daryafte-vitamin-d

امروزه تعداد زیادی از افراد با مشکل کمبود ویتامین دی مواجه هستند.شرکت های داروسازی زیادی مکمل های ویتامین دی را تولید می کنند تا بلکه با استفاده از آن ها کمبود این ویتامین اساسی در بدن جبران شود.اما آیا استفاده از این مکمل ها به تنهایی می تواند نیاز بدن را برطرف نماید و یا هنوز هم به تامین این ویتامین از طریق نور خورشید و مواد غذایی نیاز هست؟!

 کارشناسان دانشگاه اوکلند در نیوزیلند در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند تنها مصرف مکمل ویتامین D در فصل پاییز و زمستان کافی نیست و افراد به ویژه سالمندان باید در معرض نور خورشید برای دریافت ویتامین قرار بگیرند.

در برخی کشورها به خصوص کشور انگلستان به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه در فصول سرد سال بیشتر متخصصان به افراد توصیه می کنند از مکمل های ویتامین D استفاده کنند اما تحقیقات جدید نشان داده است با اصلاح الگوی تغذیه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد و دیگر نیازی به به مصرف مکمل نیست.
از سال 2012 موسسه NHS انگلستان به زنان باردار توصیه کرده است روزانه حدود 10 میکرو گرم از مکمل ویتامین D برای سلامت خود و جنین مصرف کنند.
براساس پژوهش ها ویتامین D در مواد غذایی چون لبنیات، تخم مرغ، ماهی های روغنی ، گوشت و جگر  گاو و گوسفند وجود دارد و افراد می توانند برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن خود این خوراکی ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند و نیز در ساعاتی که اشعه خورشید مضر نیست در خارج از محیط بسته در مجاورت نور خورشید قرار بگیرند تا ویتامین D جذب بدن آنها شود.
میزان کافی این ویتامین در بدن براساس مطالعات می تواند مانع از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان، بیماری هایرقلبی عروقی، نرمی استخوان ها و مفاصل و نیز جلوگیری از بروز آلرژی در افراد شود.

با وجود مفید بودن مصرف مکمل های ویتامینی در تامین نیاز بدن به این دسته از مواد اما کارشناسان توصیه می کنند افراد و بویژه گروه های در معرض خطر و بیماران سعی کنند با اصلاح رژیم غذایی ویتامین های مختلف را کسب کنند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال شده در 12 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آیا تزریق بوتاکس سن بخصوصی دارد؟
  • چه غذاهایی را جایگزین ضدآفتاب کنیم؟
  • با غذاهای تند عمر بیشتری می کنید
  • دسر کدو حلوایی و پرتقال
  • با این نکات ساده، بهداشت جنسی را رعایت کنید
  • برای کاهش کلسترول خون کدام داروهای از همه بهترند
  • زوال عقلی چیست؟نشانه ها، علائم و علل زوال عقل
  • پرخوری روانی و این روش های درمانی
  • 5 میوه سالم که به سم زدایی بدنتان کمک میکند
  • توصیه دندانپزشکی برای ایجاد پلاک دندان
  • آموزش مراقبت از کفش
  • تکنیک مراقبت‌های زیبایی در منزل
  • جالب ترین نکات در مورد بینی
  • 7 ماده غذایی که بعد از تمرین ورزشی نباید بخورید
  • آثار بدنی و عوامل موثر در ایجاد هیجان
  • محبوبترین ها

  • با اضطراب و روان رنجوری بیمارتر می شوید
  • به داروهای آرام بخش اعتماد نکنید
  • جلوی درگیری زناشویی را بگیرید
  • فرق مبتلایان به اسکیزوفرنی با هم
  • با تکنیک اثر دارونما همیشه سالم بمانید
  • حس عقل کلی در برخی افراد
  • ارتباط بین خلق و خو، ژنتیک و اضطراب چیست؟
  • چگونه بفهمیم شخصیتی که داریم سالم است؟
  • موفقیت در نبرد درون
  • مطالعه راههای رفع افسردگی
  • گریز از عادات بد با این ترفندها
  • بیماران سرطانی و حس همدردی با آنان
  • ویژگی های بارز بهترین مردان
  • معنای نقاشی های کودکان چیست ؟
  • آدم دقیقه 90 به چه کسی میگویند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است