ذهن درمان درد با ذهن تسکین درد

انسان میتواند از هر چیزی برای خودش درد بسازد و در واقع اغلب دردها بخاطر طرز تفکر خود انسان است.با استفاده از فکر و ذهن هر فردی میتواند دردش را بدتر کند یا اینکه آن را تسکین دهد.بنابراین نقش مهمی را ذهن در تسکین و افزایش دردها ایفا میکند.یک سوال:چگونه میتوانیم برای تسکین دردهایمان از ذهن مان استفاده کنیم؟

درد مزمن حس ساده‌ای نیست و تحت‌تاثیر روش‌هایی است که مغز سیگنال‌های درد را پردازش می‌کند. درواقع، درد مزمن برحسب باورهای فرد درمورد سیگنال‌های درد خود، می‌تواند واکنش‌های بسیار قوی احساسی، مثل ترس، اضطراب یا حتی وحشت، برانگیزد.

تنفس عمیق و ریلکسیشن نقاط شروع خوبی برای تسکین درد مزمنتان است.

تنها نقطه مثبت درد مزمن می‌تواند این باشد که مغز می‌تواند تا اندازه‌ای نحوه کنترل و تسکین درد را با استفاده از ترکیبی از تمرکز عمیق، تنفس و تکنیک‌های تصویرسازی یاد بگیرد.

تنفس ساده و ریلکسیشن

قبل از هر چیز باید خودتان را ریلکس کنید. برای انجام یک تمرین ریلکسیشن، اول باید زمانی را در نظر بگیرید که می‌دانید در آن زمان هیچ مزاحمتی نخواهید داشت.

– خودتان را در یک وضعیت آرام (خوابیده یا به راحتی تکیه داده) در اتاقی تاریک قرار دهید. یا چشم‌هایتان را ببندید و یا روی یک نقطه خاص متمرکز شوید. وضعیت قرارگیری‌تان باید حتماً راحت باشد.

– به این طریق تنفستان را کندتر کنید: عمیقاً از بینی نفس را داخل بکشید و درحالیکه به آرامی تا ۱۰ می‌شمارید، با استفاده از قفسه سینه هوا را به داخل شکمتان بکشانید. سپس درحالیکه لب‌هایتان را جمع کرده‌اید و تا ۱۰ می‌شمارید، به آرامی هوا را از دهان بیرون دهید.

– بعد از اینکه احساس کردید ریلکس شده‌اید، شروع به استفاده از تکنیک‌های تصویرسازی کنید.

وقتی ریلکس شدید، از تکنیک‌های تصویرسازی زیر برای کنترل درد مزمن خود استفاده کنید:

تغییر تمرکز: در این تکنیک قدرتمند شما تمرکزتان را بر روی یک قسمت خاص از بدنتان که درد ندارد (مثل دست، پا و …) متمرکز می‌کنید و حس آن قسمت از برن را تغییر می‌دهید. بعنوان مثال، تجسم کنید که دستتان گرم می‌شود. اینکار باعث می‌شود حواستان از منبع درد منحرف شود.

کوچک کردن توپ درد: در این تکنیک هم دردتان را به شکل یک توپ رنگی تجسم کنید (رنگی را تجسم کنید که یک رنگ استرس‌آور برایتان است مثل قرمز). هر بار که نفس را داخل می‌کشید و بیرون می‌دهید، تصور کنید که «توپ» درد کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به‌تدریج رنگ آن به یک رنگ آرامش‌بخش‌تر تبدیل می‌شود (بعنوان مثال برای خیلی از افراد این رنگ آبی یا سبز است). همینطور می‌توانید یک کیسه یخ آرامش‌بخش و خنک‌کننده (یا کیسه گرم) را تجسم کنید که روی ناحیه درد قرار می‌دهید. تصاویری را انتخاب کنید که برایتان آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده باشد.

انتقال حس: از ذهنتان برای تولید حس‌های متغیر، مثل گرما، سرما یا بیهوشی، در یکی از دستانتان که درد ندارد استفاده کنید و آن دستتان را رو ناحیه دردناک قرار دهید. انتقال این حس خوشایند و لذت‌بخش را به ناحیه دردناک تجسم کنید.

حرکت درد: دردتان را از نظر ذهنی از یک ناحیه به یک ناحیه دیگر از بدنتان که تصور می‌کنید تحمل آن برایتان در آن ناحیه راحت‌تر است منتقل کنید. مثلاً اگر نمی‌توانید حتی یک دقیقه درد را در پایتان تصور کنید، دردتان را ذهنی از پایتان به کمرتان منتقل کنید. حتی می‌توانید درد را به خارج از بدنتان و به هوا حرکت دهید. اینکار را می‌توانید با تکنیک توپ درد هم انجام دهید. می‌توانید توپ درد را در ذهنتان به خارج از بدنتان منتقل کنید.

این تکنیک‌ها برای تسکین درد موثر واقع شوند همه نیاز به تمرین دارند. قبل از امتحان کردن تکنیک‌های تصویرسازی، تمرین تنفس و ریلکس‌سازی را برای یک تا دو هفته انجام دهید تا در آن حرفه‌ای شوید. وقتی توانستید به وضعیت دیلکسیشن عمیق دست پیدا کنید، تمرینات تصویرسازی را اضافه کنید.

این تمرین را ۳ مرتبه در هفته هربار به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید. با تمرین متوجه خواهید شد که قدرتتان روی درد افزایش می‌یابد و دستیابی به تسکین درد از شما انرژی ذهنی کمتری می‌گیرد. همچنین می‌توانید از یک متخصص روانشناس که در زمینه کنترل درد تخصص دارد کمک بگیرید.

منبع : بامداد

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 29 آذر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • کبد چرب و درمان آن
  • مادری سی ساله با یازده بچه!
  • بهاری شدن روابط زناشویی
  • رفع دیابت با کاهش چربی بدن
  • هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید در خردسالان
  • همه چیز در مورد تکامل نگرش افراد
  • با ماسک گلابی موهای خود را پرپشت تر نشان دهید
  • این را می خواهید/ سیزده بدر در دادگاه خانواده؟!
  • محبوبترین ها

  • اگر هدفتان مدیریت است بخوانید
  • افسردگی از نوع بی حالی -قسمت 2
  • ترس افراد در طول شب
  • راست دست ها باهوش ترند یا چپ دست ها؟!
  • مواجهه با بحث و جدل فرزندان
  • علت ناتوانی برقراری ارتباط در برخی از کودکان
  • احساس کنترل گری چگونه است؟
  • مناسبترین و بهترین روش های نه گفتن
  • رپورتاژ

  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • الو دکتر

    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است