دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی

sleep

کم خوابی و مشکلات مربوط به خوابیدن عوارض بسیاری بر روی جشم و روح شما می تواند داشته باشد.اهمیت خواب آرام و راحت در شب بسیار زیاد است.حساسیت انسولینی در بدن ما انسان ها به قدری است که تنها یک شب کم خوابی معادل شش ماه خوردن غذاهای پرچرب می باشد.

انسولین، نوعی هورمون است که به حفظ میزان قند خون ما کمک می کند تا خیلی بالا (هیپرگلیسمی) یا خیلی پایین ( هیپوگلیسمی) نباشد. طبق مطالعات انجام شده، یک شب بدخوابی سبب پایین آمدن حساسیت بدن نسبت به انسولین شده که تاثیراتش مشابه شش ماه مصرف برنامه غذایی پرچرب می باشد.

وقتی حساسیت بدن نسبت به انسولین کم می شود یا مقاومت انسولینی رخ می دهد، یعنی بدن قادر نیست انسولین کافی برای حفظ ثبات قند خون تولید کند. این اتفاق می تواند در نهایت موجب دیابت نوع دوم شود، در این بیماری قند خون بالا رفته و واکنش انسولینی بدن به طور مناسب پاسخگو نیست. این تحقیق، اهمیت و ضرورت خواب کافی و مناسب را برای حفظ میزان طبیعی قند خون و کاهش خطر بیماری های متابولیسمی، مانند چاقی و دیابت را به اثبات می رساند.

دیابت، عوارض جدی زیادی برای بدن دربر دارد، مانند بیماری قلبی. هرچه حساسیت بدن شما در برابر تاثیرات انسولین کمتر شود، مشکلات بیشتری برای جذب مواد مغذی، گوارش کربوهیدرات ها و حفظ وزن متعادل به وجود خواهد آمد. آنهایی که برای حفظ وزن مناسب به دردسر می افتند یا افرادی که چاق هستند، در معرض ابتلا به مقاومت انسولینی و در نتیجه دیابت قرار دارند. این یک چرخه معیوب و ناخوشایند است که می تواند فقط از یک شب کمبود خواب شروع شود.

 

کمبود خواب چگونه حساسیت انسولینی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

در پژوهشی، محققان برای مشاهده تاثیرات کمبود خواب و تغذیه پرچرب بر مقاومت انسولینی از سگ ها استفاده کردند. آنها میزان حساسیت انسولینی را قبل و بعد از تغذیه پرچرب به مدت شش ماه، در هشت سگ نر اندازه گیری کردند. پژوهشگران دریافتند، سگ هایی که یک شب کمبود خواب داشتند، حساسیت انسولینی شان تا 33 درصد کاهش یافته بود. این سگ ها بعد از تغذیه پرچرب، کاهش 21 درصدی در میزان حساسیت انسولینی شان داشتند.

هر چند این تحقیق روی سگ ها انجام شد نه روی انسان، اما به هم مربوط هستند. این نوع مطالعات علمی که روی سگ ها انجام می شود رایج بوده و نقشی اساسی در کمک به درک علل و پیچیدگی های چاقی همراه با شناسایی فرایندها داشته و برای کشف شیوه های جلوگیری یا درمان مفید است. پزشکان باید اهمیت خواب را به بیماران شان گوشزد کنند. خیلی از بیماران می توانند اهمیت و ضرورت تغذیه متعادل را درک کنند، اما ممکن است درک روشنی نسبت به نقش حیاتی خواب برای حفظ تعادل در بدن نداشته باشند.

 

پیامدهای کمبود خواب

یک شب بدخوابی یا کمبود خواب و شش ماه تغذیه با غذاهای پرچرب هر دو به یک اندازه موجب کاهش حساسیت انسولینی در سگ ها شدند. این یافته ها می تواند نشانگر مکانیسمی مشابه باشد که بواسطه آن هم کمبود خواب و هم تغذیه پرچرب، افزایش مقاومت انسولینی را در بر دارند. مطالعات زیادی نیز به تازگی انجام شده اند که ارتباط عوارض بیخوابی با حساسیت انسولینی را نشان می دهند. محققان نشان داده اند که، کمبود خواب و تغذیه پرچرب هر دو منجر به اختلال در حساسیت انسولینی می شوند، اما تا پیش از این معلوم نشده بود که کدام یک تاثیر شدیدتری روی مقاومت انسولینی دارند.

این پژوهش ها نشان داد، یک شب کمبود خواب می تواند به اندازه شش ماه تغذیه با غذاهای پرچرب، تعیین کننده حساسیت انسولینی باشد. این تحقیق، اهمیت و ضرورت خواب کافی و مناسب را برای حفظ میزان طبیعی قند خون و کاهش خطر بیماری های متابولیسمی مانند چاقی و دیابت را به اثبات می رساند.

 

نتیجه گیری

اگر یک نکته وجود داشته باشد که بتوان از این تحقیقات به آن رسید، این است که شما باید عادات خواب تان را جدی بگیرید. هر شب حداقل 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و اگر فکر می کنید یک ساعت کم خوابی یا یک شب بدخوابی چندان مهم نیست، روی فکرتان تجدید نظر کنید.تحقیقی دیگر که نتایج آن در  Diabetes Care منتشر گردیده نشان می دهد، دیابت نوع اول، چگونه بواسطه فقط یک شب چهار ساعت خوابیدن تشدید می گردد.

خبر خوب اینکه، بعضی از عوارض کمبود خواب مانند کاهش حساسیت انسولینی و سایر مشکلات متابولیسمی را می توان با خوابیدن کافی جبران کرد. بنابراین، نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید تا مدیون خواب تان نباشید! و الگوی منظمی برای خوابتان داشته باشید.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ

منبع: تبیان

 

ارسال شده در 9 آذر 1395 توسط با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • پیشگیری از دررفتگی آرنج در خردسالان
  • لاغری و تناسب اندام بیشتر با برخی رشته های ورزشی
  • عواقب نصب اینگونه مژه ها روی پلک
  • اصول و نحوه مراقبت از استخوان ها
  • تغذیه مناسب برای بیماران کولیت السروز
  • توصیه پلیس راهور به علت بارندگی ها و آبگرفتگی های شدید
  • با خواص باور نکردنی آناناس آشنا شوید
  • علت و علائم تحریک پذیری روده چیست؟
  • محبوبترین ها

  • سرطان کبد و شیمی درمانی
  • تغییر رنگ (زرد رنگ) لباسهای زیر بدن
  • رفع احساسات ناخوشایند خردسالان به مدرسه
  • مصرف متفورمین و اهدای خون
  • تاثیر قرص فیناستراید بر ریزش مو و وزن
  • سوالات مهم در مورد اچ آی وی
  • توضیحات متخصص درباره پرکننده های پوست
  • چرا کتاب خوان ها 20% کمتر به مرگ زود هنگام مبتلا می شوند؟
  • رپورتاژ

  • هزینه لیپوماتیک (پیکرتراشی)
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • ارائه خدمات ارتودنسی با استفاده از روش های نوین و پیشرفته
  • کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر حاجی زاده
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی