خانم های شیرده بهتر است در این دوران مراقب خورد و خوراک و تغذیه خود باشند و از موادغذایی نفاخ کمتر میل کنند تا نوزادشان دچار درد و نفخ شکم نشود دریافت برخی املاح و موادمعدنی برای بانوان باردار بسیار مهم و حائز اهمیت است در ادامه به معرفی مواد غذایی  مجاز و غیر مجاز در شیردهی اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید .

هدف از تغذیه مناسب در دوران شیردهی:

  • تامین نیازهای تغذیه ای پس از زایمان و دستیابی به وزن مطلوب
  • کمک به تامین ترشح کافی شیر مادر و پیشگیری از کمبودهای تغذیه ای مادر،‌ از طریق بازسازی ذخایر بدن او که برای تولید شیر به طور مرتب به مصرف می رسد.
  • تشویق و آموزش مادر برای شروع تغذیه کودک با شیر خودش به مدت حداقل یک سال و تداوم شیردهی.

اگر رژیم دوران شیردهی به درستی تنظیم شود، همه مواد مغذی موردنیاز مادر شیرده را به میزان کافی تامین خواهد کرد.البته به علت تخلیه ذخایر آهن در دوران بارداری، احتمال دارد ذخیره آهن کاهش ثانویه داشته باشد و بنابراین، بر حسب وضعیت هماتولوژیک مادر به هنگام زایمان، ممکن است تجویز آهن تکمیلی ضرورت یابد.

  • رژیم غذایی مادر شیرده، یک رژیم معمولی است که مقدار انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح آن باید افزایش یابد.
  • مایعات باید مطابق احساس تشنگی فرد مصرف شود. از بی آبی زیاد یا افراط در نوشیدن خودداری شود. یک توصیه خوب این است که در هنگام شیر دادن برای جایگزینی آب از دست رفته، مایعات بیشتری بنوشید. مصرف حدود ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز توصیه می شود.
  • مادران نوجوان می توانند به اندازه مادران بزرگسال در شیردهی موفق باشند، ولی برای تامین رشد دوران نوجوانی و همچنین حفظ کیفیت و کمیت شیر، نیاز آنها به انرژی، پروتئین، ویتامین ها و املاح بیشتر است.

مواد غذایی غیر مجاز در شیردهی:

  • دم کرده های گیاهی مانند چای نعناع و گل گاو زبان اثرات جانبی مانند حالت تهوع و استفراغ دارد.
  • نوشیدنی های کافئینی و شکلات و کاکائو دارای کافئین هستند، به علت اینکه کافئین وارد شیر مادر شده و سبب تحریک پذیری نوزاد می شود.
  • جانشین های قند مانند نوشابه رژیمی یا محصولات مشابه
  • مقادیر زیاد ادویه و چاشنیهای غذایی مانند فلفل، سیر، پیاز و زیره طعم شیر مادر را تغییر دهند.

نمونه یک رژیم غذایی برای زنان شیرده

صبحانه:

نان سبوس دار ۳ برش + پنیر لیقوان ۱ قوطی کبریت + کره ۲ ق م + عسل یا مربا ۲ ق م + شیر کم چرب ۱ لیوان

میان وعده:

میوه ۱ عدد + کیک ساده ۲ برش

ناهار:

لوبیا پلو (کته ۱۶ ق غ + لوبیا سبز نصف لیوان + گوشت ۱۲۰ گرم + روغن مایع ذرت ۲ ق م + ماست کم چربی ۱ لیوان + با سالاد شیرازی ۱ پیاله به همراه آبلیمو ۱ ق غ + روغن زیتون ۱ ق م

عصرانه:

میوه ۲ عدد + نان ۲ برش + پنیر لیقوان ۱ قوطی کبریت + گردو ۳ عدد

شام:

کوکو سبزی ۲ برش کوچک + ماست کم چرب ۱ لیوان

قبل خواب:

شیر کم چرب ۱ لیوان + عسل ۱ ق م


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: لاغری در زمان شیردهی

در حین شیردهی از این خوراکی ها پرهیز کنید

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 5 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • خاصیت های مختلف ارگاسم برای بانوان
  • تهویه و سالم بودن محیط
  • نوجوانان مراقب کبد چرب باشند
  • گرمازدگی و این روش های مفید
  • آشنایی با انواع افسردگی
  • خطر انتقال بیماری های جنسی با اپیلاسیون
  • مقابله و غلبه بر تنش های روانی با این کارها
  • مسمومیت 24 افغانی در رفسنجان
  • ویژگیهای درمانی اسپند
  • نکاتی درباره کودکان که باید بدانیم
  • چگونه از دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم
  • در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هیپوگلایسمی شبانه و ارتباط آن با مشکلات ریتم قلبی
  • سمی ترین افکار مضر برای سلامتی
  • توضیحاتی درباره ناخن ها
  • کم کردن درد عادت ماهانه با گیاه گل مغربی
  • محبوبترین ها

  • خواص گیاهان داروئی!
  • گل گندم چطوری زخم های بد را از بین می برد؟
  • آیا گل رس صورت را چاق میکند؟
  • پوست لیمو درمان کننده درد مفاصل
  • خواص طارونه یا غلاف گل نخل
  • حجامت و زالو درمانی برای این قشر، ممنوع!
  • بررسی گیاه دارویی انیسون
  • بررسی خصوصیات و ویژگی های درمانی فلفل سیاه
  • 6 استفاده غیر معمول آلوئه ورا
  • عسل! متخصصی کار آمد برای درد های معده
  • نانوذرات ليپيدي با استفاده از موم‌هاي گياهي و زنبورعسل
  • راه حل گیاهی برای ریزش مو
  • ادویه های از بین برنده چربی
  • از چای برای مشکلات پوستی تان کمک بگیرید
  • با دمنوش جعفری آشنا شوید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است