sham

امروزه موضوع اضافه وزن به یکی از دغدغه های بسیاری از افراد تبدیل شده است.به همین دلیل داشتن دانش کافی در مورد خوردن مواد غذایی و هم چنین زمان مناسب برای خوردن وعده های غذایی موضوعی حائز اهمیت است.به گفته پژوهشگران خوردن شام در زمان های آخر شب و دیر هنگام منجر به  اختلال در سوخت و ساز بدن و تجمع چربی و افزایش وزن می شود.

از قدیم توصیه می‌کرده‌اند که شامتان را سبک بخورید و سنگین به رختخواب نروید. شاید مهم‌ترین دلیلش‌ هم این بود که شکم پر، خواب را آشفته می‌کند، اما اکنون دانشمندان دریافته‌اند که عواقب شام سنگین فقط به برهم خوردن خواب آرام محدود نمی‌شود و مضرات مهم دیگری هم دارد. عادت نامطلوب خوردن دیرهنگام شام، می‌تواند بر سوخت‌وساز بدن اثرات نامطلوبی بگذارد و علاوه بر اختلال گوارش سبب افزایش وزن نیز بشود. نکته بسیار جالب در این میان آن است که، فقط شام سنگین نیست که چنین عواقب نامطلوبی دارد، بلکه شام دیرهنگام هم همین مشکلات را درپی خواهد داشت.

پژوهشگران گوناگون به‌ویژه در سال‌های اخیر جنبه‌های بسیاری از رابطه میان خواب و سوخت‌وساز بدن را مورد بررسی قرار داده و به یافته‌های بسیار مهم دست یافته‌اند. هرچند هنوز راه طولانی در این زمینه در پیش داریم، اما شواهد روزافزون نشان می‌دهد، بدن ما می‌داند که چه زمانی باید بیدار باشد و غذا بخورد، و چه زمانی باید بخوابد و چیزی نخورد. به همین دلیل غذا خوردن در زمان نامناسب، و در این مورد خاص عادت به غذا خوردن دیرهنگام در شب، می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای بدنمان ایجاد کند. اینکه به جای ساعت ۷ غروب مثلا در ساعت ۱۰ شب شام بخوریم، یا اینکه شب‌ها پای تلویزیون ته یک پاکت چیپس را درآوریم، سیستم سوخت‌وساز بدنمان را کلافه و مستاصل می‌کند.

دکتر کریستن اکل مهان، که به مطالعه خواب و سوخت‌وساز بدن در مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس می‌پردازد، می‌گوید: آنزیم‌هایی که در سوخت‌وساز بدن نقش دارند، از یک چرخه ۲۴ ساعته تبعیت می‌کنند و می‌دانند که چه زمانی باید گلوکز یا‌‌ همان قند خون را بسوزانند. به همین دلیل وقتی در ساعتی غیرمنتظره، مثلا یازده و نیم شب که در واقع باید خوابیده باشید، غذا می‌خورید، ارگان‌های سوخت‌وساز بدن، از جمله کبد، گیج می‌شوند. آن‌ها به‌هیچ وجه برای مواجهه با این میزان غذا در آن ساعت از شبانه‌روز آماده نیستند، از این رو مواد غذایی فراوانی را که به دستگاه گوارش سرازیر شده به‌خوبی فرآوری نمی‌کنند. این مساله می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای میزان انسولین و قند خون شود، که بدن را برمی‌انگیزد تا چربی بیشتری ذخیره کند.

درواقع، یافته‌ها نشان می‌دهد، افرادی که معمولا دیر غذا می‌خورند، از جمله افراد شب‌کار، مستعد افزایش وزن بیشتر و شاخص توده بدنی بالا‌تر نسبت به افرادی هستند که سر شب شامشان را می‌خورند و پس از آن هم دیگر غذا نمی‌خورند. به‌علاوه، مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه بین‌المللی چاقی منتشر شده نشان می‌دهد، عادت دیر شام خوردن حتی در زنان سالم سبب می‌شود، سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها در بدنشان با سرعت کمتری انجام شود، تحمل گلوکز پایین‌تری داشته باشند، و حین استراحت کالری کمتری بسوزانند.

 

اما چه‌طور می‌توان زود شام خورد؟

متخصصان می‌گویند، بهترین راه حل آن است که طی یک برنامه سبک، ‌ آهسته‌آهسته زمان شامتان را جلو‌تر و جلو‌تر بیاورید و در ‌‌نهایت آن را به دو ساعت قبل از خواب برسانید، و در این فاصله دو ساعته هم چیزی نخورید، به‌خصوص هله‌هوله‌هایی مثل چیپس و پفک که منبع کالری‌های بی‌خاصیتند.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
منبع: سیمرغ

 

5 1000
ارسال شده در 19 آذر 1395 توسط با موضوع تغذیه | 234 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • زمان گریه کردن کودک چیکار کنیم؟
  • برای عضلات پشت آرنولد از چه شیوه ای استفاده می کرد؟
  • موثرترین راه حل ها برای درمان پینه پا
  • پیشیی گرفتن فست فودها از دیگر غذاها
  • شرکت نکردن بیماران دیالیزی در مراسم پیاده روی اربعین امسال
  • چند روش برای کنترل کردن میگرن
  • عوامل ایجاد ضایعات قارچی در نواحی مختلف بدن
  • معجزه اسید آلفا هیدروکسی در مراقبت از پوست
  • محبوبترین ها

  • اطلاعات بیشتر درباره عطری بوی شنل
  • از آکنه و راه های درمانش بیشتر بدانید
  • صابون مناسب برای شست و شوی پوست
  • با این روشها ماسک ضد جوش درست کنید
  • لیفتینگ طبیعی با کیسه
  • جداسازی ناخن کاشته شده
  • آیا کمبود ویتامین به زیبایی صدمه می زند؟
  • از بین بردن کاشت ناخن
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • آزمایش ژن‌های مرتبط با چاقی (بروز شده)
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • پلی کلینیک شبانه روزی ساج
  • لیفتینگ با نخ
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما