کلاژن چیست؟ کلاژن پوست زیبا

در ماتریکس خارج سلولی جانوران پروتئینی موجود است به نام کلاژن.این پروتئین فراوان ترین پروتئین بدن حساب میشود و مشاهده اش بصورت رشته میباشد.رشته های کلاژن به میزان گوناگون پیدا میشوند و 3 زنجیره پروتئینی 1 مولکول کلاژن را تشکیل میدهد.سوالی که میخواهیم به جواب آن بپردازیم این است:کلاژن چه نقشی در داشتن پوست زیبا دارد؟

اگر پخت و پز کار مورد علاقه تان نیست می توانید مقدار نیاز روزانه تان را از پودرهای مکمل کلاژن دریافت کنید.

احتمالا تا به حال نام کلاژن را به عنوان یکی از مواد به کار رفته در کرم های زیبایی شنیده اید اما این ماده یک پروتئین طبیعی است که تقریبا در همه جای بدن پیدا می شود. از عضلات گرفته تا استخوان ها، تاندون ها و پوست. کلاژن چیزی است که به پوست قدرت، خاصیت ارتجاعی و درخشش می دهد.

وقتی جوان هستید مقدار کلاژن بسیار بالایی در بدنتان دارید، به همین دلیل است که کودکان موهای دوست داشتنی درخشان و پوستی نرم دارند. کلاژن مانند سیمان است که همه چیز را محکم کنار یکدیگر نگه می دارد. همینطور که سن بالاتر می رود میزان تولید کلاژن نیز کمتر و کمتر می شود و سپس چین و چروک روی پوست خود را نشان می دهند.

پوست از سه لایه تشکیل شده است، اپیدرم، درم و هیپودرم. دومین لایه پوست ( درم ) جایی است که کلاژن یافت می شود. مولکول های کلاژن در سراسر لایه درم به یکدیگر گره خورده اند. کلاژن علاوه بر اپیدرم برای موها، مفاصل، درمان دستگاه گوارش، تقویت سوخت و ساز، افزایش انرژی و قدرت بخشی به ناخن ها و دندان ها نیز کاربرد دارد.

عصاره استخوان

اجداد ما با مصرف کافی کلاژن در برنامه غذایی خود هیچ مشکلی نداشتند. آنها از تمام قسمت های بدن جانوران تغذیه می کردند، از پوست و تاندون ها گرفته تا رباط ها و قسمت های سرشار از کلاژنی که ما امروزه میلی به خوردنشان نشان نمی دهیم. اگر فکر اینکه چنین قسمت هایی را بخورید حالتان را بد می کند باید بگویم راه های خوشایندتری هم برای دریافت این کلاژن وجود دارد و آن هم درست کردن عصاره استخوان است.

وقتی عصاره استخوان را می نوشید، از هر جهت احساس خوبی پیدا می کنید. دلیلش این است که عصاره استخوان حاوی مواد مغذی انرژی بخش به سلول ها است! عصاره استخوان را می توانید از استخوان مرغ، ماهی و دام های علف خوار درست کنید. این عصاره سالم، خوشمزه و سرشار از مواد معدنی و کلاژن است. اگر می خواهید عصاره استخوان درست کنید بهتر است یک قابلمه بزرگ درست کنید چون گاهی باید اجازه دهید ۲۴ ساعت روی اجاق بماند! با این کار در زمان صرفه جویی می کنید. عصاره استخوان را می توانید در شیشه یا دیگر محفظه های سالم داخل فریزر نگهداری کنید و هر زمان که دوست داشتید، چه در غذاها و چه به صورت مستقیم مورد استفاده قرار دهید.

مکمل

اگر پخت و پز کار مورد علاقه تان نیست می توانید مقدار نیاز روزانه تان را از پودرهای مکمل کلاژن دریافت کنید. حتما قبل از استفاده از پودر، مطمئن شوید از دام های علف خواری بدست آمده باشد که آنتی بیوتیک یا مواد شیمیایی مصرف نکرده باشند. می توانید هر روز صبح دو قاشق و شب ها نیز دو قاشق دیگر از این پودر را داخل آب یا اسموتی بریزید و مصرف کنید.

سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند

اسفناج و کلم سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام لوتئین و عوامل تولید کلاژن هستند. برای نتیجه گرفتن به ۱۰ میلی گرم نیاز دارید که برابر است با ۱۱۳۳ گرم اسفناج یا ۵۶۶ گرم کلم. استفاده مرتب از اسفناج، کلم و مارچوبه که سرشار از ویتامین C هستند به تقویت تولید کلاژن توسط بدن و استفاده موثر از پروتئین کمک می کند.

با استفاده از برنامه غذایی متعادل می توانید هرآنچه بدنتان برای تولید کلاژن نیاز دارد را مهیا کنید. با اضافه کردن مواردی که در این مقاله گفته شد خیلی زود شاهد تغییر و بهبود پوست و موی خود و همچنین سلامت کلی بدن خواهید بود.

منبع : بامداد

ارسال شده در 3 دی 1395 توسط سلمان آرین با موضوع زیبایی, پوست, مو

پیشنهاد سردبیر

  • نخستین 2 نفرگیلانی با خون RH NULL
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • نوشیدنی مفرح برای روزهای گرم
  • سوپ کدو حلوایی و رب انار
  • سد تغذیه ای در برابر آلزایمر
  • رسیدگی به ورزش حین کار
  • تولید داروی جدید مالاریا
  • مطالبی در مورد جرم دهان
  • اولين گروه واكسن آنفلوآنزاي H1N1 توليد شد
  • عوامل آسیب رسان به دندان
  • تومورهای استخوانی
  • بالا بردن سطح هوش هیجانی
  • اوج هنر یک کشاورز در پرورش کدو
  • زن باردار و لبنیات
  • برای چربی سوزی این 5 برنامه تردمیل را یاد بگیرید
  • محبوبترین ها

  • آموزش تصویری ورزش برای زانوهای عقب رفته
  • اُما ترومن چگونه ورزش شانه انجام می دهد
  • مصرف غذا و اختلال در برنامه تمرین ورزشکار
  • چرا خانمها نسبت به آقایان فعالیت ورزشی کمی دارند؟
  • کالری سوزی در پیاده روی
  • چگونه بدنی عضلانی داشته باشیم
  • عادات مفید اشخاصی که به ورزش کردن علاقه دارند
  • تاثیرات یک جلسه تمرین هوازی بر بدن (بخش 2)
  • چطوری با ورزش وزنمان را کم کنیم ؟
  • حرکات ورزشی برای درمان منیسک
  • در پرتاب نیزه استخوان‌ها، مفاصل و عضلات چه نقشی دارند؟
  • زمان مسابقات ورزشی طولانی در فصل تابستان
  • تمرینات ورزشی مختص لاغر و كمرباريك‌ شدن
  • برای خانمها چه حرکات ورزشی ممنوع است
  • مشکل ترین ورزش های دنیا را بشناسید ؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است