برای تمام افراد پیش آمده در شرایطی نتوانند تمرکز و دقت کافی داشته باشند.مثلا به دلیل داشتن کارهای زیاد در طول روز نمی توانید تمرکز کافی کنید و ممکن است کاری را در روز فراموش کنید.در این شرایط شما معمولا به دلیل داشتن مشغله های کاری زیاد نمی توانید تمرکز کافی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم با ارائه راهکارهایی به شما کمک کنیم تا قدرت تمرکز و دقت خود را افزایش دهید.

در این شرایط بجای این که سعی کنید با نظم دادن به کار آن را رسیدگی کنید با درهم ریختن آنها و مداخله چندین کار با هم شلوغی بیشتری را ایجاد می کنید. برای آرامش بیشتر و رهایی از این وضع باید نظم در کار ایجاد کنید.
اولا موارد و گزینه ها را تک به تک بررسی کنید و به هیچ وجه چند کار را با یکدیگر انجام ندهید.
حتما زمان استراحت داشته باشید و در زمان استراحت به هیچ کار دیگری نپردازید.
اگر در مورد گزینه هایی احساس فراموشی می کنید سرنخ بگذارید و یا علامتی که برای به خاطر سپاری تان مفید باشد.
تمرین کنید تا در هنگام نماز تمرکز لازم را بدست آورید. این امر موجب آرامش شما می شود. لذا هر زمان که در نماز به یادتان آمد حواستان را جمع نماز کنید و ذهن را از مسایل کاری خالی کنید. با تکرار این عمل می توانید آرام آرام به آرامش برسید و تمرکز خوبی بدست آورید.

تمرین های زیر را برای افزایش تمرکز داشته باشید:
زمانبندی خاصی برای انجام این تمرین ها پیشنهاد نمی شود، چون اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی ممکن است برای به پایان رساندن تمرین در زمان تعیین شده، آن را بطور کامل و صحیح انجام ندهید. بخاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماهها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.
تمرین شماره 1:
کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.
تمرین شماره 2:
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.
تمرین شماره 3:
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( 100- 97 – 94 – … )
تمرین شماره 4:
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت 5 دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت 10 دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.
تمرین شماره 5:
یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.
تمرین شماره 6:
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره 5 را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.
اگر در مورد گزینه هایی احساس فراموشی می کنید سرنخ بگذارید و یا علامتی که برای به خاطر سپاری تان مفید باشد.
تمرین شماره 7:
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.
تمرین شماره 8:
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید. سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.
تمرین شماره 9:
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.
تمرین شماره10:
سعی کنید حداقل برای مدت 5 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

منبع: سلامت نیوز

 

ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • درمان های مختلف برای حساسیت چشمی
  • کتاب بسیار خواندنی درباره دیابت
  • این ماسک طبیعی ترکیبی هدیه ای برای پوست شما
  • چربی های شکم و پهلو را آب کنید
  • درمان مشکلات کودکان بیش فعال
  • نقش سیر و موسیر در طب سنتی
  • مراقبت های تغذیه ای برای سی تا چهل سالگی
  • ساعت طلایی کاهش وزن
  • در رابطه زناشویی غر نزنید و به فکر راه حل باشید
  • بیماری نوروپاتی محیطی | عوامل و درمان
  • محبت خود را نثار کودکتان کنید!
  • جنسیت معلم و تاثیرات مهم آن روی دانش آموز
  • آیا داروهایی که چربی خون را کاهش میدهند بر کارکرد حافظه تاثیر می گذارند؟
  • تاثیر لیزرهای زیبایی بر زنان باردار
  • پروتئین کامل یا ناکامل
  • محبوبترین ها

  • افزایش کلسترول بدن با میگو
  • اینگونه آبزیان تازه را از کهنه تشخیص دهید
  • کلک ۳۰ ثانیه ای برای غلبه بر هوس غذایی
  • همه چیز درمورد دستگاه های فیلتر آب
  • استرس چطوری سبب چاقی می‌شود؟
  • دارچین کلید مقابله با سرطان روده بزرگ
  • از خوردن این غذاها در ماه رمضان پرهیز کنید
  • مراقبت های تغذیه ای لازم برای بیماران مغزی
  • آب تا چه حد می تواند وزن شما را کاهش دهد؟
  • 10 نکته ای که نمیگذارند شکم چاق شود
  • چرا برخی آدامس ها مثل پلاستیک هستند
  • غذاهای ترش کننده معده کدامند؟
  • تاثیرات آب های آلوده مصرفی بر جنین
  • برای عروس شدن چگونه مانکن شویم
  • پیشنهاداتی برای افزایش توان سیستم ایمنی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است