برخی نوشیدنی های سالم می توانند به افزایش نشاط شما کمک کنند و احساس خوبی در شما ایجاد کنند می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید برای تضمین سلامتی بدنتان نیازمند مصرف مایعات سالم هستید در راس این نوشیدنی ها آب قرار دارد سپس شیر ،چای و دیگر نوشیدنی سرد و گرم ،که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد .

◊ توصیه های کلی در مصرف مایعات بنا به موقعیت، جنس و وضعیت سلامت افراد عبارتند از:

نوشیدنی ها، بخش مهمی از نیاز روزانه بدن را به مایعات برای سوخت و ساز مواد تامین می کنند.

✅ همانگونه که انتخاب یک نوشیدنی مفید و مغذی تأثیر مطلوبی در سلامت شخص دارد، عدم دقت در انتخاب آن نیز می تواند سلامت را به خطر اندازد.

 

✅نوع آشامیدنی باید متناسب با آب و هوا انتخاب شود زیرا مصرف این مواد در تغییر درجه حرارت پوست نیز اثر دارد به این ترتیب که نوشیدنی های گرم سبب افزایش جریان خون زیر پوستی شده و در نتیجه شخص احساس گرما می کند. عکس این عمل با آشامیدن نوشیدنی های خنک اتفاق می افتد.

 

✅ استفاده از آب میوه ها و سبزی های تازه و خنک، موجب نشاط روح و تقویت جسم می شود.

 

✅به طور متوسط مصرف ۸ لیوان مایعات (ترجیحا آب) در روز برای بالغین توصیه می شود.

 

✅نیاز روزانه مردان به مایعات حدود یک لیتر بیش از زنان است.

 

✅ در خانم های باردار به قطع و یا محدود کردن مصرف برخی نوشیدنی ها از جمله قهوه، چای، نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین تاکید شده و آب به عنوان بهترین نوشیدنی معرفی شده است.

✅مادران شیرده حدود ۱-۰/۷۵ لیتر بیش از سایر زنان نیاز به مصرف مایعات جهت تامین آب مورد نیاز بدن و تولید شیر دارند.

 

✅ مصرف مایعات کافی در سنین بالای ۵۵ سال مورد تاکید است. این گروه سنی بیشتر مستعد عدم تعادل آب و الکترولیت در بدن خود به علل مختلف از جمله کاهش احساس تشنگی، کاهش عملکرد قلب و کلیه، کاهش تحرک بدنی و استفاده از داروهای مدر، ملین و سایر داروها هستند.
✅همچنین توصیه می شود در مواقعی که تهوع صبحگاههی وجود دارد از مایعات، بین وعده های غذایی استفاده شود و نه همراه غذا.

 

✅ در صورت بروز یبوست که به علت کم شدن حرکات لوله گوارش ایجادمی شود، برای کمک به تنظیم حرکات روده ها توصیه می شود همراه با غذاهای پر فیبر مانند نان سنگک، حبوبات و غلات مقادیر زیادی مایعاتی همچون آب یا آب میوه طبیعی مصرف شود.


تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: بررسی جزئیات رژیم مایعات

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 8 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • زوج های ناراضی
  • بیماری های کلیدی دندان
  • آیا گیاه افدرا علاوه بر لاغری عارضه های جانبی هم دارد؟
  • تنظیم فشار زن باردار با این میوه
  • خرید کفش نامناسب و غیراستاندارد
  • بررسی اجمالی موضوع زگیل های خطرناک در دخترها
  • علل و عوامل ایجاد کننده تکرر ادرار در زنان و مردان
  • روش مناسب برای فراموش کردن خاطرات
  • 10 درصد کودکان اچ‌آی‌وی مثبت، هر گز به ایدز مبتلا نخواهند شد
  • تاثیرات منفی بی تفاوتی زوجین
  • آیا خواب بیشتر در روز تعطیل به سلامت آسیب میرساند؟
  • نوع شامپویی چقدر مهم است
  • وظایف پرستاران در قبال داروی نیتروگلیسیرین
  • تست شخصیت شناسی از نوع همدردی
  • سلامتی بیشتر در گرو ورزش بیشتر
  • محبوبترین ها

  • اسرار جالب خانه تکانی
  • آموزش تا کردن کاغذ-پروانه کاغذی( آموزش تصویری)
  • پرخوابی یا کم خوابی،کدام یک خطرناک تر است؟
  • عادات ضد ثروتمند شدن
  • خرید کفش نامناسب و غیراستاندارد
  • بهبود کیفیت خواب در مکان های سرسبز
  • رکورددار سکته مغزی را بشناسید!
  • ماساژ دادن پا قبل از خوابیدن
  • لوله گذاری معده چند نوع است؟
  • کمی آب بدن و این هشدارها
  • کف دست یا پیمانه همراه ؟
  • حس بهترین خواب دنیا
  • ناراحتی های مختلف هنگام بیدارشدن از خواب
  • عطر مناسب با پوستمان استفاده کنیم
  • رعایت برخی نکات برای تهیه عطر
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است