بسیار مهم است
پایه‌های اصلی یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد یکسان است، اما خوردن درست زمانی اهمیت پیدا می‌کند که دچار آرتریت سوریاتیک شده باشید. سعی کنید میزان زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کرده و کمی گوشت کم‌چرب بخورید. در کل این غذاها از بدن در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند؛ چراکه اگر دچار آرتریت سوریاتیک باشید، خطر بروز بیماری‌های قلبی در شما بیشتر است. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات متنوعی بخورید. هر کدام از آنها حاوی مواد مغذی مختلفی مانند آنتی‌اکسیدان است که با بیماری مبارزه کرده و از سلامت‌تان محافظت می‌کند. برای مثال لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی دشمن بیماری قلبی است، در شرایطی که آنتوسیانینی که در انگور قرمز وجود دارد خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.غذاهایی بخورید که دشمن التهاب هستند
درد و تورم مفاصل به‌خاطر التهاب ایجاد می‌شود، درواقع در این وضعیت سیستم ایمنی شما نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برخی غذاهای خاص می‌توانند باعث کاهش التهاب شوند، درد مفاصل را کاهش دهند و خطر بیماری قلبی و چاقی را کم کنند. غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و بلغور جو دوسر، اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی سالمون و سایر ماهی‌ها یافت می‌شود، گردو و سایر آجیل‌ها و روغن‌زیتون، میوه، خصوصا میوه‌های دانه‌دار، سبزیجات،‌ خصوصا سبزیجات نارنجی و سبز مهم‌ترین غذاهایی هستند که باید در رژیم خود بگنجانید. در این میان غذاهای دیگری هم هستند که باعث افزایش التهاب شده و درد مفاصل را بدتر خواهند کرد. تا حد امکان سعی کنید اسیدهای چرب امگا۶ را که در غذاهای سرخ ‌شده، مارگارین، گوشت و غذاهای اسنکی وجود دارند، نخورید.

چقدر غذا و چند وعده بخورید؟
خوردن چند وعده غذای سبک در روز با فرآهم آوردن سوخت مناسب برای بدن باعث می‌شود بر خستگی غلبه کنید. همراه داشتن اسنک‌های سالم برای زمان‌هایی که گرسنه می‌شوید هم راهکار مناسبی است. سیب، آجیل، انگور یا سیب را هم فراموش نکنید. در شرایطی که خوردن چند وعده غذا در روز راهکاری بسیار عالی است، حجم غذایی را هم که می‌خورید باید مدنظر قرار دهید. وقتی وزن‌تان بابت پرخوری زیاد می‌‌شود، درواقع درد مفاصل‌تان بیشتر می‌شود و درنهایت سلامت‌تان دچار خطر خواهد شد.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 8 آذر 1395 توسط آقای واحدی با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیر تغذیه در پیشگیری از آلزایمر
  • انواع تخت های بیمارستانی را بشناسید
  • سرکوب چربی های قهوه ای و از بین بردن دیابت
  • کشیدن دندان عقل ضروری است؟
  • ماهی دشمن کم شنوایی
  • انجام عمل بینی با این شرایط
  • بی سوادها زودتر آلزایمر می گیرند
  • روش های موثر برای دلگرم شدن در رابطه زناشویی
  • تقویت قوای جنسی با این تمرینات ورزشی
  • برای تمدد اعصاب از این سه شیوه شگفت انگیز استفاده کنید
  • هوش نژادهای مختلف
  • تاثیر دوستان خوب بر بهبود حالا روحی فرد
  • چگونه می توان به تنهایی قطره را در چشم چکانید؟
  • پشت سرگذاشتن فصل سرما با این روش ها
  • مقابله با پرخاش جویی خردسالان
  • محبوبترین ها

  • چاره بی ادبی فرزند
  • راه حل کاهش دهنده دغدغه جدایی فرزند از مادر
  • بالا بردن هوش و آی کیو در جنین
  • عادت دادن خردسالان به نمک کم در غذا
  • مادران سزارینی توجه کنند کودکان شان در معرض خطر چاقی است
  • تقویت سلامت و هوش کودک با باغبانی
  • تشویق کودک برای خوردن میوه با این روش ها
  • مراحل رشد و پرورش کودک تا 3 ماهگی
  • موارد موثر بر طولانی شدن شب ادراری در اطفال
  • تاثیرات چاقی بر روی قد کودک
  • خردسالان و سردردهای آن ها
  • پیشگیری از ایجاد گاز در شکم نوزاد
  • لالایی های آرامش بخش برای نوزادان و شیرخواران
  • درمان های خانگی نامناسب برای خردسالان
  • هیچ گاه سرما خوردگی را با سل اشتباه نگیرید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است