این روزها از هر خیابانی که می گذریم حتما یک فست فود در آن به چشم می خورد.افزایش گرایش افراد به خصوص نوجوانان به فست فودها باعث افزایش فست فودی ها در سراسر شهر شده است.طعم و مزه لذیذ این غذاها تمام افراد را وسوسه میکند.اما آیا تاثیر آن ها بر روی سلامتی نیز به اندازه ی طعمشان دلپذیر است!
کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف سس ها اظهار داشت: سس های کچاپ، مایونز و سفید جز برنامه غذایی ما هستند که افزایش کالری سس مایونز به دلیل وجود روغن، تخم مرغ و سرکه در آن، مصرف این ماده غذایی باعث بروز بیماری در افراد می شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه هر ۱۰۰ گرم سس مایونز در حدود ۸۰۰ کیلو کالری دارد، تاکید کرد: مصرف سس گوجه فرنگی در فست فود ها نیز مضر است.
وی با بیان اینکه سس گوجه فرنگی حاوی موادی مانند ذرت، مایع ذرت و شکر است، تاکید کرد: افراد چاق و مبتلایان به قند خون جهت کاهش وزن باید از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنند و افراد گوجه فرنگی را که غنی از ویتامین ث است و خاصیت ضدسرطانی دارد، جایگزین آن کنند.
صمدپور مصرف سس های خانگی را توصیه کرد و افزود: سس های خانگی با روغن های اعلا و زیتون تهیه می شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف سس باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و افزایش کالری می شود، عنوان کرد: مصرف غذاها با افزودنی های سنتی مانند دارچین، زردچوبه و زیره باعث بهبود سلامت بدن افراد می شود و مصرف دارچین جهت درمان بیماران مبتلا به آلزایمر مفید است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه در سرخ کردن مواد غذایی باید از روغن هایی با مقاومت بالا استفاده شود، اظهار کرد: در اکثر رستوران ها برای تهیه مواد غذایی مانند فست فود و پنیر پیتزا از روغن های سالم و مناسب استفاده نمی کنند.
وی با بیان اینکه ۱/۳( یک سوم) انرژی روزانه افراد از روغن و چربی دریافت می شود، تصریح کرد: هرفرد می تواند ۷ درصد انرژی خود را از چربی اشباع مواد غذایی لبنیات، پنیر پیتزا و گوشت گوسفند دریافت کند.
صمدپور با اشاره به اینکه ۹۳ درصد از انرژی بدن از چربی های  مفید مواد غذایی امگا ۳، ۶ و ۹ بدست می آید، تاکید کرد: مصرف روغن های مانند زیتون، کنجد، ذرت و آفتابگردان برای سلامت بدن مؤثر است.
وی با اشاره به روغن های اشباع بیان کرد: مصرف روغن های جامد، پالم، نارگیل برای سلامتی مفید نیست و از این مواد غذایی در صنایع،  قنادی و رستوران ها استفاده می شود که افراد باید با مصرف و انتخاب روغن مناسب سلامت تغذیه ای خود را تضمین کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال شده در 6 دی 1395 توسط خانم انیسی با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • زوجین درگیر با اختلال زناشویی به نام واژینیسموس
  • دانسته هایی درباره فواید ورزش پیلاتس
  • اهمیت دادن به برخی عادات سالم
  • ادم ریوی – علائم، علل و درمان
  • اگر میخواهید لاغر شوید ، شیر بنوشید !
  • ایست قلبی مهمترین عضو پرسپولیسی ها
  • صادرات داروی ایرانی ام اس به آسیا و اروپا
  • تصمیم به ازدواج و شرط و شروط قبل از آن
  • تاثیرات مفید سیر و لیمو در گردش خون
  • میوه ها و دوستی با دندان
  • رازآلود ترین بیماری خطرناک دنیا
  • مراحل رشد استخوان از دوران جنینی تا انتهای بلوغ
  • مواد غذایی موثر برای جلوگیری از بیماری های قلبی در مردان
  • گرمای هوا و تغییرات مضر در تنقلات
  • وعده های غذایی درماه رمضان چگونه باید باشد
  • محبوبترین ها

  • املاح و مواد معدنی سبوس برنج
  • رسیدن به لاغری با برخی ترفندهای تغذیه ای
  • نقش مهم میوه و ترکیبات آن نقش بر سلامت انسان
  • محاسبه غذاهایی که می خورید
  • میزان کالری تخمه هندوانه
  • معنی و مفهوم تغذیه چیست؟
  • آماده سازی ذهن برای کاهش وزن قسمت 2
  • تاثیر رژیم مدیترانه‌ای بر سلامت مردان
  • نوشیدنی پرطرفدار دشمن کلسیم
  • 8 شیوه ساده برای کاهش مصرف شکر
  • این سالادها اضافه وزن می آورند
  • کنسرو ها تهدید برای سلامتی ما
  • مراقبت های لازم برای تهیه دمنوش
  • خاصیت موجود در ویتامین B2
  • تناسب اندام بهتر با این روش ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است