یکی از عواملی که بدن به شدت به آن نیاز دارد خواب است.هنگامی که انسان به خواب میرود تقریباً تمام اعضای بدن انسان به استراحت میپردازند و این استراحت باعث میشود بعد از بیدار شدن از خواب احساس سرحالی کنیم.خواب و بیداری را هم میتوان در انسان دید و هم حیوانات.پس نتیجه گیری میکنیم که خواب یکی از ضروری ترین موارد در زندگی هر فرد است.

پزشکان با تاکید بر اینکه کمبود خواب به هیچ‌وجه برای سلامت مغز مفید نیست، متذکر شدند که عملکرد مغز زنان بر اثر کم‌خوابی بیشتر آسیب می‌بیند.

پیش از این اطلاعات کافی در مورد مقایسه تفاوت تاثیر کمبود خواب در زنان و مردان وجود نداشته و به همین دلیل متخصصان سلامت بر آن شدند تا این فرآیند را بررسی کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که ساعت زیستی بدن، خواب را تنظیم می‌کند. این ساعت بیولوژیک به انسان کمک می‌کند تا رفتارهایش را در طول شبانه‌روز هماهنگ سازد. زمانی که هوا روشن است مردم برای فعالیت و کار آماده هستند و پس از تاریک شدن برای خوابیدن آماده می‌شوند.

یک گروه از سلول‌های عصبی که تقریبا در تمامی نقاط بدن و مغز پیدا می‌شوند مسئول این سرنخ‌ها هستند. زمانیکه ساعت زیستی بدن به درستی کار نکند از تنظیم خارج شده و اختلال‌های روانی، کاهش عملکرد مغز، افسردگی و بیماری آلزایمر را در پی خواهد داشت.

درحالیکه نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که این اختلال‌ها در زنان بیش از مردان شایع است و زنان در تحقیقات مربوط به خواب، به مراتب کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در این مطالعه 16 مرد و 18 زن در فضای کنترل شده بدون چرخه روشنایی و تاریکی طبیعی قرار داده شدند. این اتاق به گونه‌ای طراحی شده بود تا بر مغز و ساعت درونی بدن تاثیر مشابه با کار کردن در شیفت شب را بگذارد.

همچنین در زمان بیداری از این افراد درخواست شد تا هر سه ساعت با انجام تست‌هایی، کنترل حرکتی و حافظه خود را ارزیابی کنند. در مواقع خواب نیز با استفاده از نوار مغزی فعالیت الکتریکی در مغز این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مدیکال دیلی، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد چرخه خواب – بیداری و دوره‌های شبانه‌روز تمامی جنبه‌های عملکرد بیداری را تغییر می‌دهد. و البته در زنان عملکرد شناختی در مقایسه با مردان آسیب بیشتری می‌بیند.

منبع : سیمرغ

ارسال شده در 8 دی 1395 توسط سلمان آرین با موضوع مغز و اعصاب

پیشنهاد سردبیر

  • عکس های وسیله فرز ماندرل اسنپ آن
  • هر آنچه باید در مورد عرق کردن بدانید
  • عکس های وسیله پرکاربرد استنت
  • اثرات منفی رژلب روی هوش
  • توصیه های موثر برای مقابله با اضافه وزن
  • اگر فشار خون دارید ، زالزالک بخورید
  • کیفیت هوای تهران بار دیگر مرز آلودگی را پشت سر گذاشت
  • علائم وسواس در وجود شما
  • بیماریهای مخصوص خانمهای باردار
  • چه فاکتورهایی باعث بوجود آمدن استرس در کودک میشود
  • چطوری به روش دقیق و عالی وزن خانمها را محاسبه میکنند
  • حتما با کودکان 5 ساله تان بازی کنید
  • تهیه مواد مخدر آسان تر از پفک است
  • آیا بیماری آنافیلاکسی واکسن دارد؟
  • اُما ترومن چگونه ورزش شانه انجام می دهد
  • محبوبترین ها

  • با روزی 60 دقیقه فعالیت وزن خود را کنترل کنید
  • کاهش گردن درد برای کارکرد مطلوب
  • معنا و مفهوم کاتا
  • ۱۵ تمرین با استفاده از وزن بدن
  • اهمیت استراحت دادن به بدن پس از ورزش
  • پیامدهای ناشی از ترک ورزش
  • غذاهای آنابولیک بخورید تا سالم بمانید
  • قبل از مسابقه ی ورزشی چه بخوریم؟
  • هر آنچه باید درباره باشگاه ورزشی بدانید
  • دونده های تازه کار بخوانند!
  • ورزش کردن تا چه حد خوب است؟
  • فعالیت برای تامین نیروی حیاتی
  • بر سندرم بیش فعالی ورزشی هوازی چه تاثیری دارد؟
  • تمرینات قدرتی برای سنین پایین
  • خستگی با رایانه را اینگونه برطرف کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است