بصورت تقریبی میتوان گفت که همه اعضایی که به اراده انسان هستند در زمان خواب به استراحت میپردازند تا بعد از خواب شاداب و سرحال باشند.خواب برای دور کردن خستگی و آوردن شادابی میباشد اما بعضی اوقات از خواب بیدار میشویم و هنوز خسته ایم.علت این خستگی بعد از خواب چه میباشد و راه حلش چیست؟

با هزار سختی و بعد از اینکه تا می‌توانید در رختخواب این پهلو و آن پهلو می‌شوید، عاقبت به اجبار برمی‌خیزید و آبی به دست و صورتتان می‌زنید.

ساعت زنگ می‌زند و شما از خواب می‌پرید. صبح شده است و باید یک روز دیگر را آغاز کنید ‌اما انگار نه انگارکه دیشب خوابیده‌اید و هنوز خسته‌اید چون همه شب را در حال خواب دیدن بودید. با هزار سختی و بعد از اینکه تا می‌توانید در رختخواب این پهلو و آن پهلو می‌شوید، عاقبت به اجبار برمی‌خیزید و آبی به دست و صورتتان می‌زنید.

این مشکلی است که خیلی‌ها با آن دست به گریبان هستند. با دکتر علی شریفی ، روانپزشک در این مورد که چرا بعضی‌ها در طول شب زیاد رویا می‌بینند و راه‌های حل این مشکل گفت‌وگو‌ کرده‌ایم.

وقتی همه خوابیم

رویا دیدن فعالیت قسمتی از مغز است. انسان‌ها از یک سالگی شروع به رویا دیدن می‌کنند. بچه‌ها از سن سه تا چهار سالگی تفاوت بین واقعیت و رویا را تشخیص نمی‌دهند.۲۰درصد زمان خواب بزرگسالان نیز به رویا دیدن سپری می‌شود.

چه وقت باید نگران شد؟

اگر کم اتفاق می‌افتد شما در خواب رویا ببینید جای نگرانی ندارد چرا که رویا دیدن در حد کم، دلیل بر مشکل فرد نیست ولی زیاد دیدن رویا می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب و افسردگی باشد.

خستگی بعد از خواب

گاهی وقتی از خواب شبانه برمی‌خیزید احساس می‌کنید خستگی شما برطرف نشده است. این امر دلایل مختلفی دارد از جمله:

مشکلات جسمی: برای مثال مشکلات تنفسی به این صورت که اکسیژن به مغز نمی‌رسد یا اینکه فرد دچار انسداد در حلق وحنجره می‌شود، در خواب اختلال ایجاد می‌کند. کم‌کاری و پرکاری تیروئید و بیماری‌های اسکلتی و مفصلی نیز گاهی باعث کاهش کیفیت خواب می‌شوند.

مشکلات روانپزشکی: افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند معمولا خواب با کیفیتی ندارند. افرادی که به کارهای روزانه خود بسیار اهمیت می‌دهند و با مشغله فکری زیادی به خواب می‌روند هم اغلب خواب راحتی ندارند.

یک روز پر از خستگی

به‌طور حتم اگر صبح از خواب بیدار شوید و احساس خستگی شدیدی کنید، نمی‌توانید کارها و مسوولیت‌های آن روز را به خوبی انجام دهید؛ پس آن روز ساعت کمتری را به کار کردن بپردازید. در طول روز ۲۰دقیقه بخوابید تا تجدید قوا کرده باشید؛ البته مواظب باشید از ۲۰دقیقه بیشتر نشود.

راحت بخوابید

با رعایت چند نکته که ما از آنها تحت عنوان بهداشت خواب یاد می‌کنیم افراد می‌توانند خواب شیرین و راحتی داشته باشند:
بهتر است قبل از خواب دوش بگیرید.
از خوردن قهوه و چای غلیظ پرهیز کنید.
قبل از خواب مطالعه نکنید و تلویزیون نبینید. به موسیقی هم گوش ندهید.
سعی کنید فضای اتاق خواب تاریک و بدون صدا باشد‌.
قبل از خواب تمرینات ریلکسیشن و آرامش‌بخش انجام دهید. به این صورت کیفیت خواب خود را بالا‌ خواهید برد.

درمان بی‌خوابی

اگر شما چندین هفته است که وقتی از خواب بیدار می شوید احساس خستگی می‌کنید بهتر است به فکر راه‌حلی باشید‌ اما اگر این حالت هر دو ماه یکبار اتفاق می‌افتد.

مشکلی نیست و ممکن است تحت شرایط کاری یا مسائل روزمره زندگی دچار این حالت شده باشید.برای درمان ابتدا باید به روان‌شناس مراجعه کنید تا مشکل شما را ریشه‌یابی کند. پزشک براساس تشخیص خود درمان را شروع می‌کند؛ اگر مشکل به علت افسردگی باشد به روانپزشک معرفی می‌شوید تا دارودرمانی را آغاز کند.

منبع : تراز

ارسال شده در 14 دی 1395 توسط سلمان آرین با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • علل بی خوابی در جایی به غیر از جای خواب خودتان چیست؟
  • دانستنی هایی در مورد واژه ارگانیک
  • علت جالب دیر راه افتادن بچه
  • چه چیزی باعث تامپوناد قلبی می شود؟
  • درباره سینه پهلو چه میزان اطلاع دارید
  • درمان های خوراکی مناسب برای التهاب در بدن
  • رسیدن به احساسات مثبت با طی کردن این مراحل
  • مشکلات زیاد در خانواده ها به خاطر فضای مجازی
  • طرز تفکر افراد خلاق چگونه است
  • روانگردان های جدید، اسم های جدید، عوارض جدید
  • معرفی برخی بازی های خانوادگی
  • موارد استفاده نبولایزرها در دنیای پزشکی
  • چگونه مخالفت خود را بر زبان بیاوریم
  • عوامل چاقی که از آن ها خبر ندارید!
  • آشنایی با تجهیزات و قوانین ورزش اسکیت سرعت
  • محبوبترین ها

  • آیا کارایی ورزش با پوشیدن لباسهای چسبان افزایش می یابد؟
  • زمان 20 دقیقه ای برای مادران باردار
  • عارضه های ورزش در هوای گرم و مقابله با آن
  • برای کالری سوزی ناشی از فست فود چه نوع ورزش هایی مناسب ترند
  • بالا بردن لذت ورزش با این کارها
  • کاهش چربی‌ بدن بدون کاهش حجم عضلانی بخش 2
  • عضلات صورت را چطوری ماساژ بدهیم( آموزش تصویری)
  • معرفی دراز و نشست های جدید برای زیبایی اندام ( تصویری)
  • ورزش و تقویت سیستم گوارشی
  • هر آنچه باید درباره ورزش پلاتیس بدانیم
  • آموزش تصویری لاغر کردن سریع ران پاها قسمت 2
  • افسردگی و اضطراب از ورزش می ترسند
  • در هنگام آماده سازی بدن چه رژیم غذایی مناسب است؟
  • در ۵ روز قدرت و عضله را افزایش دهید
  • حرکت پارالل و آموزش آن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است