عذاب وجدان رهایی از احساس گناه از بین بردن عذاب وجدان احساس گناه

هیچ چیز سر جایش نیست .در یک فصل شلوغ کاری، هم باید به دندانپزشکی بروید، هم باید بخاری شکسته را تعمیر یا تعویض کنید و در اوج این گرفتاری ها تلفن شما چراغ می زند با پیامی از مادرتان؛ ما هرگز نمی توانیم همدیگر را بیشتر ببینیم.

هیچ چیز سر جایش نیست .در یک فصل شلوغ کاری، هم باید به دندانپزشکی بروید، هم باید بخاری شکسته را تعمیر یا تعویض کنید و در اوج این گرفتاری ها تلفن شما چراغ می زند با پیامی از مادرتان؛ ما هرگز نمی توانیم همدیگر را بیشتر ببینیم.

آه چه چیزی برایتان ایمیل شده است؟
یک پیام از دوستی که برای نپذیرفتن نوشیدنی بعد از کار شما را سرزنش می کند. مرخصی گرفتن در این شرایط حق شماست و نباید احساس گناه کنید. احساس گناه می تواند، مستقیم یا غیر مستقیم باشد. روانشناس عصبی دالاس، دکتر آلیس _ ان هلند می گوید: این احساس در صورت یا نگاه شما نمودار می شود. ای کاش اینجا بودم، این گونه جملات منفی تهاجمی باعث افزایش استرس می شوند.

۱- به صحبت های دیگران گوش کنید:
به جای نه گفتن به درخواست دیگران گوش دهیم به این ترتیب به او اجازه بدهید تا بداند که شما چیزی را که او گفته، متوجه شده اید. مثلاً اگر مادرتان می خواهد شما به او سر بزنید، بگویید من درک می کنم و به زودی با بقیه ی بچه ها برای دیدنتان می آیم.

۲- ارزیابی وضعیت:
برای شرکت نکردن در مراسم عروسی دوستتان که کیلومترها از شما فاصله دارد، احساس بدی نداشته باشید. اگر درخواست معقول نباشد و شما در شرایطی نباشید که بپذیرید، یک عذر خواهی برای حل این موضوع مؤثر است.
۳- واقع بین باشید:
این خیلی مهم است که شما درباره ی آن چه می توانید انجام دهید صادق باشید. دکتر هلند می گوید: بسیاری از افراد نه گفتن را سخت می دانند، حتی هنگامی که خیلی خسته هستند یا سرشان شلوغ است.

۴- تعیین مرزها:
همه چیز را به شانس ختم نکنید. واضح است که شما یک سری محدودیت دارید. نباید خود را در یک وضعیت گیر بیندازید. گاهی راجع به یک موضوع باید بحث کنید، گاهی نیز باید توجیه یا دفاع از موقعیت خود کنید.

۵- پیشنهاد یک طرح جایگزین:
به شخص اجازه ندهید تا بفهمد شما در موقعیت مناسبی نیستید و دوست دارید زمان دیگری برای ملاقات یا دعوت در نظر بگیرید.

۶- صحبت کردن با شخصی که شما را مقصر می داند:
اگر افراد به خاطر درگیری های اجتماعی تان مرتب به شما غر می زنند، یک ایده ی خوب برای رسیدگی به این موضوع، دعوت خواهی از اوست.

۷- توقف این حرکت:
اگر می خواهید درخواست مادرتان را رد کنید، هنگامی که ۲۰۰ کیلومتر با شما فاصله دارد از این جملات استفاده کنید: متأسفم مادر؛ که شما احساس می کنید از من دور هستید. برای من هم سخت است، بعضی روزهای سال واقعا تنها هستم. من متأسفانه تعهد و الزام برای انجام کارم دارم ولی من در اولین فرصت به دیدنتان می آیم.

۸- خود اندیشی (تفکر و تأمل):
زمان هایی که دچار احساس یأس و بیهودگی می شوید، هر فکر منفی در این وضعیت به سرتان می آید. تفکر و تأمل یک راه قدرتمند است که کمک می کند تا با احساس گناه مقابله کنید.

در این باره بیشتر بخوانید: احساس گناه و این راهکار ها

ارسال شده در 14 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • توقف عذر و بهانه ها: صبحانه خوردن
  • نشانه های بارز برای افراد افسرده
  • دور ریختن ذهنیات بیهوده و آزار دهنده با این روش
  • استخوان بندی محوری (سر و صورت – ستون فقرات – قفسه سینه)
  • مقدار و ترکیب مایعات مصرفی در هنگام ورزش
  • انتقال بیماری های خطرناک از طریق دندانپزشکی
  • خانه خود را سالم نگهداری کنید
  • بررسی بهترین میان وعده های سالم
  • محبوبترین ها

  • 24 کلید طلایی برای وزن کم کردن وزن بدون رژیم لاغری
  • با مصرف پروتئین های گیاهی به سلامت پوست و عضلاتتان کمک کنید
  • خانم های باردار لطفا ورزش کنید
  • اهمیت غذا خوردن به صورت آرام
  • بررسی انواع نان از لحاظ ارزش غذایی
  • این مواد غذایی را هرگز با هم نخورید
  • هر آنچه درمورد فواید و مضرات شکلات تلخ باید بدانید
  • ۸ خوراکی سالم، مقوی و سیر کننده
  • رپورتاژ

  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • الو دکتر

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است