این روزها متخصصان، چربی ها را به عنوان درشت مغذی هایی می شناسند که باید باشند و محصولات پرچرب مانند شیر کامل، کره و روغن نارگیل به جمع سوپر غذاها پیوسته اند. هنوز برخی افراد می پرسند که چه نوع چربی ای باید استفاده کنند و دقیقا چه تاثیری روی بدنشان دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ دهیم و کاملا موضوع را برایتان روشن کنیم.
5 طرز فکر اشتباه درباره چربی:
1- چربی در بشقاب غذایم برابر است با چربی موجود در بدنم.
حقیقت: حتی اگر این خرافه، پایه برنامه های غذایی و محصولات کم چرب باشد هم خیلی با حقیقت فاصله دارد. خوردن چربی باعث چاق شدنتان نمی شود. حذف کامل چربی یا کاهش شدید آن در واقع می تواند موجب اضافه وزنتان شود، بیشتر به این خاطر که باعث می شود احساس محرومیت کنید. برخی تحقیقات نشان داده اند غذاهای چرب می توانند به کاهش وزن کمک کنند.
مشکل بیشتر برنامه های غذایی این است که یکی از مواد کلیدی خوشمزه کننده غذا و کاهش دهنده گرسنگی را کم دارند، درست حدس زدید، آن ماده چربی است. چربی های سالم بهترین منبع انرژی برای بدنتان هستند و سوخت و ساز و مکانیزم چربی سوزی بدنتان را به حرکت در می آورند. تحقیقات نیز این موضوع را تایید می کند و ثابت شده برنامه غذایی کم چرب می تواند باعث کند شدن سوخت و ساز بدن شود. پس حالا اجازه دارید تا قبل از ورزش، یک قاشق کره بادام زمینی روی سیب بمالید و میل کنید و یا هر چند وقت یکبار برای ناهار یا شام، یک تکه استیک خوشمزه میل کنید.
2– چربی اشباع را باید چربی بزرگ دانست.
حقیقت: زیاد تند نروید. در حالی که چربی اشباع را تا مدت ها دشمن درجه یک سلامت می دانستیم اما تحقیقات جدید ثابت کرده اند که این نوع چربی آنقدرها هم ترسناک نیست. البته مشخص است که همیشه نباید وعده غذایی ای بخورید که سرشار از گوشت قرمز و کره چربی باشد اما گاهی استفاده کردنشان هم باعث نمی شود سلامتتان آسیب ببیند.
چه چیزی بدتر از خوردن زیاد غذاهای پرچرب است: جایگزین کردن آنها با مقدار زیادی قند. کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند خطر بیماری های عروق کرونر قلب و دیابت را افزایش دهند.
3- تمام چربی ها باعث بروز مشکل برای سلامتی می شوند.
حقیقت: خوردن انواع منابع چربی می تواند سلامتتان را تقویت کند. اسید چرب های امگا 3 ( همان هایی که در ماهی، برخی آجیل ها و دانه ها پیدا می شود ) می توانند به تقویت قلب و احتمالا سلامت روانی تان کمک کنند. چربی های اشباع نشده در روغن زیتون نیز می توانند خطر بیماری قلبی تان را بسیار کاهش دهند. حتی برخی پزشکان شاهد بوده اند بیمارشان با استفاده از برنامه غذایی حاوی چربی، دیابت نوع 2 را درمان کرده اند.
4- غذاهایی که کلسترول بالا دارند میزان LDL را افزایش می دهند.
حقیقت: قبلا در مورد غذاهای حاوی کلسترول نیز هشدار داده می شد اما زیاد مهم نیست. کلسترول خوراکی ضرورتا باعث افزایش سطح کلسترول بد نمی شود.
هشدار: چربی های ترانس و اسید لینولئیک ( در روغن سبزیجات پیدا می شود ) می توانند به سلامتتان آسیب برسانند. پس از روغن های هیدروژنه مانند کانولا و غذاهای بسته بندی شده مانند شیرینی های خامه ای و پیتزاهای منجمد شده دور بمانید. گاهی برچسب اطلاعات تغذیه ای میزان چربی ترانس را نشان نمی دهد پس به مقدار روغن هیدروژنه در این لیست دقت کنید.
5- چربی، مرا از اهداف تناسب اندامم دور نگه می دارد.
برخی ورزشکاران استقامتی به برنامه ای به نام رژیم کتوژنیک رو می آورند. در این برنامه، فرد 70 تا 75 درصد از کالری مورد نیازش را از چربی ها می گیرد و تنها 10 درصد آن را از کربوهیدرات دریافت می کند. با اینکه محققان همچنان به دنبال مزیت به اثبات رسیده ای از این نوع برنامه غذایی هستند اما گفته می شود رژیم کتوژنیک می تواند بدن را طوری تنظیم کند که به جای ذخایر کربوهیدرات خود از ذخایر چربیش استفاده نماید. از آنجا که بیشتر ما از ورزش برای سوزاندن چربی های بدن استفاده می کنیم به کار گرفتن این برنامه می تواند دو سر برد باشد. اما قبل از استفاده رژیم کتوژنیک حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.
غذاهای معمول به کار رفته در برنامه کتوژنیک، چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده نیست. این غذاها را بیشتر ماهی، کره بادام زمینی، گوشت و تخم مرغ تشکیل می دهند. به این نکته هم باید اشاره کرد که برای بدن حدود 3 تا 5 هفته طول می کشد تا خود را با برنامه کتوژنیک تنظیم کند، مخصوصا اگر معمولا از غذاهایی مانند پیتزا و پاستا استفاده می کرده اید. چون بدنتان چربی را دیرتر از کربوهیدرات هضم می کند، بنابراین برای مدت زمان طولانی تری سیر خواهید ماند و برای ورزش کردن نیز انرژی بیشتری خواهید داشت. اگر وعده غذایی ای میل کردید که چربی بالایی داشت، قبل از ورزش کردن دو ساعت صبر کنید. 

منبع سلامت نیوز.

ارسال شده در 24 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • داروهای مضر برای مغز و حافظه
  • فکر نکنید فقط ورزش کنید
  • این میوه صاف کننده خون است
  • عدم بچه دار شدن با این عوامل تهدید کننده
  • کم کاری تیروئید و علائم بارز آن
  • ابداع شیوه نوین در اتصال نخ بخیه به استخوان
  • تاثیر مثبت کاهش وزن بر خر و پف
  • پروفیترول سیب و موز
  • محبوبترین ها

  • بقچه خال خالی
  • با این چیز برگر خانگی رو دست فست فود ها بزنید
  • رسپی شیرینی یاسمین
  • رسپی مینی نان همبرگر به شیوه قنادی های ترکیه
  • شیرینی بلیک
  • سالاد سریع-رسپی سالاد جوانه
  • چگونه شیرینی بدون شکر درست کنیم؟
  • پوره سیب با بروکلی و لوبیا سبز
  • رپورتاژ

  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است