نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا

در دورهمی های خانوادگی و دوستانه در شب یلدا بهتر است بیشتر مراقب خورد و خوراک خود باشید و چنانچه به بیماری دیابت دچار هستید باید حواستان به اشتها و تغذیه تان باشد می خواهیم در این مطلب به نکات مهم تغذیه ای برای این بیماران اشاره کنیم.

با توجه به اینکه تنقلات و خوراکی های شب یلدا حاوی مقادیر زیادی کالری است بنابر این لازم است مردم به ویژه بیماران دیابتی نکات تغذیه ای را رعایت کنند.

  • گروه شیرینی و شکلات با انرژی و چربی بالا، سلامت بدن را به خطر می اندازد و بهتر است که در ترکیب تنقلاب شب یلدا کمتر از آنها استفاده شود.
  • انار و هندوانه از جمله میوه هایی است که بیش از میوه های دیگر در شب یلدا مورد استفاده قرار می گیرد؛ مصرف میوه در هر زمان، بخشی از نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف را تامین می کند.
  • نکته قابل توجه در تهیه میوه ها این است که حتما باید تازه باشد؛ حتی میوه های کوچک و ارزان نیز سرشار از ویتامین و ترکیبات موثر برای سلامت بدن است.
  • مردم در گذشته به بهانه شب یلدا از میوه های بیشتری استفاده می کردند تا منابع معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان را تامین کنند چراکه در روزهای برفی و بارانی تهیه میوه سخت بود.
  • امروزه رژیم غذایی بیماران دیابتی گسترده شده و آنان می توانند از مواد غذایی مختلفی استفاده کنند بنابراین آنان می توانند از انار و هندوانه در چهارچوب رژیم غذایی خود استفاده کنند.

نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا   نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا

  • بیماران دیابتی می توانند در چهارچوب رعایت مصرف واحد میوه، نصف انار یا به اندازه نصف لیوان هندوانه را مصرف کرده و آن را یک واحد میوه حساب کنند. به هرحال 40 تا 50 درصد کل انرژی بیماران دیابتی باید از منبع کربوهیدرات و موادقندی تامین شود.
  • انار و هندوانه دارای ترکیبات و رنگدانه هایی موسوم به ˈلیکوپنˈ هستند که این رنگدانه های مفید رادیکال های آزاد (نوعی مولکول های مضر برای سلامتی) را خنثی می کند، همچنین سرشار از ویتامین C ، موادمعدنی مانند پتاسیم و منیزیم و دیگر ترکیبات مفید است.
  • باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف میوه ها زیاده روی کرد و مصرف میوه در روز نباید بیشتر از یکصد گرم شود چراکه در آن صورت ، میزان انرژی دریافتی زیاد می شود؛ به ویژه باید در مصرف میوه هایی مانند خرما، کیوی، انبه و موز احتیاط کرد.
  • فیبرهای موجود در انار موجب رفع یبوست و خشکی مزاج می شود؛ فیبرهای غیرقابل حل در انار موسوم به ˈپکتینˈ نیز نقش موثری در کاهش سرعت جذب چربی و قند خون دارد. فیبرهایی که از میوه ها دریافت می کنیم دستگاه گوارش را از سرطانی شدن دور می کند؛ سرطان کرون (انتهای روده بزرگ) بر اثر به هم پیوستن و تراکم مواد مصرفی ایجاد می شود که فیبرهای میوه ها می تواند از آن پیشگیری کند.

نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا   نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا   نکات تغذیه ای شب یلدا شب یلدا تنقلات و خوراکی های شب یلدا ترکیب تنقلاب شب یلدا

  • آجیل ها یکی از منابع عالی انرژی، پروتئین، اسیدهای چرب اشباع نشده، مواد معدنی، منیزیم، روی و پتاسیم به شمار می رود. دانه ها و مغزها نیز قند دارند؛ قند این مغزها، موجب افزایش سریع قند نمی شود بلکه به تدریج قند را افزایش می دهد. آجیل ها همچنین دارای فیبر نیز هست که می تواند در تامین نیازهای بدن به ریزمغذی، انرژی و پروتئین، نقش موثری داشته باشد. بنابراین توصیه می شود به جای تنقلاتی مثل چیپس، پفک و لواشک از آجیل استفاده کنید. میزان توصیه شده برای مصرف آجیل، 30 گرم در روز است.

لینک مرتبط: ویژگی های تنقلات شب یلدا

بهترین سالاد مخصوص شب یلدا

منبع: دکتر سلام

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 26 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پیامدهای جسمی و روحی سقط جنین ناخواسته
  • برطرف کردن خطر سرطان مری با این توصیه ها
  • دلیل ناسالم بودن هات داگ
  • فایده های بی نظیر آویشن برای بدن
  • پیشگیری از رشد و تکامل اطفال
  • بهترین دمنوش سنتی برای درمان میکروبهای بدن
  • وقتی زردپی متورم می شود
  • آموزش خوراکی از گوشت استخوان دار در زود پز
  • محبوبترین ها

  • طبخ ماکارونی به روشی جدید
  • رسپی ژله انار و زنجبیل را یاد بگیریم
  • کوکی متفاوت با دانه های شکلاتی
  • برشهای کدو
  • سوپ مخصوص این فصل؛ ازوگلین
  • روش تهیه غذای تونسی املت شاک شوکا
  • کیک بدون شکر و روغن و تخم مرغ
  • برای لاغری جوجه کباب را اینگونه طعم دار کنید
  • رپورتاژ

  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است