skincare

داشتن پوست سالم و شاداب می تواند زیبایی هر انسانی را چند برابر کند.استفاده از رژیم های  غذایی مناسب و ورزش کردن یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این خواسته است.تحقیقات یک پزشک و درماتولوژیست در ساحل میامی نشان می دهد که یک رژیم غذایی خوب سنگ بنای داشتن پوستی سالم است.مواد غذایی از قبیل کاهو  و توت فرنگی نقش مهمی در تامین ساخت و ساز سلول ها دارند و بافت های پوست را نرم و مستحکم نگه می دارند.این در حالی است که مواد غذایی پر شکر به بافت پوست آسیب می رساند و سبب پیر شدن پوست می شود.

طبق مطالعه ای که در مجله ی بریتانیایی درماتولوژی منتشر شد، این اثرات پیرسازی در حدود ۳۵ سالگی شروع شده و بعد از آن به سرعت افزایش می یابد.اگر هر هفته، تمرینات سخت کاردیو را انجام دهید، در صورتی که برنامه تان شامل یوگا، تمرین با وزنه، و استراحت نباشد، مزایای بالقوه ی ضد پیری بدن را از دست خواهید داد. به عنوان مثال، اگر فقط کاردیو را به قیمت کنار گذاشتن سایر انواع تمرینات، مثل یوگا و تمرینات قدرتی، انجام دهید، می تواند شما را از مزایای محافظت از پوست محروم کند.

۱- در خوردن دسر افراط می کنید

خوردن شکر زیاد قطعاً برای دور کمر شما عاقلانه نیست، اما افراط بیش از حد در دسر می تواند صورتتان را نیز چندین سال پیر کند.

تجزیه قندها، که به آن گلیکاسیون گفته می شود، به کلاژن که پوست را نرم و محکم نگه می دارد، آسیب می زند. برای جلوگیری از خارج شدن این فرآیند طبیعی از کنترل، از کربوهیدرات های با شاخص قند خون پایین مثل غلات کامل غافل نشوید؛ آنها به طور طبیعی قند کمی دارند، و بدن برای کاهش از دست رفتن کلاژن، آنها را به آهستگی پردازش می کند. اگر می خواهید چای یا بلغور جوی خودتان را شیرین کنید، بدون اینکه پوستتان پیرتر به نظر برسد، استویا (Stevia) کاملاً طبیعی را امتحان کنید. طبق گفته ی درماتولوژیست دارای بورد تخصصی، Nicholas Perricone، استاد پزشکی دانشکده ی طب انسانی دانشگاه ایالتی میشیگان، استویا، گیاه شیرین کننده ای است که به سادگی هضم می شود، که گلیکاسیون را تحریک نمی کند. البته در مصرف آن احتیاط کنید و با مشورت یک متخصص تغذیه این کار را انجام دهید.

۲- مدام در معرض استرس قرار دارید

از بین بردن اضطراب های کاری تان روی دوچرخه یا تردمیل ممکن است برای مدت کوتاهی باعث شود احساس بهتری داشته باشید، اما وارد کردن یوگا به برنامه تناسب اندام تان به طور منظم، می تواند کمک کند تا جوان تر به نظر برسید و در حالیکه استرس را کم می کنید، از تجزیه عضلات جلوگیری نمایید. HemaSundaram، پزشک و درماتولوژیست در واشنگتن دی سی می گوید، حرکات یوگا مثل حرکت بچه، سگ سرپایین، و حرکت سلام بر خورشید، گردش خون را بهبود می بخشند. بالا بردن اکسیژن و درخشش، همان چیزی است که یوگای دوست داشتنی به پوست شما هدیه می دهد. پژوهش ها نشان می دهد، تمرین منظم یوگا می تواند التهاب و استرس را، که پیری پوست را تسریع می کنند، کاهش دهد. اگر دلیل دیگری برای دور کردن استرس خود می خواهید: میزان زیاد تنش می تواند تولید هورمون ها را سرکوب کند، که منجر به تجزیه کلاژن و یا، حالت های وخیم تری مثل پسوریازیس می شود. Annie Chiu، پزشک و درماتولوژیست در لوس آنجلس می گوید “کنترل استرس، پوست شما را آرام نگه می دارد.”

۳- همیشه قهوه را انتخاب می کنید

پژوهش ها نشان می دهد که چای سبز و سیاه حاوی ترکیبات محافظت کننده – مثل EGCG (اپیگالوکتشینگالات) و آنتی اکسیدان های تی فلاوین هستند که به پیشگیری از سرطان های پوست و پیشگیری از شکستن کلاژن که عامل چین چروک هاست، کمک می کند.

۴- هیچ گاه وزنه نمی زنید

دنبال کردن یک برنامه ی منظم تمرین قدرتی که نیروی عضلانی بهتر و با پشتیبانی بیشتر را ایجاد می کند، به شما کمک می کند تا شل شدگی پوست گردن به پایین را محکم نمایید. Patricia Farris، پزشک درماتولوژیست در لوس آنجلس می گوید «من به تمرین قدرتی اعتقاد دارم، و همیشه به بیمارانم می گویم هرچه پیرتر می شوند، بیشتر آن را انجام دهند.» او می گوید «این مثل اضافه کردن حجم به صورت با مواد حجیم کننده (filler) است، با این تفاوت که روی بدن انجام می شود.»

۵- گوشت و لبنیاتتان ارگانیک نیست

Katie Rodan، پزشک درماتولوژیست در منطقه ی خلیج سن فرانسیسکو می گوید، «هورمون های موجود در لبنیات، طیور، و گوشت های غیر ارگانیک، ممکن است در پیری پوست و همچنین ایجاد آکنه تأثیر داشته باشند.» او می گوید آن دسته از بیمارانش که این موارد را کمتر می خورند یا حداقل از گوشت گاو و طیور تغذیه شده از غلات و لبنیات ارگانیک در رژیم غذاییشان استفاده میکردند، اغلب متوجه می شوند که پوستشان بهتر به نظر می رسد.

۶- از مواد قلیایی غافل هستید

Kimberly Snyder، متخصص تغذیه در لوس آنجلس و نویسنده ی کتاب The Beauty Detox Solution می گوید، زمانی که مشتریانش غذاهای قلیا دار بیشتری، مثل جعفری، بادام، کلم برگ، گلابی، لیمو و سیب می خورند، بهبود زیادی در پوست و موی آنها مشاهده می کند. Snyder توضیح می دهد که «اگر بدن شما بسیار اسیدی باشد، که می تواند زمانی که رژیم غذایی تان نامتعادل است رخ دهد، مواد معدنی قلیایی مثل کلسیم، پتاسیم، و منیزیم، که به ما اجازه می دهند استخوان، دندان و موهای قوی و سالمی داشته باشیم، را پاک می‌کند و از بین می برد.»

۷- استراحت نمی کنید

هنگامی که روال عادی تمرینتان آنقدر شدید است که همیشه خسته اید اما شب نمی توانید بخوابید، صرف نظر از لکه های تیره و پف های زیر چشمانتان به دلیل بی خوابی شبانه، شما دارید خودتان را برای آسیب های ورزش مفرط و پیری آماده می کنید. Ryan Halvorson، مربی خصوصی و متخصص انجمن سلامت و تناسب اندام IDEA می گوید، این علائم می تواند نشانه ای از خستگی مفرط باشد. سایر شواهدی که نشان می دهد شما دارید بیش از حد تمرین می کنید، شامل کوفتگی بیش از حد عضله که چندین روز باقی می ماند، کاهش وزن ناخواسته، افزایش ضربان قلب در حالت استراحت، اختلالاتی در چرخه ی قاعدگی، یا کاهش اشتها است. Polly de Mille، فیزیولوژیست ورزشی بالینی در بیمارستان جراحی ویژه در منهتن می گوید “همانگونه که برای ورزش برنامه ریزی می کنید، برای استراحت تان هم برنامه بریزید. «اگر تعادلی بین تجزیه عضلات و ریکاوری نباشد، پس عضله در حالت التهاب مزمن است، و آنچه که ممکن است به عنوان یک مورد کوفتگی ساده بعد از یک تمرین سخت آغاز شود، می تواند به یک آسیب واقعی تبدیل گردد.»

