به تازگی محققان دریافته‌اند که محتوای آنتی‌اکسیدان موجود در سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان به طور چشمگیری بیشتر از سبزیجات پخته و یا تفت‌داده است.
به گفته متخصصان تغذیه، افزودن منابع چربی به سبزیجات، یعنی پختن آنها همراه با روغن زیتون و یا استفاده از سس سالاد با چربی فراوان بر روی غذایی بدون چربی، باعث افزایش جذب ویتامین‌های حلال چربی مانند ویتامین A ، D ، E و K خواهد شد. بنابراین این مسئله در کل غیرمنطقی نیست اگر بگوییم که سرخ کردن در روغن جوشان همه چیز را یک قدم پیشتر خواهد برد: وقتی سبزیجات در روغن سالمی سرخ شوند (مثلا روغن زیتون بکر ممتاز)، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به نام فنول در روغن به سبزیجات منتقل می‌شود
. به عبارت دیگر، روغن گداخته تنها باعث آزاد شدن مواد مغذی در داخل سبزیجات شده و به دم کردن آنها با مواد مغذی بیشتری نسبت به شروع کار کمک خواهد کرد.
درباره سایر مواد چرب مانند مرغ، میگوی بوداده و دلمه پنیر محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا این غذاها در زمان سرخ کردن می‌تواند فنول‌ها را جذب کند یا نه. این غذاها، محتوای آبی کمتری نسبت به سبزیجات داشته و همین آنها را قادر نخواهد ساخت تا بتوانند روغن زیادی را جذب کنند.
از سوی دیگر محققان سبزیجات (یا جوانه آنها) را در روغن زیتون بکر ممتاز سرخ کردند که گفته می‌شود میزان زیادی فنول دارد. سرخ کردن در روغن زیتون عادی یا روغن سبزیجات تصفیه‌شده که توسط اکثر رستوران‌ها استفاده می‌شود تأثیرات مشابه آن را ندارد.
مشکل دیگر، درجه حرارت روغن است. در شرایطی که سرخ کردن در روغن زیتون بکر ممتاز می‌تواند باعث اشباع شدن سبزیجات شما از آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری می‌شود، اگر روغن خیلی داغ شود دیگر این امتیازات مثبت را به دنبال نخواهد داشت. در واقع روغن در چنین شرایطی شروع می‌کند به آزاد کردن مولکول‌های رادیکال آزاد.
اگر دوست دارید که هرازگاهی غذاهای سرخ‌کردنی بخورید، بهتر است سبزیجاتی بخورید که با روغنی با کیفیت عالی در خانه سرخ کرده‌اید و حرارت‌سنجی هم داشته باشید تا مطمئن شوید دمای روغن بالاتر از نقطه دود آن نخواهد رفت.
منبع: health

ارسال شده در 21 آذر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اطلاعات کافی در زمینه رابطه جنسی
  • توده های گوش خارجی Mensses of Exernal Ear
  • آیین قدردانی از بنیان‌گذار رشته آسم و آلرژی جنوب کشور
  • معرفی خوراکی های حاوی فیبر
  • پیامدها و نشانه های یبوست در خردسالان
  • استفاده روزانه از چای گل‌گاوزبان چه عارضه هایی دارد؟
  • از فواید کلم و کاهو برای مغز چه می دانید
  • عوارض مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E
  • تنبل ها از این میز فراری اند
  • تاثیر داروهای مسکن بر شنوایی شما
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید
  • افسردگی در کهنسالان
  • درد معده را با این روش ها تسکین دهید
  • مراقبت های تغذیه ای بیشتر برای کاهش وزن
  • توصیه متخصصان علم تغذيه درباره تخم مرغ
  • محبوبترین ها

  • کم کالری ترین و خوشمزه ترین میان وعده های تابستانی
  • ماه رمضان بهترین فرصت برای استفاده از غذاهای سالم
  • با خواص باورنکردنی خیار آشنا شوید
  • نقش میوه در حفظ سلامت کودکان
  • بهبود عملکرد مغز با امگا 3
  • در ایران چه نوع پنیر هایی وجود دارد؟
  • با این غذاها می توانید زود سیر شوید!!
  • از جمله کسانی هستید که زیاد آب نمی خورید؟ این مطلب را بخوانید
  • معرفی غذاهایی که به شما کمک می‌کند قلب‌تان سالم بماند.
  • چه مواد غذایی بخوریم که متابولیسم بدن افزایش یابد
  • بروز سکته قلبی با مصرف غذای شب مانده
  • نامنظم شدن ریتم قلب با این نوشیدنی ها
  • ارتباط نحوه پخت غذا با بروز آلزایمر
  • نفخ شکم با برنج را چگونه برطرف کنیم
  • سرکه سیب چه معجزه هایی میکند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است