مینیسک علائم پارگی رباط زانو علائم پارگی رباط پا درمان پارگی رباط زانو بزرگترین مفصل در بدن بانداژ و گچ گیری پارگی پا

 

زانوها نیازمند برخی مراقبت های مهم هستند به مرور زمان و با کهولت سن ممکن است در زانوها دچار درد و عارضه های مختلف شویم التهاب تاندون، درد غضروف،کشیده شدن رباط ،درد عضله و آرتریت از رایج ترین بیماری های مربوط به زانو به شمار می روند که در ادامه با روش های درمانی مربوط به هر یک آشنا خواهید شد.

بعد از اینکه یک رباط کشیده، تضعیف یا پیچ خورده می‌شود، به شکل و سفتی طبیعی برنمی‌گردد. این امر، مفصل زانو را ناپایدار می‌کند.

دکتر اسکات ویس، فیزیوتراپ رسمی، مربی ورزشی، می‌گوید زانو بزرگترین مفصل در بدن است. زانو به پای شما اجازه‌ی خم و راست شدن می‌دهد که این کار بزرگی است. به طرز غیر شگفت آوری، دلایل متعددی برای مشکلات مفصلی که ممکن است تجربه کنید، وجود دارد. در اینجا، ویس ۶ علت رایج درد زانو را همراه با علائم و نشانه‌ها، و نکات درمانی برای هر کدام را توضیح می‌دهد.

۱. استفاده ی بیش از حد و التهاب تاندون
وقتی یک تاندون در اطراف زانو به خاطر استفاده‌ی مداوم و مکرر، متورم و ملتهب می‌شود، شروع به درد آمدن می‌کند. ناحیه‌ی آسیب دیده معمولاً متورم می‌شود، یا یک برجستگی در مجاورت تاندون ایجاد می‌شود. یک علامت دیگر درد در این ناحیه، وقتی زانو را حرکت می‌دهید یا خم می‌کنید، افزایش می‌یابد.
این راه را امتحان کنید: می‌توانید با استراحت و استفاده از یخ بر روی زانو، التهاب را کاهش داده و در پی آن درد را تسکین دهید. دکتر ویس همچنین ورزش های برونگرا (eccentric)، مثل سقوط همسترینگ، را توصیه می‌کند. روی زمین زانو بزنید و پاهایتان زیر یک تخت یا مبل باشد تا آنها را ثابت نگه دارد، سپس تنه‌ی خود را به آرامی به طرف زمین خم کنید.
۲. بیومکانیک
داشتن فرم بد در هنگام انجام هرگونه فعالیت فیزیکی می‌تواند موجب هر دو نوع آسیب‌های حاد و مزمن گردد. از پیاده روی گرفته تا تمرین مقاومتی، فرم و تکنیک صحیح، کلید اصلی پیشگیری از فشار و کشیدگی مفاصل است. اگر به طور معمول درد زانو را تجربه نمی‌کنید اما در برخی مواقع هنگام تمرینتان درد شروع می‌شود، فرم خود را بررسی کنید. زانوها نباید در هنگام انجام حرکت لانژ یا اسکات بهم نزدیک شوند (شکل مقعر پیدا کنند) یا از انگشتان پا جلوتر روند.
این راه را امتحان کنید: عضله‌ی درگیر را کشش بدهید و ورزش‌های AROM (دامنه‌ی حرکتی فعال) بدون تحمل وزن انجام دهید. مثال: روی یک صندلی بنشینید و زانویتان را تا سینه‌تان بالا بیاورید، رها کنید، و با زانوی دیگر تکرار نمایید. اگر درد ادامه داشت، یخ بگذارید، استراحت کنید، و دوباره بررسی نمایید.
۳. درد غضروف
وقتی مردم درباره‌ی غضروف پاره شده‌ی زانو حرف می‌زنند، معمولاً به منیسک پاره شده‌ی زانو اشاره می‌کنند. آسیب‌های منیسک زانو از رایج ترین علل درد زانو در بین افراد فعال است و می‌تواند هنگام هر فعالیتی که در آن به طور شدید زانو را پیچ بدهید یا بچرخانید، رخ دهد. علائم شامل صدای تیک تیک، پاپ، یا تلق و تلوق در عمق زانو می‌شود. این معمولا به خاطر شروع، توقف و تغییر وضعیت سریع، یا صرفاً به خاطر تغییر جهت ناگهانی رخ می‌دهد. ویس می‌گوید همچنین اگر هنگام اسکات زیاد پایین بروید یا از روی صندلی به شکل عجیبی بلند شوید، این وضعیت می‌تواند رخ دهد.این راه را امتحان کنید: بعد از یک آسیب منیسک زانوی مشکوک، به سرعت روی آن یخ بگذارید. شاید لازم باشد پزشک تان را ببینید تا تعیین کند که آیا به MRI نیاز دارید یا خیر. MRI نه تنها پارگی را تایید می‌کند، بلکه می‌توانید بدانید که لازم است آسیب به صورت محافظه کارانه درمان شود یا خیر. وقتی دوباره برای ورزش کردن روبراه شدید، زانو را با بلند کردن پا در حالت ایستاده، کشش عضله همسترینگ و بلند کردن پاشنه، تقویت و تثبیت نمایید.۴. رباط کشیده شده
بعد از اینکه یک رباط کشیده، تضعیف یا پیچ خورده می‌شود، به شکل و سفتی طبیعی برنمی‌گردد. این امر، مفصل زانو را ناپایدار می‌کند. وقتی از یک آسیب رباط، مثل رباط صلیبی جلویی رنج می‌برید، می‌تواند تورم زیادی ایجاد شود، که باعث عملکرد نادرست بیشتری می‌گردد.

