gallbladder

بیماران مبتلا به بیماری های کیسه صفرا بیشتر از سایر افراد در معرض تشکیل سنگ های کیسه صفرا قرار دارند.یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از سنگ های کیسه صفرا بسیار مفید می تواند باشد.به افرادی که بیشتر در معرض بیماری های کیسه صفرا هستند توصیه می شود حتما این رژیم غذایی را رعایت فرمایند. در این مطلب قصد داریم با ارائه یک رژیم موثر به شما در درمان این بیماری کمک نماییم.

 

کیسه صفرا در داخل کبد قرار دارد و صفرا تولید می کند، صفرا ماده ای است که به شکسته شدن چربی ها کمک می کند. اگر یک فرد در معرض خوردن مواد غذایی بسیار چرب است، کیسه صفرا کار اضافه انجام داده و ذخیره صفرا را افزایش داده و تولید سنگ های صفراوی را در کیسه صفرا افزایش می دهد. سنگهای صفراوی می توانند سبب درد شکم، تهوع، استفراغ و یا نفخ شوند. اگر این سنگ ها توسعه یابند، ممکن است شما نیاز به برداشتن کیسه صفرا برای پایان دادن به ناراحتی داشته باشید.

اگر شما کیسه صفرای خود را برداشته و یا را در معرض خطر توسعه سنگ های صفراوی هستید، باید از یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت کیسه صفرا استفاده کنید. این رژیم غذایی به شما کمک خواهد کرد که وزن سالم را حفظ و از زیاد کار کردن کیسه صفرا جلوگیری کنید. شما نمی توانید مشکلات کیسه صفرا را با تغییر رژیم غذایی خود درمان کنید، اما شما می توانید خود را از برخی از ناراحتی های مرتبط با این وضعیت، خلاص و از لزوم برداشتن کیسه صفرا جلوگیری کنید.

 

رژیم غذایی مناسب برای کیسه صفرا

یک رژیم غذایی مناسب برای کیسه صفرا به از بین بردن خطراتی که می تواند منجر به تشکیل سنگ صفراوی گردد، تمرکز دارد. به همین دلیل برای نگه داشتن عملکرد سیستم گوارش در بالاترین سطح ممکن، باید مصرف مواد غذایی را که موجب کاهش کلسترول و حاوی مواد مغذی و فیبر لازم می باشند، افزایش دهیم. شما همچنین باید مصرف غذاهای چرب که باعث ایجاد فشار بر روی کیسه صفرا برای تجزیه و یا هضم از طریق دستگاه گوارش می شود را، کاهش دهید. کاهش مصرف غذاهای چرب علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، سبب حفظ وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا یا بیماری های قلبی می شود.

 

مواد غذایی مفید برای کیسه صفرا

تمام چربی ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید ( مگر در شروع یک حمله و یا در میان یک حمله ). توجه داشته باشید که، حذف کامل چربی از رژیم غذایی می تواند سبب تعطیلی کیسه صفرا شده و از تولید صفرا جلوگیری شود که، این موضوع هم برای بدن خطرناک است. لذا از چربی هایی استفاده کنید که به کیسه صفرا آسیب نرساند. روغن تخم کتان و چربیهای امگا ۳ را می توان با وعده های غذایی، برای کمک به شکستن غذاها مصرف نمود، بدون اینکه محتوای کلسترول به مواد غذایی اضافه شود.

مصرف بعضی غذاها می تواند به شما کمک کند تا، خطر ابتلا به سنگ صفرا را حذف کنید. محصولات لبنی با چربی کم، مانند شیر کم چرب مصرف کنید و از مصرف روغن های اضافی موجود در سرشیر جلوگیری کنید. غلات کامل را جایگزین ( نان، حبوبات و پاستا ) کنید. غلات کامل، فیبر و مواد مغذی بیشتری را فراهم می کنند تا به شکسته شدن غذاهای دیگر در سیستم هضم شما کمک کنند. مصرف مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات اثری مشابه در رژیم غذایی شما دارد. محتوای بالای فیبر در میوه ها و سبزیجات نیز کمک می کند تا شما احساس سیری کنید و پرخوری نکنید، زیرا پرخوری سبب فشار بیش از حد روی کیسه صفرا می شود.

مصرف پروتئین را افزایش دهید، در حالی که از غذاهایی با چربی بالا اجتناب می کنید. کسانی که در رژیم غذایی کیسه صفرا هستند، باید هوشیار باشند، زیرا منابع مختلف پروتئین دارای روغن و چربی بالایی می باشد. مصرف گوشت بدون چربی، مثل ماهی و یا مرغ برای دریافت پروتئین و همچنین ویتامین B12 ضروری است. منابع جایگزین گوشت مانند دانه های سویا نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر شما یک ظرف لوبیای آماده مصرف می کنید، برچسب آنرا به دقت بخوانید، تا اطمینان حاصل شود که هیچ گوشتی در روند پخت و پز آن استفاده نشده باشد.

