Close-up of a young woman drinking water

بدون شک آب یکی از بهترین نوشیدنی ها برای انسان است که تا حدود زیادی می تواند سلامت فرد را تامین کند.اما موضوع مهم این است که بدن انسان روزانه به چه مقدار آب احتیاج دارد و آیا زیاده روی در مصرف آب برای بدن مفید است؟ممکن است شما هم توصیه مصرف روزانه 8 لیوان آب را شنیده باشید اما این توصیه هیچ پایه علمی ای ندارد و برای همه افراد مناسب نیست.

به گفته متخصصان طب سنتی باورهای غلطی در جامعه در مورد مصرف آب وجود دارد. مثلاً مصرف ۸ لیوان آب در روز باعث شادابی پوست می‌شود یا از یبوست جلوگیری می‌کند. باید بدانیم شادابی پوست به درستی عملکرد اعضای داخلی وابسته است.

امروزه سوالی که بسیاری از افراد, در مراجعه به متخصصان طب سنتی می‌پرسند, این است که بدن انسان به چه میزان آب احتیاج دارد از نظر سیستم مزاجی طب سنتی افراد با مزاج‌های مرطوب کمتر احتیاج به مصرف آب دارند تا مزاج‌های خشک.

نوشیدن آب فراوان به بدن ضرر وارد می‌کند

در این رابطه سید مهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی درباره نوشیدن آب می‌گوید: نوشیدن آب فراوان به بدن ضرر وارد می‌کند مخصوصاً اگر آب فراوان در فصل سرما خورده شود؛ کسی که تشنه نیست آب نخورد و این توصیه 8 لیوان آب در طول روز پایه علمی ندارد و برای همه مناسب نیست. در کتاب کافی آمده که افراد آب بسیار ننوشند چرا که نوشیدن آب فراوان سر منشأ بیماری است و دردها را به سمت خود می‌کشد.

حقیقت این است که نمی شود یک دستور کلی در مورد مصرف آب صادر کرد یعنی مصرف آب جنبه فردی دارد. هر کس به میزان نیاز خود باید آب مصرف کند.

مصرف بیش از حد رنگ صورت به تباهی می‌برد

باورهای غلطی در جامعه در مورد مصرف آب وجود دارد. مثلاً مصرف 8 لیوان آب در روز باعث شادابی پوست می شود یا از یبوست جلوگیری می‌کند. باید بدانیم شادابی پوست به درستی عملکرد اعضاء داخلی وابسته است. در منابع طب سنتی آمده است که مصرف بیش از حد رنگ صورت به تباهی می‌برد.

همچنین محمد انصاری پور – رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی شاهد در ابن باره می‌گوید: که عملکرد صحیح اعضاء داخلی مثل معده، روده ها و کبد و طحال هم منوط به داشتن سبک زندگی سالم است یعنی  ورزش، خوراک درست و منطقی، خواب مناسب، هوای سالم، آرامش روانی، دفع درست فضولات و سموم از بدن.

مصرف روزانه 8 لیوان آب توسط یافته های نوین طبی رد شده است

مصرف روزانه 8 لیوان آب توسط یافته‌های نوین طبی نیز رد شده است, نکته دیگر این که منابع تامین آب بدن علاوه بر آب شرب به طور مستقیم شامل خوراکی‌های دیگر نظیر میوه آب میوه‌ها و … تامین می‌شود.

نوشیدن آب پس از خوردن شیرینی و ترشی ممنوع

محسن ناصری متخصص طب سنتی نیز درباره مصرف آب می‌گوید: نوشیدن آب سرد پس از مصرف شیرینی یا ترشی و همچنین بعد از میوه‌های تر موجب فساد معده می‌شود. بهترین وقت آشامیدن آب بعد از عبور غذا از معده، حدود 2 ساعت پس از خوردن غذا است.

همچنین نوشیدن آب بعد از فعالیت بدنی، بعد از حمام، بین خواب و بعد از خواب مضر است و سبب کم شدن حرارت غریزی و ضعف قوا می‌شود. آشامیدن آب در حالت ناشتا به علت تهی بودن معده از غذا، آب سریعاً به اعضای اصلی بدن نفوذ کرده و موجب ضعف حرارت غریزی می‌شود.

از آنجا که نوشیدن آب و مایعات زیاد همراه غذا، موجب اختلال در هضم غذا است (و یکی از علایم آزاردهنده آن ایجاد نفخ است)، بهتر است بین غذا و تا  2 ساعت پس از آن، آب نوشیده نشود و یا در صورت ضرورت به کمترین مقدار ممکن آب بنوشند.

منبع: خبرپو

ارسال شده در 18 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تخم شربتی یک نوشیدنی لذت بخش و دارویی گیاهی
  • درمان سیاه شدن دست به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده
  • تمرین با توپ و اهمیت یادگیری این تکنیک ها
  • برطرف کردن چربی دور شکم با این روش های موثر
  • تفاوت بین التهاب اطراف چشم
  • اگر مشکلی در گردش خون دارید چای جو بنوشید
  • ارتباط افسردگی در خانمها و دلبستگی ناایمن
  • میکروب زدایی با سشوار
  • مکمل های مناسب برای درمان میگرن
  • اگر به دنبال راهی برای درمان بد غذایی کودک خود هستید بخوانید
  • مصرف شیشه و ابتلا به اختلالات روانی
  • پیشنهادات تغذیه ای در شیمی درمانی
  • هشدار برای کمبود ویتامین و پروتئین در بدن
  • ضرورت رفع آب درون گوش
  • از مارک داگ دیل رژیم غذایی چربی سوز یاد بگیرید
  • محبوبترین ها

  • در ورزش یوگا به چه نکاتی باید توجه کنید
  • به نتیجه نرسیدن با کراس فیت
  • پیاده روی برای رسیدن به وزن مناسب
  • زنان و استفاده از کراتین
  • توان شتاب در ورزش چگونه تعریف می شود
  • تغییرات مهم در نحوه دویدن
  • درباره مکمل‌های تقلبی این پرونده را بخوانید
  • کالری هایی که در نتیجه ورزش بازو می سوزد
  • رژیم غذایی برای کسانی که نیاز به پروتئین بیشتر دارند
  • بدست آوردن تناسب بمعنای بر طرف کردن عیبها است
  • آرزوی شکمی صاف با این تکنیک های ورزشی( آموزش تصویری)
  • دلایل استفاده از کراتین در بدنسازی
  • در 60 دقیقه ۴۰۰ کالری بسوزان
  • با رعایت این 6 نکته، در گرما ورزش کنید
  • چطوری با پیاده روی خودمان را لاغر کنیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است