این راه را امتحان کنید: انجام RICEبه ترتیب، استراحت، یخ، فشار، بالا آوردن. بستن و مهار زانو برای این آسیب بهترین کار است.
۵. درد عضله
کشیدگی یا پارگی عضله در اطراف مفصل زانو باعث درد در آن ناحیه خواهد شد و معمولاً در یک نقطه‌ی خاص روی برجستگی عضله و یا در محل اتصال عضله و تاندون متمرکز می‌شود. اگر عضلات همسترینگ، کشاله ران، یا چهارسر ران، کشیده یا دچار گرفتگی شوند، بیشترین احتمال درد در اطراف زانو را خواهد داشت.
این راه را امتحان کنید: بهترین درمان برای درد حاد عضله، سرما درمانی در ابتدا، و سپس رفتن به سمت گرما و کشش ملایم است.
۶. آرتریت
در طول زمان، غضروفی که استخوان‌های بلند را می‌پوشاند (به نام غضروف هیالین که با غضروف لیفی و غضروف زانو تفاوت دارد) فرسوده می‌شود، که باعث درد در عمق زانو می‌شود. فرسودگی و پارگی طبیعی مورد انتظار است، اما وقتی فردی نوسانات وزن یا چاقی را تجربه می‌کند، آرتریت می‌تواند زودتر رخ دهد و به یک سطح بزرگتر پیشروی نماید.

این راه را امتحان کنید: درمان انتخابی برای آرتریت مفصل، گرما یا آب درمانی، و ورزش‌های با دامنه‌ی حرکتی ملایم است (با بررسی پتانسیل حرکت کامل یک مفصل) از کشش کامل در ورزش‌های ROM پرهیز کنید.

سرویس سبک زندگی فردا

5 1000
ارسال شده در 13 دی 1395 توسط با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی | 126 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • چطوری انواع گوناگون بافت مو را یاد بگیریم
  • بررسی عوارض جانبی یبوست
  • چگونه هوشمندانه یاد بگیریم؟
  • چشم قرمز یا ورم ملتحمه
  • اطفال را از بیماری والدین مطلع سازید
  • تغییر سبک زندگی در تابستان برای تاثیرات سوء گرما
  • 5 راهکار برای بهبود جریان خون در بدن
  • ترفندهای خانگی تمیز کردن زیورآلات و ظروف نقره
  • محبوبترین ها

  • برای بانوان چربی سوزی با چه شیوه ای
  • دستورات لازم برای انجماد صحیح مواد غذایی
  • پیری زودرس با این موارد
  • چگونه گوش هایمان را شست و شو دهیم
  • مگس سفید، مهمان ناخوانده ی پایتخت
  • لیف کشیدن و این نکات مهم
  • سرکه سفید و استفاده های جانبی از آن
  • برابر بودن مزایای حمام آبگرم با یک جلسه تمرین
  • رپورتاژ

  • درمان های زیبایی دندان توسط دکتر مجید فر
  • فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب
  • جراحی های پیشرفته زیبایی و پلاستیک
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما