کنترل فشار خون کاهش فشار خون فشار خون روش های درمان فشار خون

فشار خون از جمله بیماری های خطرناکی است که می بایست از ابتلای به آن پیشگیری کرد. این بیماری در صورت ابتلا، سبب بروز سایر بیماری ها نیز می شود. کنترل فشار خون یکی از مشکلات جدی افرادی است که به این عارضه مبتلا هستند. برای کنترل و درمان این بیماری راهکار های متفاوتی وجود دارد. با دکتر سلام همراه باشید.

 

فشارخون بالا ریسک جدی بروز حملات قلبی، بیماری قلبی، سکته، دیابت و سایر بیماری ها است.

محققان برای عدم ابتلا به فشار خون و حتی کاهش فشارخون راهکارهای طبیعی و غیردارویی نیز توصیه می کنند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

کنترل وزن

کاهش چند کیلو وزن و ورزش منظم می تواند تاثیر شگرفی بر فشارخون داشته باشد. به گفته محققان کلینیک مایو آمریکا، فشارخون همراه با افزایش وزن، بالا می رود بطوریکه کاهش تنها ۴.۵ کیلو از وزن بدن می تواند به کاهش فشارخون کمک کند. پیاده روی تند به مدت نیم ساعت در روز و چند بار در هفته می تواند بهترین راه رسیدن به تناسب اندام و کاهش فشارخون باشد.

کاهش مصرف نمک

طبق توصیه محققان، رژیم غذایی سالم تر به کنترل فشارخون کمک خواهد کرد. یکی از بزرگ ترین فاکتورها در رژیم غذایی مصرف نمک است که عمدتا از غذاهای فرآوری شده و غذاهای رستورانی حاصل می شود. کاهش سدیم در رژیم غذایی به کنترل فشارخون کمک می کند و به گفته محققان کلینیک مایو آمریکا، افزودن پتاسیم بیشتر می تواند به حل این مسئله کمک کند: «پتاسیم می تواند تاثیرات سدیم بر فشارخون را کاهش دهد.» سایر عناصر غذایی تحت کنترل، چربی و کلسترول هستند و در مجموع کارشناسان سلامت، مصرف میوه و سبزیجات و عدم مصرف الکل را توصیه می کنند. خبر خوب این است که شکلات تلخ می تواند برای سلامت خوب باشد و به کاهش فشارخون کمک کند.

کاهش مصرف کافئین

نوشیدن کمتر قهوه به کاهش فشارخون کمک خواهد کرد چراکه این نوشیدنی دلپذیر موجب افزایش تاثیر استرس بر بدن می شود.

عدم استرس

استرس نداشته باشید چراکه استرس فرد را به سوی کشیدن سیگار، نوشیدن الکل یا حضور در سایر فعالیت های ناسالم سوق می دهد. استرس شغلی موجب تنگ شدن عروق خونی و افزایش فشارخون می شود. اما راهکارهای برای کاهش استرس وجود دارد نظیر نوشیدن چای گیاهی، ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی، و ترک کردن محل کار. به گفته محققان کلینیک مایو، انجام روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نشستن ارام و نفس عمیق کشیدن می تواند به کاهش استرس کمک کند.

مدیتیشن

مدیتیشن راهکار دیگری برای استرس است که ریسک بیماری قلبی-عروقی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند مدیتیشن ریسک حمله قلبی یا سکته را تا ۵۰ درصد در افراد مبتلا به بیماری قلبی کاهش می دهد. همچنین می تواند به خواب بهتر کمک کند.

خواب خوب و کافی

این مورد بسیار مهم است چراکه خواب بسیار برای بهبود و احیای نیرو ضروری است. افرادی که ۵ ساعت یا کمتر در طول شب می خوابند مستعد ابتلا به فشارخون هستند یا فشارخون شان تشدید می شود. به گفته محققان، به مرور زمان کمبود خواب می تواند به توانایی بدن در تنظیم هورمون های استرس کمک کرده و منجر به فشارخون بالا شود. رابطه بین کم خوابی و فشارخون بالا اثبات شده است.

 

منبع: مهر

5 1000
ارسال شده در 26 آذر 1395 توسط با موضوع بیماری ها | 441 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • خوراکی های تاثیرگذار بر قند خون
  • بوق زدن رانندگان یک مشکل روانی است
  • پیشگیری و معالجه صدمات ناشی از بدمینتون بخش 2
  • بررسی انواع عفونت های دستگاه تناسلی و درمان هر کدام
  • زود رنج بودن را کنار بگذارید!
  • آیا داروهای کاهنده کلسترول برای بیماران دیابتی زیان دارد؟
  • عوارض جانبی داروهای آنتی‌اسید
  • افزایش سایز بدن پس از تشکیل زندگی مشترک
  • محبوبترین ها

  • راهنمایی های غذایی برای کم خون ها
  • تحقیقات جدید درباره سرطان زا بودن گوشت قرمز
  • پرخوری کردن به لحاظ روانی
  • اهمیت دریافت ویتامین دی برای مردان
  • این غذا ها را با این دارو ها نخورید
  • در ایران چه نوع پنیر هایی وجود دارد؟
  • روزانه چه مقدار آب بنوشیم تا با کم آبی مواجه نشویم؟
  • چای سبز و تقویت لثه
  • رپورتاژ

  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • مرکز فروش محصولات درمان زخم،دیابت و سوختگی
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما