artery

امروزه بیماری های قلبی در بین مردم شیوع بالایی دارد و تعداد زیادی از افراد به مشکل گرفتگی عروق گرفتار شده اند.بدون شک تغذیه سالم بیشترین تاثیر را بر روی سلامت عروق و تغذیه ناسالم هم بیشترین تاثیر بر روی گرفتگی عروق را دارد.مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع، شکر و هیدرات های کربن با افزایش سطح چربی خون  موجب انسداد رگ ها می شوند و زمینه ابتلا به بیماری ها را فراهم می کنند.

اما خوشبختانه زمانی که عادات صحیح تغذیه رعایت شود، ریز مغذی های مورد نیاز برای پاکسازی عروق به بدن می رسد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.

سیر
سیر یکی از سبزیجات معطر است که به در تمام دنیا به عنوان یک ادویه بسیار مفید کاربرد فراوانی دارد. همچنین خواص درمانی و ارزش غذایی بالای آن باعث شده تا از قرن ها پیش برای بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی مورد استفاده بوده است.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در سیر می تواند عملکرد منفی رادیکال های آزاد را کم کند و همچنین سطح کلسترول خون را نیز پایین آورد. همچنین ثابت شده است که علاوه بر تاثیر در تنظیم کلسترول خون، موجب رقیق شده خون برای جریان بهتر و کنترل فشار خون نیز می شود.

روغن زیتون
روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در تمیز شدن رگ ها نقش دارند و با کاهش کلسترول احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
ثابت شده است که این روغن نوعی مولکول های چرب دارد که احتمال اکسید شدن آن کم است یعنی در دیواره رگ ها رسوب نمی کند.
می توانید روغن زیتون را به انواع سالاد، سوپ، غذا و سس ها اضافه کنی و یا هر روز یکی دو قاشق به طور خالص بخورید.

آووکادو
این میوه خواص متعددی برای سلامت قلب دارد که علت آن مقدار بالای اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است.
مصرف به اندازه آن تاثیر مثبتی در کنترل کلسترول دارد و چربی های سالم را به بدن می رساند که عملکرد مطلوب بدن را تضمین می کند.

زردچوبه
زردچوبه ادویه ای پرکاربرد در آشپزی است که از دوران باستان به خاطر خواص پزشکی نیز مورد استفاده بوده است.
کورکومین؛ ترکیب فعال در آن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند که می تواند عملکرد رادیکال های آزاد را کاهش داده و از سلول ها در برابر آسیب های اکسایشی محافظت کند. پلی فنول ها نیز با پیشگیری از ایجاد رسوب در دیواره عروق، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

ماهی دریایی
ماهی های دریایی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 است که برای عملکرد خوب بدن و کاهش کلسترول ضروری هستند.
طی چند سال اخیر مرتب توصیه می شود که مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته در برنامه غذایی گنجانده شود تا سلامت قلب را تضمین کند. قزل آلا، آزاد، تن، ماکرو و ساردین بهترین انواع این ماهی ها هستند.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی علاوه بر طعم خوشایندی که به انواع غذاها و سالاد ها می دهد، سرشار از ریز مغذی ها و ترکیبات مفید برای بدن است.
مقدار بالای لیکوپن موجود در آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مانع از اکسایش کلسترول و رسوب آن در دیواره عروق می شود. از طرفی گوجه فرنگی فیبرهای زیادی دارد که با دفع چربی های اضافی به پاکسازی بدن کمک می کند. همچنین منبع غنی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و قادر است متابولیسم چربی ها را بهبود بخشد.

جو دوسر
ارزش غذایی جو دوسر باعث شده تا یکی از بهترین غلات با مقدار فیبر بالا و هیدرات کربن پایین باشد.علاوه بر اینکه می تواند تا 7 برابر وزن خود آب جذب کند، مانع از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها نیز می شود. به این ترتیب، مصرف منظم جو دوسر عملکرد پیشگیرانه ای در ایجاد تصلب شریان و بیماری های قلبی دارد.
سیب
خوردن روزانه یک عدد سیب به سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت قلب کمک می کند. سیب حاوی پکتین است که با اتصال به کلسترول مانع از ایجاد رسوب در رگ ها می شود. به علاوه فلاونوئید دارد که این آنتی اکسیدان ها نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 50% کاهش دهند.

 

منبع: خبرداغ

ارسال شده در 12 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • دوپینگ آگاهانه و غیر آگاهانه
  • نوشیدنی مقوی برای بچه ها
  • سرنوشت و آینده خانم های مطلقه یا بیوه
  • وزارت بهداشت دارو های ماهواره ای را کنترل کند
  • همه چیز درباره منفعتهای برگ کاری
  • خوراکی های موثر برای سلامتی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف روزانه آسپیرین
  • درس های مهم زندگی برای افراد سی ساله
  • برای التیام درد شکستگی چکار کنیم
  • می‌دانید چه خوراکی‌ها برای رژیمتان زیان دارد؟
  • اطلاعاتی درباره دندان و آشنایی با پرکننده‌های دندانی
  • طرز استفاده از ساسپندر را می دانید
  • حواستان به ویتامین A در بارداری باشد
  • مصرف مکرر نوشیدنی های نشاط آور
  • مسائل و مشکلات عمده بارداری
  • محبوبترین ها

  • زایمان در فصل بهار انتخاب مادران آمریکایی
  • باردار نشدن با این مشکلات
  • در دوران شيردهي به چه علت سینه زخم می شود؟
  • اورژانسی ترین آزمایش ها برای یک خانم باردار
  • دانستنی های لازم برای قطره آهن دادن به خردسالان
  • زمان استراحت پس از سقط و بارداری
  • ارتباط مصرف میوه در حاملگی با آی کیو نوزاد
  • حاملگی و مصرف این قرص
  • کمک به رفع مشکلات خونی با شکلات خانگی
  • کاهش چربی شکمی بعد از بچه دار شدن
  • مدیریت و مهار تیروئید بارداری
  • کاهش شانس بارداری با این خطاها
  • اصول مهم درباره بارور شدن
  • با کبد چرب در بارداری چه کنیم
  • چگونه از نازایی خود دفاع کنیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است