مشاوره زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر علیرضا فقیهی
دکتر علیرضا فقیهی
متخصص گوش و حلق وبينى
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر

همه چیز درمورد انواع آجیل ها خواص درمانی آجیل آجیل

در این مطلب قصد داریم یک بار برای همیشه به سوالی که در ذهن بسیاری از افراد است پاسخ دهیم. بالاخره آجیل فایده دارد یا ضرر؟ صحبت ها و نقل قول های بسیاری در این رابطه می شنویم که البته بسیاری از این سخنان پایه و اسا علمی ندارند.

آجیل ترکیبی از میوه های خشک شده و مغزهای مختلف است که قبلا تصور می شد ارزش غذایی ندارد، چرب و چاق کننده است و برای سلامت بدن ضرر دارد. اما حالا محققان طور دیگری فکر می کنند.

نکته هایی در مورد آجیل

۱ آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می آورد و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل ۹۰درصد اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

۲ آجیل منبع پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین (E) و پروتئین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین E، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده غذایی از اکسید شدن و تخریب سلول ها و بروز بیماری هایی مانند دیابت هم جلوگیری می کند.

۳ آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می کنند و هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می شوند. فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی های روده بزرگ هم بسیار مفیدند.

۴ ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند.

۵ مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، در پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری های دوران پیری نیز تاثیر بسزایی دارند.

اما چرا باید از مصرف زیاد آجیل بترسیم؟

۱ آجیل ها پرکالری هستند و هر گرم آنها پنج کالری انرژی تولید می کند. از نظر ارزش تغذیه ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است. می دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه قدر؟ یعنی دو بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می تواند به اندازه دو بشقاب برنج در چاق کنندگی شما نقش داشته باشد.

۲ وجود چربی های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت های بدن می شود و افزایش وزن را در پی دارد. پس اگر خیلی اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می روید، دست در ظرف آجیل می کنید، سعی کنید برای جبران مافات، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی، بخصوص شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

۳ معمولا در تهیه انواع آجیل ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می شود. بنابراین مصرف بی رویه آجیل، مخصوصا اگر میزان نمک آن بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد. چون تحقیقات نشان داده که مصرف آجیل های شور می تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوک ناگهانی و ایست قلبی شود.

۴ بعضی از ترکیبات موجود در آجیل، مانند مواد بادام زمینی، برای بعضی افراد به شکل آلرژن عمل می کند. آلرژن یعنی ماده ای که می تواند برای شخص، ایجاد حساسیت و آلرژی کند.

5 1000
ارسال شده در 12 فروردین 1393 توسط با موضوع تغذیه
ویزیت یاب
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x