اگر شما هم جزء افرادی هستید که همیشه دست و پاهایتان یخ بوده است و احساس سرما می کنید و این احساس ربطی به فصل های سال ندارد بهتر است به بررسی دلایل این موضوع بپردازید.در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل این موضوع آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

دکتر هولی فیلیپس، مشاور پزشکی و نویسنده‌ی کتاب «خلاصی از خستگی»، می‌گوید که، به طور کلی خانم‌ها بیشتر از آقایان احساس سرما می‌کنند چون فیزیولوژی بدن‌شان این گونه است و شرایط خاص دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود بیشتر احساس سرما کنند.

 

چرا همیشه احساس سرما می کنیم و یا به قولی سردمان است

بیایید یک فهرست ۱۰تایی از دلایل احساس سرما را با هم مرور کنیم تا ببینیم اشکال کار کجاست و چرا همیشه احساس سرما می‌کنید.

 

۱. خیلی لاغر هستید

اگر وزن‌تان خیلی کم است و شاخص BMI‌تان (BMI شاخصی است که میزان چربی بدن را با توجه به وزن و قدتان می‌سنجد) کمتر از ۱۸.۵ است، به چند دلیل احساس سرما می‌کنید. اول اینکه بنا به گفته‌ی دکتر مَگی مون که متخصص تغذیه است، وقتی خیلی لاغر باشید، بدن‌تان چربی‌ کافی ندارد تا بتواند از شما در برابر سرما محافظت کند. به علاوه اگر برای نگه‌داشتن این اندام و وزن کم، رژیم غذایی سفت و سختی را رعایت می‌کنید، حتما مقدار کالری مصرفی‌تان را خیلی کم کرده‌اید و خیلی کم غذا می‌خورید. کمبود کالری روی متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب بدن‌تان نمی‌تواند گرمای کافی تولید کند. اگر چند گرم وزن اضافه کنید آسمان به زمین نمی‌رسد، پس غذاهای سالم و مقوی که حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند را هم در رژیم غذایی‌تان جا بدهید.

 

۲. غده‌ی تیروئیدتان به درستی کار نمی‌کند

تیروئید یک غده‌ی پروانه‌ای شکل است که در گردن قرار دارد، اگر غده تیرویید منظم کار نکند هزار و یک مشکل به وجود می‌آورد که احساس سرما هم یکی از آنهاست. دکتر فیلیپس می‌گوید: «احساس همیشگی سرما نشانه‌ی کم‌کاری تیروئید است. یعنی غده‌ی تیروئید‌تان به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند.» وقتی سطح هورمون تیروئید تنظیم نباشد، متابولیسم‌تان کند می‌شود و موتور بدن‌تان نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی گرما تولید کند. خستگی، کم‌پشتی مو و خشکی پوست از دیگر نشانه‌های کم‌کاری تیروئید هستند.

متأسفانه آمار کم‌کاری تیروئید در ایران ۴ برابر آمار جهانی است. اگر فکر می‌کنید کم‌کاری تیروئید دارید با پزشک‌تان مشورت کنید. او برای‌تان آزمایش خون می‌نویسد و اگر کم‌کاری تیروئید داشتید، به شما کمک می‌کند تا با روش‌های علمی و پزشکی مشکل‌تان را حل کنید.

 

۳. کمبود آهن دارید

 

کمبود آهن یکی از دلایل اصلی احساس سرمای مزمن است. چرا؟ دکتر فیلیپس می‌گوید که آهن یک ماده‌ی معدنی خیلی مهم و حیاتی است که به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند اکسیژن را در بدن‌تان جابه‌جا کنند. وقتی کمبود آهن دارید گلبول‌های قرمز خون نمی‌توانند به درستی کارشان را انجام بدهند و به همین خاطر سردتان می‌شود.

دکتر مون می‌گوید: «اگر کمبود آهن داشته باشید غده‌ی تیروئیدتان به خوبی کار نمی‌کند، به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوید و در نتیجه همیشه احساس سرما می‌کنید. مکمل‌های آهن می‌توانند خیلی مؤثر باشند اما بهترین روش برای بالا بردن سطح آهن خون مصرف غذاهای سالم مثل گوشت، تخم مرغ، اسفناج و غذاهای دریایی است

 

۴. جریان خون در بدن‌تان ضعیف است

دکتر ماگاریتا رور، متخصص بیماری‌های داخلی می‌گوید: «اگر گردش خون در بدن‌تان مشکل داشته باشد و خون به نقاط انتهایی بدن‌تان نرسد دست و پایتان همیشه مثل یک تکه یخ، سرد می‌شود اما دمای بقیه‌ی اجزای بدن‌تان متعادل است. بیماری‌های قلبی-عروقی می‌توانند یکی از دلایل مشکلات گردش خون باشند. گردش خون ضعیف نشان می‌دهد که قلب‌تان خون را به خوبی پمپاژ نمی‌کند یا اینکه یک گرفتگی در مسیر رگ‌هایتان وجود دارد که نمی‌گذارد خون به دست و پایتان برسد.»

