دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک

عده ای از افراد هستند که فکر می کنند برای لاغری و کاهش وزن می بایست هیچ غذایی نخورند و با گرسنگی دادن به خود وزن کم کنند. این روش در صورت تداوم شاید به کاهش وزن منتهی شود اما نتایج مخربی بر کل بدن وارد می کند به همین سبب لازم است تا کاهش وزن به روشی اصولی صورت پذیرد. با دکتر سلام همراه باشید.

بدون شک روش‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. به همین دلیل افراد بر اساس عادت‌های غذایی و سبک زندگی شان یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنند.

یکی از نظریه‌های رسیدن به تناسب اندام، خوردن یک صبحانه مفصل در شروع روز و به جای آن حذف وعده شام است، باید بدانید هیچ‌یک از متخصصان تغذیه حذف یک وعده غذایی را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند.

بدون شک روش‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. به همین دلیل افراد بر اساس عادت‌های غذایی و سبک زندگی شان یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنند. در این میان یکی از نظریه‌های رسیدن به تناسب اندام، خوردن یک صبحانه مفصل در شروع روز و به جای آن حذف وعده شام است. باید بدانید هیچ‌یک از متخصصان تغذیه حذف یک وعده غذایی را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند و هر سه وعده باید در برنامه غذایی روزانه افراد با هر وزنی وجود داشته باشد.

در واقع اگر فردی سرخود و برای کاهش وزنش یک وعده غذایی‌اش را حذف کند علاوه بر این که سلامت جسمی اش به خطر می‌افتد، دوباره وزن می‌گیرد و چاق می‌شود. از طرفی چون با حذف وعده‌ها حجم و تنوع مواد غذایی ای که در یک روز مصرف می‌شود، کاهش می‌یابد ممکن است فرد در درازمدت در معرض آسیب‌های ناشی از کمبود مواد غذایی قرار بگیرد. فراموش نکنید کمبودهای مواد مغذی و مورد نیاز بدن تاثیر زیادی بر اندام‌های مختلف دارد؛ مثلا کمبود ویتامین ‌A ممکن است فرد را دچار مشکلات پوستی و چشمی کند. البته یکی از باورهای شایع کاهش وزن و البته حفظ تناسب اندام، حذف وعده شام است.

متاسفانه ما اغلب خواسته یا ناخواسته کالری اضافی به بدن وارد می‌کنیم و اضافه وزن ناشی از این مسأله را به خوردن شام نسبت می‌دهیم. یادتان باشد از طریق صبحانه 20 تا 25 درصد از کالری مورد نیاز روزانه، 25 تا 30 درصد آن از ناهار و 25 درصد از وعده شام و بقیه هم از طریق میان وعده‌ها تامین می‌شود و حذف وعده‌های غذایی و بخصوص شام در بیشتر مواقع، نه تنها به کاهش وزن مناسب و پایدار منجر نمی‌شود، بلکه فرد را با مشکلات تغذیه‌ای رو‌به‌رو می‌کند. محدوده طبیعی قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم است که با صرف مواد غذایی در هر وعده افزایش پیدا می‌کند. اما در یک شخص سالم و طبیعی پس از گذشت دو ساعت از هر وعده غذایی، قند خون دوباره به میزان پایه‌اش برمی‌گردد و احساس گرسنگی تدریجی به فرد دست می‌دهد.

حالا اگر شخصی از خوردن شام پرهیز کند، به دنبال گرسنگی و در واقع پایین‌آمدن سطح قند مورد نیاز مغز، سطح سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و برای مغز چاره‌ای باقی نمی‌ماند جز این که پروتئین‌های ماهیچه‌ای بدن را فدا کند تا انرژی مورد نیاز خود را فراهم آورد و این امر در درازمدت می‌تواند به تحلیل عضلانی شخص منجر شود.

اگر هم شخصی می‌خواهد وزن خود را کم یا در سطح مطلوبی حفظ کند باید سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرد و با حذف وعده غذایی شام، کاملا برعکس عمل می‌کند. همچنین کسانی که شام نمی‌خورند، صبح‌ها نیز دیر از خواب بلند می‌شوند و بدنشان برای تامین میزان انرژی مورد نیاز خود ناگزیر به سوزاندن بافت چربی، آن هم به صورت ناقص می‌شود که از عواقب آن سردرد، تهوع و سوء تغذیه است.

 

منبع: شفا آنلاین

5 1000
ارسال شده در 5 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه

ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x