کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک

sham

امروزه موضوع اضافه وزن به یکی از دغدغه های بسیاری از افراد تبدیل شده است.به همین دلیل داشتن دانش کافی در مورد خوردن مواد غذایی و هم چنین زمان مناسب برای خوردن وعده های غذایی موضوعی حائز اهمیت است.به گفته پژوهشگران خوردن شام در زمان های آخر شب و دیر هنگام منجر به  اختلال در سوخت و ساز بدن و تجمع چربی و افزایش وزن می شود.

از قدیم توصیه می‌کرده‌اند که شامتان را سبک بخورید و سنگین به رختخواب نروید. شاید مهم‌ترین دلیلش‌ هم این بود که شکم پر، خواب را آشفته می‌کند، اما اکنون دانشمندان دریافته‌اند که عواقب شام سنگین فقط به برهم خوردن خواب آرام محدود نمی‌شود و مضرات مهم دیگری هم دارد. عادت نامطلوب خوردن دیرهنگام شام، می‌تواند بر سوخت‌وساز بدن اثرات نامطلوبی بگذارد و علاوه بر اختلال گوارش سبب افزایش وزن نیز بشود. نکته بسیار جالب در این میان آن است که، فقط شام سنگین نیست که چنین عواقب نامطلوبی دارد، بلکه شام دیرهنگام هم همین مشکلات را درپی خواهد داشت.

پژوهشگران گوناگون به‌ویژه در سال‌های اخیر جنبه‌های بسیاری از رابطه میان خواب و سوخت‌وساز بدن را مورد بررسی قرار داده و به یافته‌های بسیار مهم دست یافته‌اند. هرچند هنوز راه طولانی در این زمینه در پیش داریم، اما شواهد روزافزون نشان می‌دهد، بدن ما می‌داند که چه زمانی باید بیدار باشد و غذا بخورد، و چه زمانی باید بخوابد و چیزی نخورد. به همین دلیل غذا خوردن در زمان نامناسب، و در این مورد خاص عادت به غذا خوردن دیرهنگام در شب، می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای بدنمان ایجاد کند. اینکه به جای ساعت ۷ غروب مثلا در ساعت ۱۰ شب شام بخوریم، یا اینکه شب‌ها پای تلویزیون ته یک پاکت چیپس را درآوریم، سیستم سوخت‌وساز بدنمان را کلافه و مستاصل می‌کند.

دکتر کریستن اکل مهان، که به مطالعه خواب و سوخت‌وساز بدن در مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس می‌پردازد، می‌گوید: آنزیم‌هایی که در سوخت‌وساز بدن نقش دارند، از یک چرخه ۲۴ ساعته تبعیت می‌کنند و می‌دانند که چه زمانی باید گلوکز یا‌‌ همان قند خون را بسوزانند. به همین دلیل وقتی در ساعتی غیرمنتظره، مثلا یازده و نیم شب که در واقع باید خوابیده باشید، غذا می‌خورید، ارگان‌های سوخت‌وساز بدن، از جمله کبد، گیج می‌شوند. آن‌ها به‌هیچ وجه برای مواجهه با این میزان غذا در آن ساعت از شبانه‌روز آماده نیستند، از این رو مواد غذایی فراوانی را که به دستگاه گوارش سرازیر شده به‌خوبی فرآوری نمی‌کنند. این مساله می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای میزان انسولین و قند خون شود، که بدن را برمی‌انگیزد تا چربی بیشتری ذخیره کند.

درواقع، یافته‌ها نشان می‌دهد، افرادی که معمولا دیر غذا می‌خورند، از جمله افراد شب‌کار، مستعد افزایش وزن بیشتر و شاخص توده بدنی بالا‌تر نسبت به افرادی هستند که سر شب شامشان را می‌خورند و پس از آن هم دیگر غذا نمی‌خورند. به‌علاوه، مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه بین‌المللی چاقی منتشر شده نشان می‌دهد، عادت دیر شام خوردن حتی در زنان سالم سبب می‌شود، سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها در بدنشان با سرعت کمتری انجام شود، تحمل گلوکز پایین‌تری داشته باشند، و حین استراحت کالری کمتری بسوزانند.

 

اما چه‌طور می‌توان زود شام خورد؟

متخصصان می‌گویند، بهترین راه حل آن است که طی یک برنامه سبک، ‌ آهسته‌آهسته زمان شامتان را جلو‌تر و جلو‌تر بیاورید و در ‌‌نهایت آن را به دو ساعت قبل از خواب برسانید، و در این فاصله دو ساعته هم چیزی نخورید، به‌خصوص هله‌هوله‌هایی مثل چیپس و پفک که منبع کالری‌های بی‌خاصیتند.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
منبع: سیمرغ

 

ارسال شده در 18 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی