چگونه بهتر تمرکز کنیم؟ تمرکز افزایش تمرکز

کسانی که تمرکز کافی برای انجام کارها و وظایف شان ندارند قطعاً در اکثر موارد نمیتوانند آن کار را بدرستی انجام دهند.بنابراین تمرکز برای انجام کارها و زندگی امری بسیار ضروری است و باید برای بیشتر شدن آن تلاش کرد.هنگامی که تمرکز میکنیم با آرامش بیشتری به زندگی فکر میکنیم و میتوانیم تصمیمات بزرگ را در زمان تمرکز بگیریم.

جدیدا نمی توانم درست تمرکز کنم و اصلا به چیزی توجه و دقت نمی کنم. مثلا چهره افراد را خیلی زود فراموش می کنم و موقع کار کردن چون روزانه باید کارهای زیادی را پیگیری کنم به علت زیادی کارها نمی توانم روی آنها تمرکز کنم و گاهی اوقات اشتباه می کنم و در کل دقتم کم شده و اشتباهاتم زیاد و حتی در حین نماز هم فکرم هزار جا میرود. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

از نوشته شما چنین استنباط می شود که مشغله کاری زیادی دارید و این مشغله زیاد موجب شده تا تمرکز کافی نداشته باشید.
در این شرایط بجای این که سعی کنید با نظم دادن به کار آن را رسیدگی کنید با درهم ریختن آنها و مداخله چندین کار با هم شلوغی بیشتری را ایجاد می کنید. برای آرامش بیشتر و رهایی از این وضع باید نظم در کار ایجاد کنید.

اولا موارد و گزینه ها را تک به تک بررسی کنید و به هیچ وجه چند کار را با یکدیگر انجام ندهید.
حتما زمان استراحت داشته باشید و در زمان استراحت به هیچ کار دیگری نپردازید.
اگر در مورد گزینه هایی احساس فراموشی می کنید سرنخ بگذارید و یا علامتی که برای به خاطر سپاری تان مفید باشد.
تمرین کنید تا در هنگام نماز تمرکز لازم را بدست آورید. این امر موجب آرامش شما می شود. لذا هر زمان که در نماز به یادتان آمد حواستان را جمع نماز کنید و ذهن را از مسایل کاری خالی کنید. با تکرار این عمل می توانید آرام آرام به آرامش برسید و تمرکز خوبی بدست آورید.

تمرین های زیر را برای افزایش تمرکز داشته باشید:

زمانبندی خاصی برای انجام این تمرین ها پیشنهاد نمی شود، چون اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی ممکن است برای به پایان رساندن تمرین در زمان تعیین شده، آن را بطور کامل و صحیح انجام ندهید. بخاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماهها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.

تمرین شماره ۱ :
کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.

تمرین شماره ۲ :
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.

تمرین شماره ۳ :
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴  –  … )

تمرین شماره ۴ :
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.

تمرین شماره ۵ :
یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می  کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

تمرین شماره ۶ :
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.
اگر در مورد گزینه هایی احساس فراموشی می کنید سرنخ بگذارید و یا علامتی که برای به خاطر سپاری تان مفید باشد.

تمرین شماره ۷ :
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.

تمرین شماره ۸ :
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می  توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید. سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.

تمرین شماره ۹ :
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.

تمرین شماره۱۰ :
سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

منبع : بامداد

5 1000
ارسال شده در 23 آذر 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 226 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • دچار تردید در انتخاب رنگ عینک آفتابی هستید ؟
  • طب سنتی برای بیماری کودکان
  • طرفداران سیب زمینی بخوانند
  • مبارزه با ایجاد سرطان با این روش ها
  • آپنه خواب و تهدید سلامت مردان
  • سیمیت ترد
  • در زیبا سازی صورت ابرو چقدر موثر است؟
  • بررسی خصوصیات و ویژگی های یک مرد نمونه
  • محبوبترین ها

  • رفتارشناسی افراد حسود
  • معنای نقاشی های کودکان چیست ؟
  • جلوی درگیری زناشویی را بگیرید
  • در امراض قلبی-ریوی چهره خوانی چقدر مهم است
  • حضور پررنگ مادر زن در زندگی
  • آیا فرزندم به سندرم آسپرگر دچار شده است؟
  • با اشخاص منفی باف شیوه رفتار چگونه بایدباشد؟
  • منظور از تجارب گسستی در رواننشاسی چیست
  • رپورتاژ

  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • دندان تاجی از زیبایی
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما