ماست یونانی چه خاصیتی دارد؟ ماست یونانی فواید ماست یونانی

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از ماست یونانی در صبحانه یا اسموتی استفاده میکنند.ماست یونانی فواید زیادی دارد و انصاف است که لقب “ابر غذا” به آن داده شود و شایستگی اش را دارد.علاقمندان به پروتئین و متخصصان تغذیه به شدت به ماست یونانی علاقه نشان داده اند که در ادامه دلیل این علاقه را برای شما به عرض میرسانیم.

۱- ماست یونانی، مغذی تر از ماست معمولی است

هنگامی که ماست را صاف کرده و مایع پس از فرایند بستن ماست را از آن جدا می کنند، و یا به عبارتی ماست را تغلیظ می کنند،  به آن لقب یونانی می دهند که تقریبا همان ماست چکیده است. ماست یونانی با غلظتی بیشتر و کرمی تر، مقدار بیشتری از پروتئین و پروبیوتیک های مفید در خود دارد، امتیاز دیگر آن، محتوای قند پایین تر آن است. به عنوان مثال ماست یونانی با یک مارک مشخص، تقریبا 22 گرم پروتئین و ۹ گرم قند دارد که از ۷ گرم پروتئین و ۱۳ گرم قند موجود در همان مقدار ماست وانیلی معمولی بدون چربی، از همان برند، پیشی می گیرد. میزان پروتئین بالا، یکی از مزایای ماست یونانی برای گیاه خواران است.

۲- به شما کمک می کند به مدت طولانی تری احساس سیری کنید

مصرف ماست یونانی به عنوان یک میان وعده در بعداز ظهر می تواند درد های گرسنگی را کاهش دهد و مانع آن شود که احساس کنید در ساعت ۵ بعداز ظهر نیاز به خوردن شام دارید. شرکت کنندگان این مطالعه برای سه روز متوالی، ۳ ساعت بعد از ناهار از ماست یونانی با مقادیر پروتئین مختلف استفاده کردند. گروهی که ماست یونانی با بالاترین میزان پروتئین (۲۴ گرم در هر وعده) خوردند، احساس سیری بیشتری می کردند و تا تقریبا یک ساعت بعد از گروهی که ماست کم پروتئین خورده بودند، برای خوردن شام به اندازه کافی گرسنه نبودند.

۳- مواد مغذی مشابه در محصولات بدون چربی با محصولات پر چرب

ماست های یونانی کم چرب عموما مقدار پروتین، قند و پروبیوتیک ها و کلسیم مشابهی با ماست های یونانی پرچرب دارد، اما معمولا دارای کالری کمتری می باشد. انواع پرچرب ماست یونانی، معمولا غلیظ تر از انواع کم چرب یا بدون چربی هستند.

۴- باعث می شود دستگاه گوارش تان به خوبی کار کند

بابت خوب کار کردن دستگاه گوارشتان باید از پروبیوتیک ها تشکر کنید. این میکروارگانیسم های مفید به طور طبیعی در ماست یونانی وجود دارند و مشخص شده که با کاهش میزان، عدم تحمل لاکتوز، یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر، معده شما را شاد و سرحال نگه می دارند. ماست به حل مشکلات جدی تر روده، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نیز کمک می کند. در ماست های یونانی، بدنبال نوع پروبیوتیک آن باشید، در نوع پروبیوتیک این محصولات، در هر گرم، حداقل ۱۰۰ میلیون باکتری زنده وجود دارد.

۵- می تواند به تحت کنترل داشتن وزن شما کمک کند

در یک مطالعه انجام شده که در سالنامه اپیدمیولوژی منتشر شد، رژیم های غذایی، وزن و دور کمر بیش از ۳۰۰۰ فرد را بررسی کرده و دریافتند که وزن و دور کمر افرادی که در رژیم غذایی خود از ماست استفاده کرده بودند، کمتر از آنهایی بود که ماست نمی خوردند.

۶- مقلد هایی نیز برای ماست یونانی وجود دارند

برخی مارک ها سعی می کنند از فرایند صاف کردن ماست، طفره رفته و به جای آن فقط گروهی از مواد غلیظ کننده و گاها مضر برای سلامتی ( مانند خامه، چربی و افزودنی های چربی گیاهی ) را به ماست اضافه کنند. اگر به دنبال یک ماست یونانی واقعی هستید ماست یونانی را انتخاب کنید که به روش سنتی تهیه شده باشد، مراقب ماست های تقلبی باشید که در لیست مواد تشکیل دهنده شان، چیزهایی از قبیل کتین و نشاسته ذرت وجود دارد.

۷- به عنوان یک جایگزین سالم در دستورات غذایی به کار می رود

ممکن است شما از طعم تند و کمی ترش ماست یونانی ساده خوشتان نیاید اما این طعم، دقیقا همان چیزی است که آن را به یک جایگزین مناسب برای چاشنی هایی مانند خامه ترش و مایونز تبدیل می کند. مقداری ماست یونانی به سوپ یا خوراک لوبیا اضافه کنید یا از آن برای درست کردن یک سس سالم اما خامه ای شکل استفاده نمایید. ماست یونانی همچنین مقداری پروتئین به اسموتی شما اضافه می کند، می توانید آن را به تنهایی بخورید یا روی آن شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا توت بریزید تا به یک خوردنی لذت بخش و سالم و بسیار خوشمزه، تبدیل شود.

۸- تهدید سلامتی با مصرف لبنیات پرچرب به میزان زیاد

مطالعه سال ۲۰۱۳  محققان Kaiser Permanente نشان داد که لبنیات پرچرب می توانند بر بیماران مبتلا به سرطان سینه تاثیر منفی بگذارد. این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان سینه را برای ۱۲ سال تحت نظر گرفته و دریافتند که خطر مرگ آنهایی که یک یا چند وعده در روز لبنیات پرچرب (مانند ماست، شیر، بستنی یا پنیر) خوردند، ۶۴ درصد بالاتر بود. با این حال به نظر می رسد انواع کم چرب لبنیات، مشکلی در این بیماران ایجاد نکنند.

منبع : سیمرغ

ارسال شده در 26 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • انتخاب مواد غذایی مفید این قدرها هم سخت نیست
  • داروي گياهي “اكيناسه” از سرماخوردگي جلوگيري مي‌كند
  • کارآمد ترین توصیه ها به کارفرمایان
  • موارد مصرف ژل پروفایل
  • عوامل خطر برای سندرم خستگی مزمن
  • تغذیه با این نوع تخم ها
  • از سندرم نادر پاهای بهم چسبیده
  • برای درمان مشکلات قلبی تان بخوانید
  • محبوبترین ها

  • هشدارهای بدن برای کم شدن ویتامین های آن
  • کاهش حس بویایی را ساده نگیرید
  • مهمترین عوامل ایجاد درد در ناحیه زیر بغل
  • درد آلت تناسلی و این توصیه های درمانی
  • مصرف ایبوپروفن برای بیماران قلبی ممنوع
  • تاثیر آلودگی هوا بر بيماری اوتيسم (درخودماندگی)
  • مشکلات مختلف تیروئیدی و درمان آن ها
  • از کجا بدانیم دچار خونریزی داخلی شده ایم
  • رپورتاژ

  • چشمانی زیبا و گیرا با پپتیدها!
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    لاغر شو

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است