برخی موادغذایی برای درمان سرماخوردگی به ما کمک زیادی می کنند از جمله می توانیم به سوپ ، زنجبیل ،مایعات گرم ،فلفل قرمز و سیر اشاره کنیم همچنین گرم نگه داشتن بدن و پرهیز از مصرف خوردنی های سرخ شده و چرب تاثیر زیادی بر درمان سرماخوردگی خواهد گذاشت .

  • مصرف مایعات گرم:

مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند.

لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند. سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم بود و در تخفیف علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی موثر واقع گشت. البته بهتر است که در تهیه سوپ مرغ از انواع سبزیجات تازه نیز استفاده شود.

  • زنجبیل:

زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

در لینک زیر راجع به زنجبیل بیشتر بدانید: تقویت سیستم ایمنی بدن با زنجبیل و لوبیا

  • فلفل قرمز:

فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند. ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌گردد، ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک نماید. همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک نماید.

  • سیر:

سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند. سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک نماید.

  • مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی:

بی شک ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی نظیر: سبزیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید می‌باشند.

 

  • غذاهای غنی از روی:

مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

  • اجتناب از مصرف محصولات شیرین حاوی شکر:

رژیم غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را از طریق تقلیل توانایی گلبول‌های سفید خون در سرکوب مهاجمین باکتریایی و ویروسی، کاهش می‌دهد. شکر موجود در نوشیدنی‌های شیرین شده می‌تواند به میزان ۵۰ درصد پاسخ ایمنی بدن را تا پنج ساعت پس از صرف نوشیدنی تقلیل دهد. در حالی که مصرف منابع کربوهیدرات‌های فیبردار (پیچیده) تأثیر نامطلوبی را بر سیستم ایمنی به همراه ندارند.


تهیه وتنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی


لینک مرتبط: کالری پرتقال

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 9 دی 1395 توسط motallebi-b با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • فاکتورهای مهم برای بیمارنشدن
  • بهترین فاصله سنی میان هر بارداری
  • کلماتی که زندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهند
  • عکس هایی از تیغ های جراحی
  • برطرف کردن خطوط و لک روی صورت با این روش ها
  • قایم شدن اطفال در پشت والدین
  • درمان نورومای آکوستیک
  • بد رفتاری سالمندان اغلب باعث از دست رفتن آن ها در اورژانس می شود
  • رفع مشکلات مربوط به آرتروز زانو
  • عدم آشنايي پزشكان از داروهای گیاهی باعث عدم استقبال از داروهای گیاهی شده است
  • به خطر افتادن قدرت باروری زنان با نوشیدنی های قندی
  • آیا هر روز آسپرین بخوریم یا نه
  • همه آثار و چالش های طلاق بر جامعه
  • نکات مورد توجه در حمام کردن خانم ها
  • یک دنیا خاصیت برای پای مرغ
  • محبوبترین ها

  • به اشتباه افتادن پزشک با این علائم مشترک در بیماریها
  • تاثیر موسیقی روی بینایی
  • دستورات رژیم لاغریِ پنج: دو بر چه مبنایی است
  • الکل یا همان اتانول 96 درجه چیست؟
  • بازسازی سینه زنان! راه حلی ارزشمند
  • یک ژل منحصربفرد که زخم های سوختگی را سریع خوب میکند
  • برای سلامت روده هایتان این کارها را انجام دهید
  • هرگز از مصرف کدوتنبل قافل نشوید
  • اهمیت چکاپ های سالانه برای آقایان
  • ضربه به اوربیت
  • هشدار لخته شدن خون برای بیماران
  • تعریف بیهوشی و نوع بیهوشی
  • چکار کنیم که در سنین پیری حافظه قوی داشته باشیم
  • ایمن درمانی برای سرطان غدد لنفاوی غیر هادکین
  • از لیزر لیپولیز در چه زمانی نباید استفاده کنیم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است