woman-cant-sleep-1000

براساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب: حدود 70% از زنان در دوران قاعدگی به علت نفخ، حساسیت سینه ها، گرفتگی عضلات و سردرد، دچار بی نظمی و اختلال در خواب طی این مدت می شوند. در آغاز زمان قاعدگی، کاهش استروژن منجر به احساس خواب آلودگی می شود.


براساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب: حدود 70% از زنان در دوران قاعدگی به علت نفخ، حساسیت سینه ها، گرفتگی عضلات و سردرد، دچار بی نظمی و اختلال در خواب طی این مدت می شوند. در آغاز زمان قاعدگی، کاهش استروژن منجر به احساس خواب آلودگی می شود. همچنین اگر شدت و مدت قاعدگی زیاد شود باعث کاهش سطح آهن خون می شود، که این امر موجب ضعف در پاها شده و هنگامی که پا را دراز کرده یا شروع به پیاده روی می کنید، احساس درد وحشتناکی خواهید داشت.
در نیمه ی اول چرخه ی قاعدگی خود، مغز سینگال دمای غده ی هیپوفیز را به هورمون محرک فولیکول می فرستد. در نتیجه استروژن افزایش می یابد و دیگر احساس خواب آلودگی نخواهید داشت و حتی ممکن است دچار بی خوابی شوید. اغلب زنان در طی این مدت کیفیت خوابشان کاهش می یابد، ولی در اواخر شب و نزدیکی صبح دچار خواب REM (خواب عمیق) می شوند و صبح به سختی بیدار می شوند.
در این مرحله ی قاعدگی تخمک گذاری انجام می شود. هفته ی بعد از تخمک گذاری، هورمون پروژسترون دوباره افزایش می یابد و این باعث افزایش سوخت و ساز و دمای بدن می شود. در مرحله ی پایانی که منجر به قاعدگی می شود، زنان تجربه ی PMS(سندروم قاعدگی) را خواهند داشت. در این زمان، استروژن و پروژسترون به حالت عادی خود بر می گردند و وضعیت خواب بهبود می یابد.

اما برای بهبود در تمام مراحل خواب این نکات را رعایت کنید:

افزایش مصرف مایعات:
این امر موجب می شود سدیم که باعث جمع شدن آب و نفخ می شود، شروع به حرکت کند و درد قبل از خواب کاهش یابد.

کلسیم اضافی دریافت کنید:
مصرف 1200 میلی گرم کلسیم باعث افت 50% علائم PMS شده، همچنین نفخ 36%، میل به غذا 54% و علائم روانی 42% کاهش می یابد.

دریافت 400 میلی گرم منیزیم:
منیزیم با افزایش سطح سروتین، موجب آرام بخشی و انتقال دهنده عصبی مغز می شود و هنگامی که با کلسیم ترکیب شود، با شل کردن عضلات باعث آرامش هنگام خواب می شود.

دریافت 100 میلی گرم B6:
B6 نیز به تولید سروتین کمک می کند؛ گاهی نیز می تواند انرژی زا باشد.
از ساعت 2 بعدازظهر به بعد، کافئین مصرف نکنید, زیرا موجب اضطراب و مشکل در هنگام خواب می شود.

ورزش و زیر نور خورشید صبحگاهی:
ورزش خارج از نور طبیعی خورشید و در هنگام عصر باعث افزایش سطح ملاتونین (هورمون تنظیم خواب) می شود. اما بهتر است 4 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید ولی ورزش زیر نور خورشید باعث حفظ ویتامین D در آب خون می شود که این ویتامین نقش مهمی در تولید لپتین دارد و هورمونی است که مانع پرخوری می شود.

در این باره بیشتر بخوانید: چگونه می توان درد دوران قاعدگی را درمان کرد

ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • مشکلات کیسه صفرا و این روش های مراقبتی
  • علت درد گوش بعد از شنا
  • محبوبیت مصرف قلیان
  • تاثیرات مثبت مفنامیک اسید بر حافظه
  • خطر سرطان سینه با وجود اضافه وزن
  • زردچوبه مسکنی مناسب
  • آیا کم توجهی به فرد باعث ایجاد افسردگی می شود؟
  • استروژن در کدام مواد غذایی زیاد وجود دارد؟
  • آرام ترین روش برای زایمان
  • کاهش بروز بیماری کرونر قلبی با اسیدهای چرب غیر اشباع
  • خاصیت موجود در ویتامین B2
  • توانبخشي پس از درمان حلقه فراموش شده سلامت است
  • اگر قصد خرید اسباب بازی دارید بخوانید
  • چه چیزی باعث از دست دادن شنوایی میشود؟
  • علاقه این زن 69 ساله به موسیقی
  • محبوبترین ها

  • از پیامک شبانه پرهیز کنید
  • راهکارهای صحیح برای داروهای فاسد شده
  • بیمه شدن عمر زنان با زاد و ولد
  • تشدید کننده های سرگیجه را بشناسید
  • ایجاد کننده های چربی در کبد
  • کم کردن وزن با این توصیه ها
  • درمان و رفع بوی بدن
  • کم شدن ویتامین ب و این عارضه ها
  • با پوست تخم مرغ چه کارهایی انجام دهیم؟
  • اگر از بوی سیگار متنفرید بخوانید
  • لیستی از پیامدهای خطرناک بی خوابی
  • تاثیرات مثبت عید نوروز بر روی افراد و سلامت روان
  • خطرناک ترین عوامل ایجاد کننده آلزایمر
  • افزایش توانایی ذهن با این روش ها
  • اصول و قوانین مراقبت از فرزندان توسط والدین
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است