دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
 knee-pain
زانو درد یکی از درد هایی است که ممکن است در هر سنی به سراغ فرد بیاید اما بیشتر  در سنین میانسالی شایع است.بالا و پایین رفتن از پله ها و یا نشستن های طولانی مدت پشت میز کار از جمله عواملی است که سبب بروز زانو درد می شوند.هم چنین اهمیت انجام دادن صحیح حرکات ورزشی برای داشتن زانوهای سالم بسیار مهم است چرا که در برخی مواقع حرکت های ورزشی نادرست خود یکی از عوامل بروز زانو درد هستند.
زانو درد در هر شرایطی و بویژه از دهه چهارم و پنجم زندگی به بعد ممکن است به سراغ‌تان بیاید؛ وقتی در حال بالا و پایین رفتن از پله هستید، وقتی برای مدت طولانی پشت میز کارتان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده‌اید و حتی زمانی که دویده‌اید یا ورزش سنگین و البته به روش نادرست انجام داده‌اید ممکن است چنین دردی به سراغ‌تان بیاید .
خوشبختانه زانو درد در بسیاری موارد، جدی و بدقلق نیستند و فقط با استراحت و انجام چند راهکار ساده مثل استفاده از کیسه یخ یا مصرف داروها و مسکن‌های ضدالتهابی رفع می‌شوند.  با بهره‌گیری از راهکارها و روش‌هایی می‌توان درد و خطر بروز آسیب‌دیدگی زانو را کاهش داد که از جمله این راهکارها می‌توان به تقویت عضلات اطراف زانو اشاره کرد که می‌تواند عملکرد زانو را بهبود ببخشد.گاهی زانو مشکل مفصلی ندارد، ولی به دلیل ضعف عضلات عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهد. البته در میان ورزش‌های مختلفی که برای تقویت عضلات اطراف مفصل زانو وجود دارد، ورزش‌های عضلات چهارسر ران مهم‌تر است. منظور از عضلات چهارسر ران، چهار عضله در جلوی ران است که مسئولیت استحکام زانو را برعهده دارند. این عضلات نقش مهمی در راه رفتن و حرکات گردشی ایفا می‌کنند.
مراقب آسیب ورزشی باشید
پیشگیری از تخریب مفصل زانو در سنین جوانی بسیار اهمیت دارد. کمااین‌که تخریب مفصل در جوانی ناشی از آسیب‌های ورزشی یعنی پارگی رباط و مینیسک زانوست .
چنین آسیب‌هایی اگر بموقع و بدرستی تشخیص داده نشده و درمان نشوند می‌توانند روند ابتلا به آرتروز و تخریب زانو را در سنین بالاتر فراهم کنند. به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می‌شود که با رعایت نکاتی از جمله انجام ورزش‌های کششی (حداقل ۳۰ دقیقه) پیش از آغاز ورزش سنگین جلوی آسیب‌های غیرمعمول را بگیرند . همچنین کسانی که از آمادگی جسمانی کافی برخوردار نیستند باید از درگیری و برخوردهای شدید ورزشی اجتناب کنند .
پیاده‌روی، دویدن و انواع ورزش‌های هوازی در تقویت عضلات و بهبود عملکرد زانو موثر است. البته باید توجه داشت که ورزش‌ به شکل صحیح انجام شود و خودش عامل بروز آسیب نباشد. فراموش نکنید که یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های زانو و محافظت از زانویی که پیش از این آسیب دیده است (برای مثال پارگی مینیسک یا بیماری تخریبی مفصل)، تقویت عضلات چهارسر ران است.
وزن‌تان را کم کنید تا زانو درد نگیرید
آمارها در ایران نشان می‌دهد که افزایش وزن و انجام ندادن حرکات ورزشی مناسب، باعث می‌شود به مرور زمان فشار زیادی به زانو به ویژه در زنان وارد شود و فرد مستعد، ابتلا به سائیدگی زانو شود. در واقع، افزایش وزن، قرار گرفتن مکرر در وضعیت‌های نامناسب مانند روی زمین نشستن و استفاده از توالت ایرانی باعث فشار بیش از حد به زانو می‌شود. 

ثابت شده است که افزایش وزن تا پنج برابر فشار وارده به مفصل زانو را زیاد می‌کند. بی‌شک چنین فشارهایی به شروع آرتروز و آسیب‌های غضروف مفصل زانو کمک می‌کند .
درمان انحراف زانو در نوجوانی
کسانی که انحراف زانو دارند و به دلیل مشکلات ساختاری، مبتلا به زانو درد هستند باید بعد از سنین بلوغ برای اصلاح انحرافات زانوی خود اقدام کنند .
فراموش نکنید که انحراف دردناک به معنای شروع روند تخریبی آن است. البته در سنین نوزادی یعنی از بدو تولد تا دو سالگی ممکن است پاهای کودک پرانتزی باشد که غیرطبیعی نیست. از ۲ سالگی تا ۸ سالگی هم می‌توان وجود کمی انحراف را در زانوها طبیعی دانست، اما چنین مشکلی اگر تا سنین بلوغ تداوم یابد باید مورد درمان قرار بگیرد تا در سنین بعدی منجر به بروز مشکلات بزرگ‌تر نشود .

 

اگر اضافه وزن نداشته باشید، انحراف مفصل زانو را به موقع درمان کنید و در صورت ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی و التهاب مفاصل به درمان سریع و به موقع اقدام کنید، در این صورت مانع از آن خواهید شد که زانوهایتان با روند تخریبی مواجه شود.

منبع: بامداد

 

5 1000
ارسال شده در 14 آذر 1395 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • دانسته هایی در ارتباط با بالون معده
  • از دو روش جالب عطر درمانی چه می دانید؟
  • سالمترین موادغذایی برای فصول سرد سال
  • بر مبنای مدل صورت فرق سر باز کنید
  • آرامش بارداری با کمک ماساژ
  • عفونت لوزه و روش های درمانی آن
  • فلج بل یا فلج عصب صورت چیست؟
  • رابطه افسردگی با افرادی که سکته مغزی داشته اند
  • محبوبترین ها

  • ساده ترین وظایف یک پدر در قبال پسرش
  • هرچه لاغرتر؛ ریه سالم تر
  • این کفش ها قاتل پاهایتان هستند
  • عوارض صندلی های چرخشی
  • رییس نظام پزشکی در پیامی درگذشت افشین یداللهی را تسلیت گفت
  • درباره عمل جراحی آمبولکتومی چه می دانید؟
  • خدمات وزارت بهداشت به مردم در سه سال اخیر
  • کشف نخستین دندانهای پرشده در ایتالیا
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • معرفی تمام محصولات سان‌سی در نمایشگاه بین‌المللی (25 تا 28 اردیبهشت‌ماه)
  • کلینیک پوست و زیبایی دکتر فاطمه بامداد
  • آشنایی با جدیدترین رکورددار رژیم دکتر کرمانی
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x