شب یلدا روش تهیه آش انار خواص آش انار آش شب یلدا آش انار

آش شب یلدا از بهترین آش هایی است که می توانید در این شب سرو کنید می خواهیم به بررسی ارزش تغذیه ای این آش سنتی و پرخاصیت بپردازیم طعم این آش بسیار دلپذیر خواهد بود که می تواند میهمانانتان را در این هوای سرد غافلگیر کند .

آش انار از جمله غذاهای آذری است که در فصل زمستان پخته و مصرف می شود. این آش حبوبات ندارد و فقط از غلات تهیه شده، بنابراین آش سبکی است و پس از مصرفش کمتر کسی احساس سنگینی می کند. البته در ۲ طعم «ترش» و «ترش و شیرین» می توان آن را تهیه کرد، اما نکته هایی برای پخت این غذا وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

۱. برای هرچه خوشمزه تر شدن این آش بهتر است قبل از آنکه سبزی آش را به سایر محتویات اضافه کنید، آن را تفت دهید. به این ترتیب طعم آش خاص تر می شود.

۲. اگر لپه قبل از اضافه شدن به سایر مواد تشکیل دهنده آش، تفت داده شود، شکل خود را حین پخت بهتر حفظ خواهد کرد.

۳. بنابر ذائقه از رب انار ترش یا شیرین استفاده کنید. البته بهتر است این رب در آش انار خیلی ترش و خیلی شیرین نباشد.

۴. بهتر است به جای آب انارهای آماده از آب انار خانگی استفاده کنید یعنی آب انار را خودتان در خانه بگیرید و در آش بریزید.

۵. بهتر است آش را در قابلمه های مسی بپزید و از پختن آش در قابلمه های تفلون خودداری کنید.

۶. تا زمانی که آش جا بیفتد آن را روی شعله بگذارید. نشانه های این موضوع، پخته شدن لپه ها و آمدن روغن روی تمام محتویات آش است.

۷. هر قدر پیاز سرخ شده این آش بیشتر باشد، بهتر است. البته پیازها باید نگینی خرد شده باشند، نه به صورت هلالی. یادتان باشد پیازهای هلالی سرخ شده فقط در آش رشته مورد استفاده قرار می گیرد.

۸. برای تزیین این آش کافی است فقط از نعناع سرخ شده استفاده کنید و هنگام سرو آن هیچ چاشنی ای در آش نریزید زیرا آب انار و رب انار به آن مزه ویژه ای می دهد.

شب یلدا روش تهیه آش انار خواص آش انار آش شب یلدا آش انار   شب یلدا روش تهیه آش انار خواص آش انار آش شب یلدا آش انار

مقدار کالری

مواد غذایی یاد شده در مجموع تقریبا ۱۹۵۰ کیلوکالری انرژی دارند که در صورت تقسیم کردن آن بین ۶ نفر ۳۲۵ کیلوکالری به هر نفر خواهد رسید. البته در صورتی که آش با نان میل شود به ازای هر برش نان، ۸۰ کیلوکالری انرژی به مقدار انرژی گفته شده اضافه خواهد شد. در ضمن با افزودن نعناع سرخ شده بیشتر به آش، به دلیل روغنی که دارد به ازای هر قاشق مرباخوری روغن مایع، ۴۵ کیلوکالری به انرژی یاد شده اضافه می شود.

همراه این غذا

می توانید آش را با برش های نازک نان میل کنید و بهتر است نان مصرفی از نوع سبوس دار باشد. به علاوه، این نان می تواند تهیه شده با آرد گندم یا جو باشد. البته نان های خشک نیز گزینه های انتخابی مناسبی هستند اما نباید در مصرفشان زیاده روی کرد زیرا به راحتی باعث افزایش کالری دریافتی و بروز چاقی می شوند.

اگر لاغر هستید

به شما توصیه می شود یک کاسه کوچک آش را اما با غلظت بالا با چند برش نان میل کنید. در ضمن در کاسه آشی که آماده سرو کردن است کمی هم نعناع سرخ شده در روغن زیتون بریزید. به این ترتیب میزان کالری دریافتی تان به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.

اگر فشار خونتان بالاست

بهتر است در آش نمک نریزید و آن را فقط با آب انار مزه دار کنید. روغن کمی در آش استفاده کنید و کمی هم برگ سیر تازه در آش بریزید. در کل، هر چه آش پرسبزی تر باشد بهتر است زیرا سبزی های برگ سبز تیزه ترکیباتی دارند که دریافتشان به تنظیم فشارخون کمک می کند.

اگر چربی خون دارید

بهتر است به جای گوشت چرخ کرده از گوشت چرخ کرده مرغ استفاده کنید. می توانید قسمت سینه مرغ را برای چرخ کردن انتخاب کنید چون چربی کمتری دارد. لازم نیست مواد اولیه را ابتدا تفت دهید و به جای روغن کانولا می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. حتما در آشتان اسفناج هم بریزید زیرا دارای فیبری است که به تنظیم چربی خونتان کمک خواهد کرد.

مـواد لازم (برای ۶ نفر) :

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰گرم ۵۵۰ کیلو کالری
  • سبزی آش خردشده ۸ لیوان ۲۰۰کیلو کالری
  • برنج ۱/۵لیوان ۲۴۰کیلوکالری
  • لپه ۰/۵ لیوان ۱۰۰کیلوکالری
  • پیاز ۶عدد ۷۵ کیلوکالری
  • روغن کانولا ۶قاشق غذاخوری ۵۴۰کیلوکالری
  • آب انار ۴لیوان ۲۴۰کیلوکالری
  • رب انار ۱/۵قاشق غذاخوری ۰کیلوکالری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه ۰کیلوکالری

طـرز تـهـیـه :

ابتدا در تابه ای، پیازها را با ۳ قاشق غذاخوری روغن کانولا سرخ کنید و کنار بگذارید. در قابلمه ای دیگر، گوشت و لپه را در باقیمانده روغن تفت دهید و نصف پیاز را به آن اضافه کنید. در مرحله بعدی سبزی ها را اضافه کنید و به این مخلوط ۴ لیوان آب انار و ۴ لیوان آب معمولی بیفزایید. سپس نمک، فلفل سیاه، رب انار و باقیمانده پیاز سرخ شده را نیز اضافه کنید. بگذارید تا محتویات آش در کنار هم به مدت ۳ ساعت روی شعله ملایم باقی بمانند. به این ترتیب آش آماده خوردن خواهد بود.


لینک مرتبط:

بهترین سالاد مخصوص شب یلدا

برای شب یلدا بیماران دیابتی این توصیه هار ا بخوانند

خواص خوراکی های شب یلدا قسمت اول

 

منبع: photokade.com

5 1000
ارسال شده در 23 آذر 1395 توسط با موضوع آشپزی رژیمی و سالم | 425 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • دلایل فواید گل کلم که نمی دانید
  • جراحی چانه باعث زیبایی منحصر به فرد دختر تایلندی شد
  • درمان روزاسه با رژیم غذایی مناسب
  • ضروری ترین تست های دوره ای برای سلامت خانم ها
  • همه عوارض چاقی در دوران نوزادی
  • اوتیسم در جنین مادران نازا
  • آسم و تنگی نفس
  • عدم احساس مسئولیت در مردان
  • محبوبترین ها

  • فضولی در زندگی زناشویی
  • زمان مناسب برای رفتن نزد روانپزشک
  • خیانت،عاملی که می تواند سبب سست شدن زندگی زناشویی گردد
  • تسکین یافتن و کسب آرامش
  • فاکتورهای آسیب رسان به روح و روان
  • بدبختی در خانواده ها و ارتباط آن با افسردگی
  • درمان افسردگی با مالت سن جان (هایپریکوم)
  • ویژگیهای محرک
  • رپورتاژ

  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • کلینیک فوق تخصصی مو و زیبایی چهره نو
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • جوان سازی و لیفت صورت بدون جراحی
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما