مصرف برخی موادغذایی برای بدنمان ضروری و مهم است با استفاده از آن ها می توانید از سلامتی تان بیشتر مراقبت کنید روغن زیتون،ماهی ،تخم مرغ ،آووکادو ،آجیل از جمله موادغذایی هستند که به آن ها نیاز دارید دریافت املاح و ویتامین ها و موادمعدنی  هر یک از این مواد غذایی برای هر عضوی از بدن لازم و ضروری تلقی می شود .

به وضوح مشخص شده که مصرف غذاهای غنی از چربی های سالم مانند آجیل، روغن های گیاهی، و ماهی، اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی دارد.

در اینجا 13 خوراکی که حاوی بیشترین میزان چربی های غیر اشباع و مفید هستند، و باید روزانه مصرف شوند، معرفی شده است:

روغن زیتون: اصلی ترین چربی سالم است و پژوهش های بلند مدت نشان می دهد که مصرف مداوم آن منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت می شود. اجزای مختلف روغن زیتون شامل اسید اولئیک وsecoiridoidsمنجر به کند شدن روند پیری می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد سبزیجات سرخ شده توسط روغن زیتون حاوی میزان آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

ماهی: همیشه از نسل های مختلف شنیده ایم که ماهی غذای مغز است و آنهم به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3 در این ماده غذایی. مغز برای سالم ماندن نیاز به مصرف این چربی ها دارد. دستورالعمل های جدید غذایی توصیه به مصرف 8 اونس در هفته اسیدهای چرب امگا 3 می کند و آن هم برای مبارزه با التهاب و بیماری های مزمن.

آووکادو: منجر به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. محققان مکزیکی در سال 2014 اعلام کردند که مصرف منظم آووکادو علائم سندرم متابولیک را کاهش داده، قند خون را کنترل می کند و منجر به کاهش سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید می شود.

تخم مرغ: تحقیقات نشان می دهد که مصرف صبح هنگام تخم مرغ می تواند احساس سیری را افزایش داده و در برابر مصرف شیرینی مقاومت ایجاد می کند.

آجیل: آجیل ایده آل ترین میان وعده از سوی طبیعت است و سرشار از ویتامینEو اسیدهای چرب آمینه، به همراه اسیدهای چرب غیر اشباع. خوردن مصرف منظم گردو خطر ابتلا به دیابت را 50 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 30 درصد کاهش می دهد. ضمن این که خوراکی موثری در کمک به جلوگیری از بروز سکته مغزی است.

کره بادام زمینی: مصرف منظم این خوراکی خطر ابتلا به سرطان سینه را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و احساس سیری کامل ایجاد می کند.

روغن نارگیل: نوعی اصلی از چربی های اشباع شده به نام اسید لوریک در روغن نارگیل وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است ضمن این که به عنوان منبع انرژی مفید شناخته می شود.

شکلات تیره: یک تکه شکلات تیره و مصرف آن در روز، محافظی برای قلب است. محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گزارش داده اند که مصرف شکلات تیره، میکروب های خوب روده مانند بیفیدوباکتریوم و باکتری های اسیدلاکتیک را را رشد می دهد و منجر به تولید ترکیبات ضد التهابی برای بهبود سلامت قلب و عروق می گردد.

ماست یونانی: در برابر ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان و بیماری های قلبی محافظت ایجاد می کند و یک منبع خوب چربی های مفید بخصوص برای گیاه خواران است.

زیتون: سرشار از اسید اولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که به حفاظت از سلامت قلب کمک م یکند. همچنین حاوی پلی فنول های آنتی اکسیدان یاست که منجر به محافظت در برابر آسیب سلولی می شود؛ و غنی از آهن، مس و فیبر است.

دانه ها: دانه هایی مانند دانه کدو، کنف، کتان، چیا، آفتاب گردان و … سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که منجر به سرکوب التهاب می شود. همچنین منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامینEو آهن و منیزیوم محسوب می شود.

سویا: منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب غیر اشباع است که می تواند جایگزین گوشت باشد. سویا همچنین غنی از فیبر و ایزوفلاون؛ نوعی استروژن گیاهی است.

پنیر: پنیرهای کم نمک و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش سطح کلسترول ال دی ال را کاهش می دهد. پنیرهای کهنه منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند و هضم غذا را راحت تر می کنند. پنیر سرشار از فسفر، پروتئین و کلسیم است و به حفظ وزن سالم نیز کمک می کند.

منبع:health

5 1000
ارسال شده در 9 دی 1395 توسط با موضوع تغذیه | 143 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • مشکلات خواب با این وسایل هوشمند
  • پیشگیری تا درمان آبسه دندان
  • افزایش خطر بستری شدن به دلیل هیپوگلایسمی با مصرف ترامادول
  • خیانت کردن بعضی مردان چه علتی دارد؟
  • آموزش تصویری بدنسازی در ۶ هفته ( بخش 6)
  • کاهش پاسخ دهی اشتباه در کنکور امسال
  • تاثیرات مختلف پیاده روی بر استخوانها
  • هر روز صورت خود را با عسل بشوئید
  • محبوبترین ها

  • در طب چینی Yin و Yang چه مفاهیمی دارند؟
  • گیاهان تاثیرگذار بر افسردگی
  • پیشگیری از مشکلات قلبی با مصرف زردچوبه
  • مصرف زردچوبه چه تغییراتی را در بدن شما به وجود می آورد؟
  • درمان خانگی و خلاصی از باکتری معده و تعادل هضم
  • نتایج جدیدترین مطالعات بر روی ایمنی زایی گیاه دارویی جینسنگ اعلام شد
  • تونیکی برای ایمنی بهتر و درمان عفونت
  • پرخاصیت دمنوشها را بشناسید
  • رپورتاژ

  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • متد جدید ترمیم مو فقط در یک جلسه
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما