میزان خواب روزانه زمان مناسب خواب خواب راحت خواب چند ساعت خواب برای بدن لازم است
داشتن خواب خوب و مناسب یکی از ملزومات اصلی سلامتی است. داشتن خواب راحت می تواند سبب دو برابر شدن انرژی شما در طول روز شود. زمان خواب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت خواب دارد؛ شما باید بدانید که بسته به میزان فعالیت و نوع فعالیت خود چه میزان خواب در طول شبانه روز برای شما مناسب است. با دکتر سلام همراه باشید.

حوادث جاده ای در ایران آمار بالایی دارد و بیشتر این حوادث در نیمه دوم خواب شبانه (ساعت 4 تا 6) رخ می دهد که رانندگان خواب آلوده هستند؛ این درحالی است که به گفته متخصصان علوم اعصاب شناختی و روانپزشکان افراد باید بین 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند.

 

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه 16 هزار مورد مرگ در اثر حوادث جاده ای در ایران رخ می دهد که همراه با آن 200 هزار نفر نیز مصدوم می شوند و هزینه های سنگین مالی و روانی بر افراد، خانواده ها و نظام سلامت کشور تحمیل می کند.
این درحالی است که با داشتن یک خواب کامل شبانه می توان از بروز بسیاری از این حوادث که عامل اصلی آن خواب آلودگی و اختلالات خواب رانندگان است، پیشگیری و به دنبال آن از صرف بسیاری از هزینه ها جلوگیری کرد.
دکتر محمد قدیری روانپزشک در این خصوص گفت: با توجه به اینکه کشور ما بسیار حادثه خیز در سوانح رانندگی است، علل و عوامل بروز این حوادث بررسی شده و نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که یکی از این عوامل بسیار مهم، بحث خواب آلودگی های روزانه رانندگان است.
وی افزود: اختلالات خواب یکی از عوامل مهم ایجاد حوادث در تمام دنیا است مثلا در حادثه چرنوبیل و انفجار اخیر در کارخانه مواد شیمیایی در هند عامل اصلی خواب آلودگی برخی عوامل مطرح شده است.
قدیری اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهند که مدت طول خواب طی قرن اخیر حدود یک ساعت کاهش یافته است. از زمان صنعتی شدن جوامع، افراد کمتر می خوابند و مدت زمان خواب انسان ها نیز کمتر شده است.
وی ادامه داد: در گذشته یک تا دو ساعت بعد از تاریک شدن هوا افراد به خواب می رفتند و با روشن شدن هوا از خواب بیدار می شدند اما این نگرش در عصر حاضر تغییر یافته است.
قدیری اظهار کرد: بیشترین سوانح در نیمه دوم خواب یعنی در ساعات بین 4 تا 7 رخ می دهد و این مساله به این دلیل است که فرد خواب کامل نداشته و ساعاتی را که باید به خوابیدن اختصاص می داده، بیدار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه آموزش های لازم ارائه شود، افزود: باید آموزش داده شود که افراد برای حفظ سلامتی و هوشیاری خود به چند ساعت خواب نیاز دارند و چه ساعاتی را در طول شبانه روز باید بخوابند.
قدیری با بیان اینکه همه افراد به ویژه کودکان باید حدود 8 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند، ادامه داد: لازم است به رانندگان آموزش داده شود که خواب کافی داشته باشند و نیروی انتظامی نیز باید در ساعات 4 تا 7 که اوج بروز حوادث جاده ای است، مداخله و دقت بیشتری داشته باشند.
وی به خواب میان روز اشاره کرد و گفت: اگر افراد بتوانند بین ساعت 14 تا 16 نیم تا یک ساعت بخوابند، بازتوانی خوبی از لحاظ شناختی پیدا می کنند و هوشیاری بیشتری در ساعات باقی مانده روز خواهند داشت.
قدیری اظهار کرد: اختلالات خواب شبانه یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان نیز به شمار می رود؛ این مساله باعث می شود دانش آموزان به دلیل کم خوابی، صبح ها با خواب آلودگی سرکلاس درس حاضر شوند و همین موضوع بر رشد تحصیلی آنها تاثیر می گذارد.
وی توصیه کرد که افراد ساعات خواب خود را تغییر ندهند و الگوی ثابتی برای خواب داشته باشند؛ به عنوان مثال بین ساعات 22 تا 24 بخوابند و حدود 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند تا بتوانند از بازتوانی و هوشیاری خوبی در طول روز برخوردار باشند.
قدیری گفت: در واقع هر فرد باید یک برنامه بر اساس ساعات روز، برای خواب و امور زندگی خود داشته باشد زیرا با رعایت این برنامه، مغز به این الگو عادت می کند و خود به خود در ساعت مشخصی به خواب رفته و بیدار می شود.
منبع: ایرنا

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 12 دی 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • مشخصه دور پاشنه کفش ورزشی
  • نکاتی در مورد خوردن آجیل به صورت روزانه
  • خطرات و پیامدهای اضطراب مزمن روی بدن انسان
  • نوشیدن آب و یک دنیا خاصیت
  • عکس های رادیوگرافی تی وی سیستم
  • سرما خورده هایی که نیرو ندارند این سوپ را بپزند
  • مواد غذایی ممنوعه برای خانم های باردار
  • راهکارهای طلایی برای رهایی از افکار مزاحم
  • محبوبترین ها

  • شناخت افراد با اعتماد به نفس ضعیف
  • کسب مهارت های شادی در افراد پرمشغله
  • تاثیرهای فرهنگی و رسانه ای در کودکانی که اختلال سلوک دارند
  • اهداف مراقبه
  • نکات مهم در زمینه اضطراب داشتن در محل کار
  • به همراه دکتر اوز با استرس مبارزه کنید
  • پدران ممکن است به طور متوسط مشکلات کمتری با بچه ها داشته باشند
  • افراد شاد و پرشور و نشاط و این روحیات
  • رپورتاژ

  • کمک به بهبود هضم و افزایش ایمنی
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • لیفتینگ با نخ
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است