دکتر فیلیپس هم می‌گوید: «سیگار کشیدن می‌تواند باعث اختلال در گردش خون شود چون دود سیگار رگ‌ها را مسدود می‌کند

دکتر رور اعتقاد دارد که احتمال دیگری که وجود دارد، بیماری‌ای به نام «رِینود» است که باعث می‌شود وقتی احساس سرما می‌کنید، رگ‌های دست و پایتان خیلی سریع تنگ و باریک شوند. بیماری رینود با دارو درمان می‌شود اما حتما باید قبل از مصرف دارو با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

۵. به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید

دکتر فیلیپس می‌گوید: «کمبود خواب می‌تواند سیستم عصبی بدن‌تان را دچار مشکل کند و تنظیم یک سری مکانیسم‌های مغزی را که بر دمای بدن تأثیر می‌گذارند را به هم بزند.» هنوز کاملا مشخص نشده که چرا این اتفاق می‌افتد، اما مطالعات نشان می‌دهد که اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید تنش‌هایی به بدن‌تان وارد می‌شود که فعالیت «هیپوتالاموس» را کم می‌کند. هیپوتالاموس یکی از اعضای کنترلی مغز است که دمای بدن هم در آنجا تنظیم می‌شود. تحقیقی که توسط مجله‌ی اروپایی فیزیولوژی کاربردی انجام شد این قضیه را اثبات کرد. آنها افت دما در بدن ۲۰ فرد بالغ که کمبود خواب داشتند را گزارش کردند. دکتر فیلیپس می‌گوید: «متابولیسم هم می‌تواند یک دلیل دیگر باشد. اگر شما یک شب نخوابید متابولیسم بدن‌تان خیلی کند می‌شود و در نتیجه گرمای کمتری تولید می‌کند و گردش خون هم در بدن‌تان ضعیف‌تر می‌شود

 

۶. به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشید

دکتر مون می‌گوید: «حدود ۶۰ درصد بدن یک فرد بالغ از آب تشکیل شده است. آب به تنظیم دمای بدن خیلی کمک می‌کند.» اگر به طور مداوم آب بنوشید، این مایع می‌تواند گرما را در خود جذب کند و به مرور زمان آن را آزاد کند و با این کار دمای بدن‌تان را متعادل نگه دارد. هر چقدر آب بدن‌تان کمتر باشد نسبت به تغییرات دما حساس‌تر می‌شوید. آب از یک راه دیگر هم به گرم شدن بدن‌تان کمک می‌کند. آب متابولیسم بدن‌تان را افزایش می‌دهد و با بیشتر شدن متابولیسم گرمای بیشتری هم تولید می‌شود. دکتر مون می‌گوید که سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید، مخصوصا قبل و بعد از ورزش.

 

۷. ویتامین B۱۲ بدن‌تان کم است

احساس سرما – کمبود ویتامین B۱۲

مواد مغذی که در فراورده‌های حیوانی پیدا می‌شوند نقش مهمی در جلوگیری از احساس سرما دارند. بدن انسان برای خون‌سازی به ویتامین B۱۲ احتیاج دارد. این ویتامین اکسیژن را به نقاط مختلف بدن می‌رساند. اگر به اندازه‌ی کافی از این ویتامین مصرف نکنید، ممکن است به کم‌خونی مبتلا شوید و به شدت احساس سرما کنید. کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند به دلیل یک رژیم غذایی نامناسب باشد. پس سعی کنید از گوشت کم‌چرب ماهی و لبنیات بیشتر استفاده کنید. اما گاهی اوقات کمبود این ویتامین به خاطر مشکلاتی است که در فرایند جذب وجود دارد. اگر رژیم غذایی‌تان سرشار از ویتامین B۱۲ است و با این حال احساس سرما می‌کنید، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید تا برای‌تان آزمایشی بنویسد و سطح B۱۲ بدن‌تان را بررسی کند.

 

۸. خانم هستید

همیشه با همسر یا همکارهای مردتان سر تنظیم دمای اتاق مشکل دارید؟ باید بدانید که این مسئله به جنسیت شما برمی‌گردد. دکتر رور می‌گوید: «به طور کلی زن‌ها بهتر از مردها گرما را تحمل می‌کنند.» بدن خانم‌ها طوری طراحی شده که جریان خون را بیشتر به قسمت‌های اصلی و حیاتی مثل مغز و قلب برساند. در نتیجه خون کمتری به نواحی دیگر مثل انگشتان دست و پا می‌رسد که باعث می‌شود زن‌ها بیشتر از مردها احساس سرما کنند. پژوهش‌هایی که در دانشگاه یوتا (Utah) انجام شد نشان داد که دمای مرکز بدن زن‌ها از مردها بیشتر است اما دمای دست‌هایشان به طور میانگین ۲/۸ درجه کمتر است.

 

۹. قند خون دارید

احساس سرما – قند خون

دکتر رور می‌گوید: «اگر قند خون‌تان را همیشه کنترل نکنید، ممکن است به بیماری «نوروپاتی محیطی» مبتلا شوید. نوروپاتی محیطی یک حمله‌ی پایدار به سیستم عصبی است که روی دست‌ها و پاهایتان اثر می‌گذارد. وقتی این اتفاق ادامه پیدا کند، احساس کِرِختی و سستی می‌کنید و گاهی اوقات دست و پایتان درد می‌گیرد و چون سیستم عصبی پیام‌های مربوط به دمای بدن را هم به مغز می‌رساند ممکن است احساس سرما کنید». نوروپاتی دیابتی رفته‌رفته رشد می‌کند و ممکن است شما اصلا متوجه نشوید که به این بیماری مبتلا هستید. اگر دیابت یا نشانه‌های آن (احساس ادرار مکرر، خستگی و تشنگی زیاد سه نشانه‌ی اصلی دیابت هستند) را دارید با پزشک‌تان صحبت کنید.

 

۱۰. عضله‌هایتان ضعیف هستند

دکتر رور می‌گوید: «عضله‌ها با تولید گرما، دمای بدن‌تان را تنظیم می‌کنند.» پس کم بودن تراکم عضله‌ها باعث می‌شود احساس سرما کنید. همچنین تراکم بالای عضله متابولیسم بدن‌تان را افزایش می‌دهد و با احساس سرما مقابله می‌کند. با وزنه زدن در باشگاه یا استفاده از دمبل می‌توانید عضله‌سازی کنید. با این کار موتور بدن‌تان روشن می‌شود و مثل یک پتوی بزرگ شما را از درون گرم می‌کند؛ پس نیازی نیست که همیشه یک لباس کلفت بپوشید تا از سرما نلرزید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
منبع: سیمرغ

 

ارسال شده در 25 آذر 1395 توسط خانم انیسی با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • چه نشانه ای پشت لکه روی عنبیه چشم است؟
  • سوء تفاهم در میان زوجین با قطع مکالمه
  • نکات مهم در رابطه با رشد شخصیتی و تربیتی کودک
  • راهكارهايي ساده اما مفيد برای زخم دیابتی
  • طرح غربالگری اوتیسم از اواسط آذر ماه
  • درد عضلات و خستگی نتیجه مصرف استاتین
  • بررسی صفات مختلف زوجین پس از ازدواج
  • اسطوخودوس را با مرکبات ترکیب کنید بنوشید و بخوابید
  • چرا برخی افراد دائم نگران و غصه دارند!
  • ضرورت جمع‌آوري قرص برنج از عطاري‌ها
  • غذاهای مختصر و مناسب برای یک تا دو ساعت قبل از تمرین
  • درباره روغن آرگان تا چه حد اطلاعات دارید؟
  • از خوابتان برای یادگیری بهره بگیرید
  • ریختن نمک در روغن داغ ممنوع!
  • سلامت قلب و مقایسه افراد فعال و غیر فعال
  • محبوبترین ها

  • نیروی عضلانی و انعطاف پذیر بودن مفاصل
  • یوگا و یک دنیا فایده
  • 7 شیوه آسان لاغری در خانه
  • ورزشتان چقدر سن دارد؟
  • به چه دلیلی نمی توانید بر وزنتان اضافه کنید؟
  • ورود و خروج اکسیژن در بدن
  • فواید ورزش بدنسازی با تکرار بالا
  • در طراحی یک برنامه ورزشی باید به چه مواردی توجه شود
  • درباره داشتن پشت‌ بازوهای حجیم توصیه های جی‌کاتلر را بخوانید
  • اهداف برنامه ورزش در دیابت
  • با این 6 شیوه با ورزش کردن انس بگیریم
  • اهمیت تمرینات مدیتیشن برای مغز و اعصاب
  • تغییر برنامه بدنسازی با دو تکنیک
  • مبتلایان به درد زانو و دستگاه تردمیل
  • رهنمودهایی برای علاقمند شدن به ورزش
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است