یک قسمت مهم از دستگاه گوارش روده میباشد که تشکیل دهنده اثنی عشر (دوازدهه) تا مقعد است.روده بزرگ و روده باریک 2 قسمت هستند که در روده انسان و برخی پستانداران وجود دارند.نقش بسیار موثر و مهم در جذب و هضم غذا را روده بر عهده دارد.از این رو باید به آن توجه زیادی کرد و اگر به آن کم توجهی شود بدن انسان روند طبیعی اش دچار اختلال میشود.

سرطان روده بستگی زیادی به غذاهای مصرفی و عادت‌های غذایی دارد. برای آشنایی با مهمترین عادت‌های غذایی پیشگیرنده از سرطان این مطلب را بخوانید.

کارشناسان به افراد توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ که یکی از مرگبارترین سرطان ها در دنیا است و سالانه باعث مرگ هزاران انسان در سراسر جهان می شود، از مواد خوراکی مفید استفاده کنند.

یکی از مفیدترین میوه ها برای سلامتی آووکادو است، این میوه سرشار از فیبر است و می تواند مانع از ایجاد پولیپ های سرطانی در دیواره روده شود، از جمله دیگر خوراکی های حاوی فیبر بالا می توان بلغور جوی دو سر، برنج قهوه ای، لوبیا و سایر غلات سبوس‌دار را نام برد.
میوه دیگر سیب زمینی شیرین است که منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب شده و می تواند انواع سلول های سرطانی در اعضای بدن را نابود کند. علاوه بر سیب زمینی، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و توت فرنگی نیز حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هستند و می توانند بدن را مقابل سرطان واکسینه کنند.
زنجبیل هم یکی دیگر از خوراکی های بسیار مفید برای سلامت دستگاه گوارش است و می تواند سلول های سرطانی روده بزرگ را از بین ببرد. علاوه بر زنجبیل، سایر ادویه ها و چاشنی ها از جمله سیر، زردچوبه، پونه و پیاز سلول های سرطانی روده را نابود می‌کنند و باعث ضدعفونی کردن فضای روده می‌شوند.
در نهایت محصولات پروبیوتیک از جمله ماست، پنیر و شکلات هم دارای باکتری های زنده در خود هستند که می توانند برای حفظ سلامت روده و بهبود فرآیند گوارش مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند. کارشناسان همچنین توصیه می کنند افراد برای حفظ سلامت روده، سرکه سیب را در رژیم غذایی روزانه قرار دهند.
علاوه بر مصرف خوراکی های حاوی فیبر و نیز اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت قرمز و خودداری از استعمال دخانیات، داشتن تحرک، مصرف مایعات فراوان، خودداری از نشستن پشت صندلی برای ساعت های طولانی هم می تواند در حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار موثر باشد.
منبع : الو دکتر

ارسال شده در 29 آذر 1395 توسط سلمان آرین با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تغذیه نادرست در میان دختران جوان
  • جراحی متابولیک دروغ محض است!
  • لحظه فروریختن ساختمان پلاسکو تهران + فیلم
  • درمان شکم نفاخ
  • اطلاعات کامل درباره اسید اوریک بالا (High uric acid level)
  • چطور فرزند معمولی داشته باشیم
  • به صورت حرفه ای ابرو بردارید( آرایش تصویری)
  • دانستنی هایی در مورد سوت کشیدن گوش
  • بدون آنکه کاری انجام دهید باساده ترین رژیم لاغر شوید
  • آیا میدانید کدام فیبر مفید است؟ کدام فیبر بی فایده؟
  • اهمیت تازه بودن زنجبیل
  • از خوردن این غذاها برای صبحانه پرهیز کنید
  • بعد از خوردن آبلیمو، مسواک ممنوع!
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی در زنان
  • من زیاد میخوابم ، راه حل چیست؟
  • محبوبترین ها

  • آیا میزان تحصیلات در اعتماد به نفس افراد تاثیر دارد؟
  • ترفندهایی برای دلبری بیشتر از همسر
  • راه و روش های مناسب برای دوران قبل از ازدواج
  • طلاق به صلاح دید کودک
  • فرق سطح نگرش زنانه و مردانه به مسائل مختلف
  • مطالبی علمی پیرامون خواب
  • اهمیت مقابله با وابستگی در سنین پایین
  • اضطراب و ناسازگاریهای آن
  • ضرورت کار برای سلامت روان افراد
  • اگر دوست دارید خانواده ای موفق داشته باشید
  • مواجهه با دخالت اطرافیان در زندگی مشترک زوجین
  • تغییر آنی در خلق و خو به این علت
  • افسردگی در نوزادان از خیال تا واقعیت
  • چه موقع از همسرمان جانب داری کنیم؟
  • دسر انجیر و شیر بدون شکر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است