عوامل پیری زودرس پوست روش های جلوگیری از پیری پوست تاثیر خواب روی پوست تاثیر استرس روی پوست

با افزایش یافتن سن و وارد شدن به سنین میانسالی پوست انسان کم کم به سمت از دست دادن شادابی خود پیش می رود و انعطاف پذیری آن کم می شود.در این شرایط چین و چروک ها بر روی پوست نمایان می شود.اما تا حدود زیادی استفاده از رژیم های غذایی مناسب و روند صحیح زندگی می تواند جلوی پیر شدن پوست را بگیرد و یا بالعکس پوست را به سمت پیری هدایت می کند.در این مطلب قصد داریم شما را با عواملی که سبب پیری زودرس پوست می شود آشنا نماییم.

آسیب های ناشی از نور خورشید

همه ما خورشید را دوست داریم، اما مواجهه بیش از اندازه با آن برای پوست خوب نیست. در حقیقت، خورشید می تواند یکی از بزرگترین دلایل پدیدار شدن نشانه های پیری زودرس پوست باشد. خوشبختانه لزومی ندارد برای پیشگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید خود را در مکانی تاریک زندانی کنید و برای خنثی کردن آثار آن اگر نمی توانید بیش از اندازه در معرض ان قرار بگیرید می توانید از محصولات ضد آفتاب استاندارد استفاده کنید.

رژیم غذایی

هر آنچه مصرف می کنید می تواند روی عملکرد تمامی اندام های شما تاثیرگذار باشد و پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن نیز از این شرایط مستثنی نیست. یک رژیم غذایی سرشار از قندهای پالایش شده، کربوهیدارت ها و چربی های مضر می تواند اثر التهابی بر پوست به همراه داشته باشد و ظاهری پژمرده و بی روح به آن ببخشد.

در مقابل، یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی تازه و کامل که حاوی مواد مغذی مختلف مانند روی، ویتامین C، و بتاکاروتن است به لطف تقویت کلاژن سازی می تواند ظاهری درخشان و زنده به پوست ببخشد. پروتئین را نیز فراموش نکنید زیرا مطالعات نشان داده اند که کمبود پروتئین می تواند موجب ایجاد چین و چروک و شکاف در پوست شود.

سیگار کشیدن

برای حفظ سلامت ریه ها و پوست خود باید سیگار کشیدن را کنار بگذارید. حدود چهار هزار ماده شیمیایی در سیگار وجود دارند که به فیبرهای الاستین و کلاژن موجود در پوست آسیب می زنند و به شکل گیری چین و چروک و از دست رفتن شادابی پوست منجر می شود. شکل گیری چین و چروک ها در اطراف دهان مشهودتر است زیرا پک زدن مداوم به سیگار زمینه ساز آنها می شود. همچنین، نیکوتین موجب باریک شدن رگ های خونی در نزدیکی لایه های بیرونی پوست می شود و از رسیدن مواد مغذی ضروری مانند اکسیژن و ویتامین A جلوگیری می کند.

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد به یک اتم یا گروهی از اتم ها گفته می شود که دارای الکترونی جفت نشده هستند. این الکترون هنگامی که الکترون دیگری را می یابد آن را ربوده و رادیکال آزاد دیگری ایجاد می کند و چرخه ای شکل می گیرد که می تواند به بافت ها آسیب وارد کند و التهاب و پیری زودرس را در پی دارد. برای مبارزه با رادیکال های آزاد یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و محافظت از پوست در برابر آلودگی و پرتوهای فرابنفش خورشید را فراموش نکنید.

خواب

کمبود خواب نه تنها می تواند بر عملکرد و بهره‌وری شما تاثیرگذار باشد، بلکه بر پوست نیز تاثیر چشمگیری دارد. شکل گیری خطوط و چین و چروک ها روی پوست، به ویژه در ناحیه صورت، می تواند از نتایج کمبود خواب باشد. کمبود خواب نه تنها می تواند آثار منفی جدی بر خلق و خو، توانایی شناختی و تمرکز داشته باشد، بلکه روی ظاهر پوست و عزت نفس نیز تاثیرگذار است.

لایه برداری بیش از اندازه

لایه برداری بیش از اندازه پوست می تواند به ایجاد پارگی های میکروسکوپی در فیبرهای الاستین و کلاژن منجر شود و در نهایت شکل گیری خطوط و چین و چروک روی پوست را به همراه داشته باشد. ترجیحا لایه برداری پوست را هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار انجام دهید.

استرس

در دنیای پر مشغله امروز، استرس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان به نظر می رسد. اما استرس بیش از اندازه می تواند تاثیر چشمگیری روی پوست داشته باشد. هنگامی که در موقعیتی استرس‌زا قرار می گیریم، هورمون های استرس در بدن ترشح می شوند. میزان بیش از اندازه انتشار مواد شیمیایی استرس در بدن می تواند تغییرات بیولوژیکی را ایجاد کند.

مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به استرس مزمن دارای تلومرهای کوتاه‌تر در DNA بودند. هرچه تلومر کوتاه‌تر باشد، سلول زودتر آسیب می بیند یا می میرد که این شرایط پیری بدن و پوست را تسریع می کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

5 1000
ارسال شده در 19 آذر 1395 توسط با موضوع سلامت سالمندان | 199 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • پیامدهای مصرف گوشت قرمز برای سلامتی
  • شیوه جدید برای پیشگیری از صدمه عصبی اندام در زمان عمل جراحی
  • با دسترسی بهتر به پزشک سلامتی افراد دیابتی بهتر بهبود می یابد
  • ایجاد تنوع در دویدن
  • اعلام تعطیلی رسمی به مناسب درگذشت هاشمی رفسنجانی
  • درمان مشکل های ارتوپدی نوزادان زیر 1 ماه بصورت کامل
  • چند روش جدید برای فرنچ و رنگ آمیزی ناخن
  • به تمام ورزشكاران توصيه مي شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟
  • محبوبترین ها

  • خانم های یائسه چقدر باید در هفته ورزش کنند
  • نسخه ورزشی برای ورم پا
  • خانمها چگونه با ورزش بازوان خود را سفت کنند
  • سلامتی خود را با فعالیتهای سرگرم کننده بهبود بخشید
  • علتهای موفق نشدن در مرحله حجم
  • برنامه حرکتی را خودتان درست کنید (HLM )
  • مقابله با سرطان به کمک ورزش
  • چطور بفهمیم بدن مان نیاز به تحرک بیشتر دارد؟
  • رپورتاژ

  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • لیفتینگ با نخ
  • کلینیک آندوسکوپی وکولونسکوپی دکتر فرزاد فرامرزی
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما