اعتیاد به غذا

غذا هم قابلیت اعتیاد دارد و میتوانید این را در خودتان ببینید.شاید شما بگویید عاشق پیتزا یا کباب هستید اما به معنای واقعی معتاد این غذاها هستید و میتوان آن ها را غذاهای اعتیادآور برای شما دانست.الان شاید کنجکاو شده باشید که کدام غذاها اعتیادآوری بیشتری دارند و کدام کمتر؟میخواهیم شما را با غذاهای اعتیادآور و غذاهایی با اعتیاد کم آشنا کنیم.

می توانیم به راحتی اعتراف کنیم که به غذاهایی مانند دونات و شیرینی معتاد هستیم. مدارکی وجود دارد که ثابت می کند غذاهای به شدت فرآوری شده، چرب و دارای قند فراوان مانند پیتزا شکلات، چیپس و شیرینی ها نقش ویژه ای در ایجاد مشکل برای سلامت و وزن افراد ایفا می کنند.

 در آخرین تحقیقی که با این موضوع منتشر شد، دکتر نیکول آونا در دانشکده پزشکی ایکان به این نتیجه رسید که رفتارها و نگرش حول برخی غذاها به شدت نزدیک به الگوی اعتیاد است. او امیدوار است نتایج این تحقیقش در آینده به نسل بعدی درمان های چاقی و اضافه وزن کمک کند.
دکتر آونا از 504 داوطلب خواسته بود غذاهایی که بیشترین مشکلات را برایشان ایجاد می کنند را شناسایی کنند. وی معیارهایی برای انتخاب چنین غذاهایی داده بود. این معیار خوردن بیش از حد آن غذا تا نقطه ای بود که فرد به شدت احساس سنگینی می کرد و یا بعد از خوردن آن غذا تا مدتی طولانی احساس خمودی و خستگی داشت. آونا پس از جمع آوری اطلاعات، لیستی از اعتیاد آورترین غذاها و آنهایی که کمترین تاثیر اعتیاد آوری دارند را بدست آورد.

غذاهای اعتیادآور

متوجه چیزی شدید؟ غذاهایی که در افراد باعث بیشترین پریشانی های روانی و ناراحتی های فیزیکی می شوند همان غذاهایی هستند که به شدت فرآوری شده و یا سرشار از چربی و قند اضافه شده هستند، همچنین این غذاها بالاترین سطح بار گلیسمی را دارند. بار گلیسمی معیاری است که نشان می دهد یک غذا پس از خورده شدن، چگونه روی بالا بردن سطح قند خون فرد تاثیر می گذارد. دکتر آونا می گوید این نتایج اتفاقی نیست.
تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده اند غذاهای طعم دار شده و به شدت فرآوری شده، رفتاری را تولید می کنند و تغییراتی در مغز می دهند که شبیه آن را در تشخیص اعتیاد به مواد مخدر و الکل می بینیم.
اعتیاد به غذا به صورت رسمی یک اعتیاد به حساب نمی آید اما نباید از تاثیر آن روی افزایش وزن غافل شوید. شما فکر می کنید به چه غذاهایی اعتیاد دارید؟

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 24 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ارزش تغذیه ای ماکارونی
  • آشنایی با مهندسی تجهیزات پزشکی | وظایف و بازار کار
  • متابولیک متعادل کننده چیست
  • با شیر و ماست عضله سازی کنید
  • جنس موها و نحوه نگهداری از هرکدام
  • زمانبندی نزدیکی برای تخمک گذاری
  • صداهای مهیب
  • برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان این 22 روش را جدی بگیرید-بخش1
  • محبوبترین ها

  • آیا آب معدنی برای پیشگیری از بیماریهای مغزی خوب است؟
  • سرکه سیب معجونی شفا بخش برای کاهش وزن و لاغری
  • سم بوتولیسم در این نوع تخمه
  • توصیه های تغذیه ای برای حفظ سلامت مو
  • بخاطر چاق شدن صورت شیوه تغذیه خود را تغییر دهید
  • نکاتی و جالب و طلایی درباره ی فیبر
  • نکات مهمی که باید درباره اهمیت مصرف سولفور (گوگرد) بدانید
  • هیچ وقت قبل از خواب کربوهیدرات نخورید!
  • رپورتاژ

  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است