برای غذادادن به گربه بهتر است برخی نکات مهم را در نظر بگیرید بد نیست با نیازهای غذایی گربه آشنا شوید غذاهای اصلی و مهم گربه را در ادامه مطلب به شما معرفی خواهیم کردهمچنین باید تعداد دفعات غذادادن به این حیوانات را نیز در نظر بگیرید دامپزشکان راهکارهای مهمی در این زمینه به ما پیشنهاد میدهند در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد .

مهمترین قسمت نگهداری از یک گربه، تغذیه آن می باشد. گربه ها حیواناتی گوشتخوارند. گربه ها در حالت طبیعی به گوشت خام، استخوان و مواد گیاهی که در معده شکار انها وجود دارد علاقه نشان می دهند. گوشت مورد نیاز گربه می تواند گوشت قرمز، سفید، خام یا نیم پز باشد. گوشت خام یا نیم پز که به خوبی خرد شده باشد به همراه تکه هایی از سبزیجات نیم پز، کاهو، هویج و غیره مفید می باشد. گوشت، پروتئین مورد نیاز گربه را تامین می نماید. سبزیجات، عناصر معدنی و ویتامینها به خصوص ویتامین A را که گربه قادر به سنتز آن نیست در اختیار گربه قرار می دهند. رزیم غذایی را می توان به وسیله ی نان یا غلات که تامین کننده ی کربوهیدرات ها می باشند متعادل ساخت، اما اینها نباید بخش اصلی غذا را تشکیل دهند. منابع دیگر پروتئین، ماهی، پنیر و تخم مرغ می باشد. پروتئین ها و اسید های آمینه ای را که جهت ساخت و ایجاد بافت های بدن ضروری می باشند تامین می نمایند، بنابراین رای رشد و ترمیم حیاتی هستند. حد اقل باید ده درصد جیره ی روزانه ی گربه های در حال رشد را پروتئین ها تشکیل می دهند. در حالیکه در گربه های بالغ این مقدار به شصد درصد جیره ی روزانه تقلیل می یابد. یک جیره ی کامل برا ی گربه ها حداقل باید حاوی بیست و پنج تا سی دصد پروتئین باشد تا گربه را سالم و قوی نگهدارد. فقط یک بار در هفته به گربه جگر بدهید. چگر خام مسهل است و کل پخته ی آن ممکن است در گربه ایجاد یبوست نماید. طحال نیز باعث اسهال می شود و نباید بیش از دو بار در هفته به گربه داده شود.

بهتر است هم آب هم شیر در دسترس گربه قرار گیرد تا خودش انتخاب کند. همیشه گربه به آب آشامیدنی نیاز دارد و اینکه چقدر شیر می نوشد مهم نیست. بسیار دیده می شود که گربه ها علف می خورند، علف خورده شده منبعی از ویتامین ها و فیبر می باشند. علاوه بر این، علف باعث استفراغ در گربه می شود و با بالا اوردن توده های پشم کمک می کند. غذاهای خشک باعث ایجاد سنگ مثانه می شود. بنابراین گوشت یا ماهی کنسرو شده به علت اینکه آب بیشتری دارند برتر هستند. علاوه بر این، شامل نواد معدنی و ویتامین ها می باشند. اگر فقط از غذاهای کنسرو شده در تغذیه ی گربه ها استفاده می کنید بهتر است که ویتامین B به جیره ی غذایی آنها بی افزایید، زیرا اکثر غذاهای کنسرو شده از نظر این ویتامین دچار کمبود هستند.

توصیه می شود مقدار زیادی استخوان خام در اختیار گربه قرار دهید تا نیاز خود را به کلسیم و فسفر از این طریق تامین شود.

نیاز های غذایی گربه ها به این شرح است:

پروتئین : در مورد بچه گربه ها 45 تا 35 درصد کل جیره و در گربه های بالغ 25 درصد. ( گوشت. تخم مرغ. ماهی. شیر و پنیر ) نیاز گربه در این مورد بیش از سگ است. 13 درصد.

چربی : 25 تا 30 درصد کل جیره. ( روغن ها و چربی های حیوانی و گیاهی ) نیاز گربه بیشاز سگ است. 5 تا 10 درصد

کربوهیدرات : تا 33 درصد وزن کل جیره. ( سیب زمینی و نان و غلات ) ضروری نیست اما برای بهتر کار کردن رو ده ها پیشنهاد کی شود.

ویتامین A : 2000 واحد بین المللی ( شیر. روغن. ماهی. هویج. تخم مرغ و جگر) به عنوان مکمل استفاده شود.

ویتامین B2 : 0/5 میلی گرم ( گوشت. مخمر . سبزیجات تازه و جگر ) مقداری در روده گربه تولید می وشد.

ویتامین B6 : 0/3 میلی گرم.

ویتامین B12 : لازم نیست. برای گربه غیر ضروری است.

ویتامین C : لازم نیست. به مسیله ی گربه ساخته می شود.

ویتامین E : 5 میلی گرم ( غلات. بعضی از گوشت ها ) .