۸- رژیم بدون چربی

هنگامی که رژیم غذایی تان متعادل نیست، پوست، مو و ناخن هایتان متضرر خواهند شد. David E. Bank، پزشک، عضو آکادمی درماتولوژی آمریکا، و مدیر مرکز درماتولوژی، جراحی زیبایی و لیزر در نیویورک توضیح می دهد که، حذف کالری ها می تواند بدنتان را از مواد مغذی خاصی محروم سازد که تقسیم سلولی سالم، احیای سلول، و رنگ و بافت کلی پوست را ارتقا می بخشند. «پوست همچنین به اسیدهای چرب ضروری – که خود بدن نمی تواند آنها را تولید کند – برای حفظ آبرسانی نیاز دارد. رژیم غذایی که چربی بسیار کمی داشته باشد، می تواند باعث ایجاد پوست خشک، ریزش مو، و ناخن های شکننده گردد.»

این موارد را هم برای داشتن پوستی جوان رعایت کنید

سایر مواد مغذی کلیدی برای افزایش جوانی، شامل ویتامین های A، C و E هستند. کمبود ویتامین A موجب آکنه، موی خشک، پوست خشک، و ناخن های شکننده می شود. میزان ثابت روزانه ی ویتامین A را با خوردن ۵ هویج کوچک در هر روز بدست آورید. کمبود ویتامین C می تواند ساخت کلاژن (چسبی که رباط ها، استخوان ها، عروق خونی، و پوست را به هم متصل می کند) را تحت تأثیر قرار دهد، التیام زخم را تضعیف کند، و احتمال کوفتگی و کبودی تان را بیشتر کند؛ غذاهای غنی از ویتامین C را به شکل مرکبات، کلم بروکسل، فلفل، و سبزیجات برگ دار، وارد برنامه خود کنید. میزان کم ویتامین E می تواند موجب کوفتگی آسان شود و باعث شود بیماریهای مزمن پوستی مثل اگزما و پسوریازیس عود کنند. با خوردن بادام، فندق، بادام زمینی، اسفناج، و غلات غنی شده، ویتامین E بیشتری وارد برنامه غذایی خود کنید.

منبع: خبرپو

ارسال شده در 13 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه های مهم پزشکی در مورد ترامادول
  • علل مهم برای دوری اطرافیان از شما
  • چطوری خانمها تکنیک های کنترل خشم را بیاموزند
  • چه عواملی باعث فساد مواد غذایی می شوند
  • سندروم دامپینگ را جدی بگیرید
  • نژاد سگتان معرف شخصیت شماست (بخش اول)
  • یکبار و برای همیشه از شر جوشهای سرسیاه رها شوید
  • تاریخچه تنباکو یا توتون و بررسی آن
  • خوردن آب و فواید ان برای لاغری
  • استفاده از پماد کالاندولا برای نوزادان
  • ارتباط میان دریافت کالری زیاد و مشکلات روحی
  • خوردنی های موثر برای رفع کم خونی
  • اگر سرما خورده اید از این نوع ماست بخورید
  • موثرترین و بهترین روش ها در کاهش خشونت
  • چای سفید و حیاتی ترین تاثیر آن
  • محبوبترین ها

  • گیاه خرفه سبب قطع شدن خونریزی میشود
  • آیا به هنگام مطالعه سردرد می گیرید
  • از روغن بابونه و روغن بنفشه غافل نشوید
  • سودمندی نوعی گیاه دارویی در كاهش وزن
  • با استفاده از تخم شربتی موهای خود را تقویت کنید
  • طب سنتی درمورد گوشت ها چه می گوید
  • نکاتی درباره فایده هل باد
  • 6 مکمل مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش
  • این دمنوش ها را قبل از عادات ماهانه بنوشید
  • نوشیدنی منفجر کننده نقرس
  • معجزه گیاه گز روغن برای درمان سرطان
  • گل گندم و رفع عارضه های مختلف در بدن
  • مصرف چای و اینهمه فایده
  • آنتی بیوتیک هایی از جنس طبیعت
  • 10 فایده شگفت انگیز استفاده از عرق بهار نارنج
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است