بعضی از تحقیقات نشان داده است که، مصرف سطوح متوسط کافئین می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. با دکتر خود قبل از مصرف برای تعیین مقدار مناسب نوشیدن کافئین، صحبت کنید. بادام زمینی مصرف کنید. مطالعات نشان داده است که، مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی خطر ابتلا به سنگ صفرا را در زنان کاهش می دهد. کسانی که به طور منظم این محصولات را مصرف کرده اند،۲۰ درصد افزایش در سلامت کیسه صفرا داشته اند.

بخش عمده رژیم غذایی برای کیسه صفرا حول این محور است که، از مواد غذایی آماده شده ناسالم اجتناب شود. غذاهای فرآوری شده، مانند وعده های غذایی آماده، کوکی ها، کیک یا سایر دسر ها دارای چربی و قند بالا است که می تواند برای بیماران کیسه صفرا مضر باشد. این غذاها همچنین مقدار سدیم بالا دارند که، می تواند سبب ناراحتی های گوارشی شود. از مواد غذایی سرخ شده باید اجتناب شود. روغن پخت و پز را به روغن های سبک تر مانند کتان و یا روغن زیتون که دارای کلسترول پایین هستند، محدود کنید. اگر شما مقداری از پروتئین خود را از مواد لبنی اخذ می کنید، از شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی با چربی بیش از حد اجتناب کنید. شما همچنین باید در هنگام انتخاب پنیر مراقبت باشید، زیرا پنیرهای نرم چربی لبنی بیشتری دارند. و پنیر خامه ای نیز بیش از حد چربی داشته و می تواند برای کیسه صفرا مضر باشد.

 

مواد غذاهایی مفید

سیب

سیر

زردآلو

انگور

آوکادو

بوته گاواس

کنگر فرنگی

لیمو

بیت

خربزه

انواع توت ها

بامیه

کلم بروکلی

پاپایا

هویج

گلابی

کرفس

آلوسیاه

نارگیل

موسیر

خیار

سیب زمینی شیرین

بیدانه

برگ چغندر سوئیس

گوجه فرنگی

انجیر

هندوانه

قاصدک سبز

 

مواد غذا هایی مضر

الکل

گریپ فروت

شیرین کننده مصنوعی

چای سیاه و سفید

شیر غنی از چربی

گل کلم

روغن های هیدروژنه

کلم

سس

قهوه

پیاز

فلفل قرمز

پرتقال

آجیل ذرت

گوشت خوک

شکلات بستنی

سودا

تخم مرغ

نوشیدنی های غیر الکلی

مرغ

آرد سفید

گردآوی:گروه سلامت سیمرغ
منبع:سیمرغ

 

ارسال شده در 12 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • تبلیغات کاذب برای کمربند‌های لاغری
  • آیا گز و باسلق خاصیت درمانی دارند
  • رازهایی برای مهار کردن احساسات
  • کرم های مرطوب‌ کننده‌ پر طرفدار و معتبر
  • تاثیرگذارترین خوراکی ها در مواقع استرس
  • همه چیز درباره ساعت بدن!
  • زیباترشدن جنین با مصرف این خوراکی ها
  • زمانیکه عاشق شخصی می شوید مبتلا به سرطان می شود -قسمت 3
  • روش تهیه گراتین با سیب زمینی
  • حقایقی در مورد اسیدهای چرب امگا3
  • دیر به خواب رفتن و این عارضه
  • توهم دیداری و شنیداری در اطفال
  • چطوری زودتر کاهش وزن داشته باشیم؟
  • ناگفته هایی درباره تغذیه از دکتر مریم مهرآزی
  • لازمه برقرار کردن ارتباط با یک دوست
  • محبوبترین ها

  • بدست آوردن آرامش با در آغوش کشیدن عزیزان
  • بازی های رایانه ای پرورش دهنده مهارت
  • رابطه طول انگشتان هر فرد با وفاداری وی
  • داشتن کدامیک سخت تر است؟ پسر یا دختر
  • برای اینکه کودک خوب رشد کند باید رشد هیجانی او را تقویت کنیم
  • گذشته همسر
  • خشونت علیه همسران در منزل
  • رفع حس نارضایتی دائمی از زندگی
  • هیجان زیاد و بالا رفتن فشار خون
  • عوامل مهم برای جذاب بودن
  • برای مثبت اندیشی بخوانید
  • راههای رسیدن به آرامش دوران کودکی
  • چه راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان وجود دارد؟
  • عطر این مواد طبیعی و رفع خشم
  • تاثیر روابط دوستانه بر سلامتی بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است