ویتامین D : 150 واحد بین المللی ( از تاثیر اشعه خورشید بر پوست ساخته می شود. علاوه بر این در روغن ماهی و شیر و تخم مرغ نیز وجود دارد ) به عنوان مکمل استفاده شود.

ویتامین K : لازم نیست.

بیوتین : 0/002 میلی گرم گوشت. سبزیجات تازه و مخمر و جگر ) مقداری در روده ی گربه سنتز می شود.

اسید فولیک : 0/1 میلی گرم .

آب : 30سی سی برای هر نیم کیلو وزن بدن .

عناصر معدنی : سدیم 1500 میلی گرم. پاسیم 200 میلی گرم. کلسیم 400 میلی گرم. فسفر 400 میلی گرم. منیزیم 10 میلی .گرم. اهن 5 میلی گرم. مس 0/2 میلی گرم. ید 0/2 میلی گرم. منگنز 0/2 میلی گرم. روی 0/3 میلی گرم. کبالت 0/2 میلی گرم.

غذاهای اصلی :

تولیدات پروتئینی خشک، نسبتا مرطوب و کنسرو شده ( آماده استفاده هستند و پختن لازم ندارند ) جهت متعادل کردن جیره غذایی استفاده می شوند.

گوشت گوساله و بره ( آن را بپزید یا کباب کنید و به قطعات کوچک خرد نمایید ) مملو ازپروتئین هستند.

امعا و احشا ( حتما پخته شوند ) مملو از پروتئین هستند. کهنه و خراب نباشند.

گوشت پردنه و خرگوش ( پخته و تکه تکه کنید ) مملو از پروتئین هستند. با استخوان دادخ نشود .

شیر ( آن را از بطری خالی نمایید ) منبع خوبی از کلسیم و پروتئینها.

پنیر ( به صورت خام یا مخلوط با غذا ) منبع با ارزشی از پروتئین.

تخم مرغ ( سفیده جدا شود ) هفته ای فقط دو بار داده شود.

سبزیجات ( پخته شده باشد ) تامین ویتامین هاست. بیش از یک سوم غذا را تشکیل ندهد.

ماهی ( پخته شده و بدون استخوان یا کنسرو ) پروتئین بالایی دارد.

میوه جات ( گهگاه آن را تکه تکه کنید ) منبعی از ویتامین ها .

غذاهای نشاسته ای ( نان برشته خرد شده مخلوط در غذا یا شیر ) به حجم غذا کمک می کند. بیش از یک سوم حجم غذا نباشد.

دفعات غذا دادن بر حسب سن گربه :

سه ماهگی : 4-6 بار و 80 تا 190 گرم

4 و 5 ماهگی : 4-5 بار و 275 گرم

6 و 7 ماهگی : 3-4 بار و 370 گرم

7 و 8 ماهگی : 3 بار و 370 گرم

بیش از 9 ماهگی : 2-3 بار و 400 گرم

گربه ی آبستن : 3-5 بار و 420 تا 460 گرم

گربه های شهری بزرگ : 3-6 بار و 300 تا 370 گرم

بیمارستان دامپزشکی پایتخت

ارسال شده در 15 دی 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع گربه

پیشنهاد سردبیر

  • آموزش درست کردن پاک کرن طعم دار و رنگی
  • بهترین مواد خوراکی برای انواع سالادها
  • تنظیم عملکرد کبد با روشهای گیاهی
  • آب مروارید چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود
  • احتیاط رانندگی برای بیماران صرعی
  • نکاتی در مورد انزال زودرس در مردان
  • به خاطر فشار خونتان سیر بخورید
  • 8 ماده غذایی فوق العاده برای افراد ورزشکار
  • بررسی هماتوم گوش در حیوان خانگی
  • سرطانزاترین مواد در خانه
  • شایعات تغذیه ای راجع به رژیم اتکینز
  • افزايش قد كودكان كوتاه قد با هورمون رشد امكان پذير است
  • 5 دلیل اصلی که نمی گذارد شما لاغر شوید
  • سکته مغزی در کمین جوانان
  • موی بینی و نقش آن در سلامتی
  • محبوبترین ها

  • برخی نکات جالب و خواندنی درباره ویتامین دی
  • معرفی مناسب ترین کربوهیدرات ها
  • ضدعفونی کردن آب با این روش موثر
  • نسخه اطلاعات چیست و در چه مواردی بکار می رود؟
  • مطالب پزشکی مهم در مورد قد
  • دیر به خواب رفتن و این عارضه
  • خود ایمنی چه علائم و نشانه هایی دارد؟
  • راهکار های از بین بردن مگس سفید
  • چطور استرسمو کنترل کنم؟
  • تشخیص همه ی بیماری ها با یک آزمایش 10 دقیقه ای
  • اختراع لباسی که مانع ورود عوامل بیولوژیک میشود
  • عنصر و حقایقی خواندنی پیرامون آن
  • در مورد سیستم بانوان
  • خرچنگ ترسناک آب های ژاپن
  • افزایش تعداد سلول های بنیادی جنین با ویتامین D
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است