ویتامین های ماهی خواص ماهی تاثیر ماهی بر لاغری اسیدهای چرب ماهی

ماهی یکی از غذاهای دریایی پرطرفدار به خصوص در بین چینی ها است.خواص ماهی برای سالم نگه داشتن قلب و مغز باعث شهرت این ماده غذایی شده است.ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین است.اما تحقیقات جدید نشان می دهد ماهی تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد.
“مردم می‌گویند که غذاهای ژاپنی و مناطق مدیترانه‌ای به افزایش عمر کمک می‌کند، اما علت این موضوع مشخص نبود. حالا ما درک بهتری از دلیل فواید این غذاها داریم.” دانشمندان ژاپنی پی برده‌اند که روغن ماهی سلول‌های ذخیره‌کننده‌ی چربی را به سلول‌های سوزاننده‌ی چربی تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند به درمان چاقی مفرط کمک کند، چرا که تعداد این نوع سلول‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد.

 

سلول‌ های چربی سفید عامل چاقی مفرط هستند و انرژی اضافه‌ای را که منجر به افزایش چربی شکم و پهلو می‌شود، ذخیره می‌کنند.

این در حالی است که سلول‌های چربی قهوه‌ای، چربی را می‌سوزانند تا حرارت تولید کرده و بدن را گرم نگاه دارند. در تحقیقاتی که تاکنون در زمینه‌ی چاقی مفرط انجام شده‌، سعی بر این بوده که مکانیسم‌های تولید بیشتر چربی خوب و تولید کمتر چربی بد کشف شود. اخیرا هم اکتشاف پروتئین‌ها و هورمون‌ها‌ی خاصی و حتی عوامل محیطی در این زمینه نویدبخش بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۲ هم دانشمندان نوع سومی از سلول‌های چربی را کشف کردند که با رنگ بژ توصیف می‌شوند. این سلول‌ها هم تاثیر درمانی بر چاقی مفرط داشتند. محققان یافتند که آنها همان قابلیت‌های چربی‌سوزی سلول‌های قهوه‌ای را دارند، هرچند که تعداد آنها با نزدیک شدن به سنین میان‌سالی کاهش می‌یابد.

همین ویژگی است که باعث شد محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن، در مورد این سلول بیشتر کند و کاو کنند. آنها می‌خواستند به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توان تعداد سلول‌ های چربی بژ را با خوردن غذاهای خاصی افزایش داد. با توجه به این که روغن ماهی فواید زیادی برای سلامتی دارد، این تیم تصمیم گرفت تاثیر آن را بر تعداد سلول‌های چربی بژ در موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دهد.

محققان کیوتو به یک گروه از موش‌ها، رژیمی حاوی غذاهای چرب دادند و گروه دیگر هم همان غذاها را به همراه روغن ماهی دریافت کردند.

گروهی که روغن ماهی هم مصرف می‌کرد، بین ۵ تا ۱۰ درصد وزن کمتری از گروه دیگر کسب کرد. همچنین میزان جذب چربی در این موش‌ها به اندازه‌ی ۱۵ تا ۲۵ درصد کمتر بود. این تیم می‌گوید روغن ماهی، گیرنده‌هایی را در دستگاه گوارشی تحریک کرده و دستگاه عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند. سپس به دنبال آن سلول‌های چربی سفید به نوع بژ تبدیل می‌شوند.

«تروئو کاوادا» (Teruo Kawada)، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه می‌گوید: “مردم می‌گویند که غذاهای ژاپنی و مناطق مدیترانه‌ای به افزایش عمر کمک می‌کند، اما علت این موضوع مشخص نبود. حالا ما درک بهتری از دلیل فواید این غذاها داریم.”

منبع: سلامتی

 

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 2 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • درمان ویروس ایدز درحال امکان پذیر شدن است
  • اضطراب برای رفتن به کلاس اول
  • آسیب های مهلک محیط کاری بر روح و روان
  • عوامل خطر و پیشگیری از بیماری کلیه پلی کیستیک
  • در برابر مخالفت های همسر چه واکنشی باید نشان داد؟
  • ابتلا به اختلالات هورمونی با مصرف نکردن صبحانه
  • راهکاری جدید برای کنترل آلزایمر و زوال عقل
  • در مراقبت ازدندان چه باید و نبایدهایی وجود دارد؟
  • محبوبترین ها

  • دوران شیردهی و مشکلات دندانی
  • چگونگی داشتن دندان های زیبا و براق
  • خوراکی های زرد کننده دندان های شما
  • روش هایی برای پیشگیری از بروز حساسیت در دندان ها
  • دندان های حساس و این توصیه ها
  • علائم خرابی در دندانها
  • سیگاری هایی که قصد انجام ایمپلنت دارند
  • کمک به شیرخوار در روییدن دندان
  • رپورتاژ

  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • الو دکتر

    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است